Inlägg från: Ekonomi Coachen |Visa alla inlägg
  • Ekonomi Coachen

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Att det blir dispyter kring ekonomin när man lever tillsammans är ju otroligt vanligt. Jag och min fru har haft gemensam ekonomi från första dagen vi flyttade ihop, 20 år sedan. Jag tjänade dom första 10 åren mer än henne, men efter att jag bytt jobb så tjänade plötsligt hon mer. Vi båda hade ju såklart liknande syn kring ekonomi vilket gjorde det enkelt för oss att hålla sams osv
    MEN känner man att detta är ett ämne som det blir bråk kring hela tiden så kan ju såklart delad ekonomi vara det lättaste. Ta gärna hjälp av någon utomstående som kanske kan visa på lite nya perspektiv så att båda i förhållandet kan acceptera och förstå era gemensamma villkor kring detta.

Såhär gör vi:

Gemensamt konto som vi sätter in stora delar av våra inkomster på.
    Räknar ut hur mycket räkningar vi har och överför summan till ett räknings konto.
    Sedan så respekterar vi varandra på det sätt att den ena inte bara springer ut på stan och tok-handlar varje månad, utan detta måste ju fungera.

Här finns mycket nyttigt att läsa.

ekonomiexperterna.se/delad-ekonomi-som-gifta/

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...