• NadiaMi

Hon sa jag har en för KALL livmoder för att kunna bli gravid ?! som en trolldom detta

Jag har ett visst intresse i örter och tror säkert att det finns örter som kan öka kroppstemperaturen och stärka vissa delar av kroppen, som t.ex. livmodern.
    Men genom att läsa på lite om olika örter kan du få tag på många dagars te för en betydligt mindre summa än detdär. 250:- för två dagar känns lite väl högt.

Jag har en bok hemma som heter "Wise Woman Herbal for the Childbearing Year" och tar gärna en titt i den för att kolla upp några tips på örter som kan underlätta graviditet. Återkommer mot kvällen när jag har hunnit hem och har en stund över.
    Man kan få tag på många olika torkade örter på hälsokosten, eller i te-hyllan i mataffären förresten sedan ört-teer blivit mer vanliga. Andra kan man hitta i kryddhyllan eller i grönsaksavdelningen.

• NadiaMi

Nej nej TS, skippa detdär teet.
    Priset är alldeles för högt...

Dessutom skulle väl teet drickas i samband med akupunktur för att få bästa möjliga effekt eller?
    Och hon har inte ens träffat dig utan utgår från ett formulär du har fyllt i via nätet.
    Jag tror inte heller att man är både överläkare och allmänläkare samtidigt, och är man det bör man ha mer att göra än att ha tid att svara på mail och sälja ört-te via nätet.

Jag hittade ett recept på ett ört-te som ska främja graviditet som kommer att gå loss på betydligt mindre än vad detdär "erbjudandet" skulle kosta. På www.nourishingdays.com/2011/09/herbal-pregnancy-tea/

Översatt;
    1/2 kopp nässelblad
    1/2 kopp hallonblad
    1/4 kopp hibiskusblommor (för smakens skull - valfritt)
    - Mängden räcker till c:a två liter färdigt te så det går förståss utmärkt att göra en mindre mängd om man vill.
    Gör man en större mängd håller den i kylen i upp mot 4-5 dagar.

Nässelblad och hallonblad finns att köpa torkade på närmaste hälsokostbutik och du får MYCKET i varje förpackning. Tillräckligt för minst ett par månader framåt.
    Har du en te-kula kan du ta en knapp tesked av vardera och låta lagom till en kopp dra och behöver inte tänka på förvaring av färdigbryggt te heller.

• NadiaMi
    Anonym (Eh) skrev 2012-07-03 14:48:13 följande:
    TS, köp inte. Endast riktiga örtmedicin man man själv kokar i timmar hjälper, såna där påste är bara bluff!!!
    Så dyra påsteer är bluff, där är vi överens.
    Men kokar man örter för länge så kan man förstöra näringsämnen och de positiva egenskaper örterna för med sig.

Däremot kan de behöva ligga och dra mer än ett par minuter i hett vatten, speciellt om de är torkade eftersom det då kan ta lite längre tid innan de drar ur. Och vill man ha honung bör man vänta med att röra ner den i teet tills det är drick-varmt eftersom honungen bryts ner annars och man kan gå miste om den lenande egenskapen honung har.
    Bra att minnas vid förkylningar om man vill ha en kopp lindrande te för halsen.
  • NadiaMi

Har plockat fram boken jag nämnde tidigare och hittar följande tips för att öka chansen för graviditet;

1. Röd Klöver - finns t.ex. på hälsokosten. Innehåller vitaminer som är bra för livmodern, proteiner som är bra för kroppen i allmänhet samt lättabsorberat calcium och magnesium som lugnar nervsystemet och ska främja graviditet.
    Blandas ofta med mynta/pepparmynta både för smakens skull och för att mynta är sett som mild stimulantia.

2. Nässelblad - finns på hälsokosten. Sägs stärka njurarna och har ett högt klorofyllinnehåll som är bra för hormonerna.

3. Hallonblad - finns på hälsokosten. Helst från vildhallon. Stärkande för livmodern och med högt calciuminnehåll. Mest effektivt om det blandas med röd klöver. Låt gärna dra en längre tid (upp till fyra timmar, vattnet behöver inte vara varmt under hela den tiden och om det hålls varmt bör det vara på låg värme).

Alla tre lätta att få tag på för en billig peng, och förpackningarna räcker länge...

Ett annat tips är "lunaception".
    Sov i mörker, förutom under ägglossningen eftersom ljus kan stimulera och öka chansen till en lyckad befruktning. Ganska ovetenskapligt, men också en billig metod att testa om du nu vill prova något annorlunda.

Calcium, Magnesium och Vitamin E är tre ämnen som kan vara bra att få i sig tillräckliga mängder av.
    Alla tre finns i vitamintillskott, som inte heller kostar någon större summa plus att du utöver dehär tre kan vara säker på att få i dig dagsbehovet av andra vitaminer, vilket sällan är någon nackdel.

Svar på tråden Hon sa jag har en för KALL livmoder för att kunna bli gravid ?! som en trolldom detta