Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vaccin MPR

Jag har aldrig känt någon som dött av att klättra på och leka omkring högspänningsledningar, därför är det förmodligen ofarligt.

Om resonemanget ovan låter något konstigt så beror det på att det är det och det är också samma resonemang du använder i din TS:

Ingrid10 skrev 2012-07-22 23:02:13 följande:
    Min sambo, som är dryga 40 år, är inte vaccinerad och tycker abslolut inte att vi ska vaccinera våran dotter. Jag är beredd att hålla med eftersom jag heller aldrig hört talas om någon som blivit allvarligt sjuk. 
    Båda är lika felaktiga av den enkla anledningen att det generella inte kan härledas från det specifika, att du personligen inte har hört talas om något fall är irrelevant eftersom det de facto finns sådana fall, både dödsfall och fall med livslånga handikapp.
    Tror att det ligger en hel del vinstintressen bakom alla dessa vaccinationskampanjer.
    Företagen skulle tjäna mer pengar på att sälja läkemedel som behövs vid epidemier än vad de gör på vaccin. Förmodligen skulle till och med receptfria smärtstillande och febernedsättande läkemedel täcka upp en god portion av vaccinpengarna. Till det kommer alla andra läkemedel som kommer att behövas. Dessutom drar det in mer pengar under längre tid.
    Tror inte heller att det är speciellt bra för våra kroppar, inklusive uppbyggandet av ett naturligt immunförsvar, när vi sprutar in syntetiska "skydd". 
    Vad grundar du det på?
    Vill tillägga att jag är INTE vaccinationsmotståndare när det används av rätta skäl...  
    Vad är "rätta skäl"?
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Ingrid10 skrev 2012-07-23 11:31:10 följande:
    Det är nog några fler som haft mässling/påssjuka/röda hund än som har klättrat på högspänningsledningar.
    Förstår inte jämförelsen...
    Jämförelsen ligger i resonemanget. "Jag känner inga som har skadats av X, alltså är inte X farligt". Ser du inga problem med det resonemanget alls?
    Hur är det irrelevant. Det är just sådana fall jag efterlyser!!
    Av samma anledning som jag skrev, att du inte känner någon/hört talas om någon som har skadats säger inget om hur stor risken är för att skadas. I bästa fall kan det säga något om hur många i just din umgängeskrets som har skadats och det är inte heller relevant underlag för att ta ett beslut om vaccin (har du känt du många som dött i polio och difteri?).
    Tycker helt enkelt inte att man ska stoppa i sig ämnen som kroppen inte är skapad för att ta hand om såvida det inte finns skäl att göra så. Rätta skäl för mig är att en eventuell sjukdom är skadligare än själva ämnet/vaccinet.
    Vilket MPR är. Skadorna som uppkommer genom genomgången sjukdom är värre och förekommer i högre frekvens än skador av vaccinet.
    Det är ju faktiskt bekräftat (av Italiensk domstol) att MPR vaccin kan trigga igång autism.
    Vilka immunologiska, neurologiska och psykiatriska kvalifikationer hade domarna som gjorde att de kunde "bekräfta" det? En förkrossande majoritet av alla vetenskapliga fakulteter, myndigheter och forskare är överens om att autism inte alls orsakas av MPR-vaccin, den hypotesen är precis lika krossad som den att vi har fyra vätskor i kroppen som måste vara i balans. I vissa studier finns det tecken på att de som vaccinerats har en lägre förekomst av autism men det är inte tillräckligt starkt för att säga att det är så. Det man kan säga att det inte finns någon statistiskt signifikant korrelation mellan MPR-vaccin autism. Och då pratar vi inte om ett dussin barn som "undersöktes" av en läkare som fått betalt för att hitta fynd utan världens absolut främsta och mest erkända forskare inom neurologi, medicinstatistik och immunologi som studerade tiotusentals barn.
    Vet dock inte om det är samma substanser i deras vaccin som i vårt. Har för mig att jag läst någonstans att andelen barn med autism ökade med ca 250% i USA efter att deras vaccinering startades. 
    Om det stämmer så ökade andelen barn med autism också efter mordet på Kennedy som inföll samma år som vaccinet introducerades. Vilket är intressant kuriosa men man kan knappast dra slutsatsen att mordet på Kennedy orsakade autism. Man kan inte heller dra slutsatsen att vaccinet orsakade ökningen, post hoc, ergo propter hoc är ett felslut.

rationalwiki.org/wiki/Post_hoc,_ergo_propter_hoc
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Primrose skrev 2012-08-06 19:12:43 följande:
    Sous: jag skrev ett långt inlägg, men fet försvann, därför blir det litet kortare.
    Jag är fullt medveten om det du skriver. Men att inte ifrågasätta att vi sprutar in mer och mer i våra små barn anser jag vara oansvarigt. Det kan mycket väl vara så att fördelarna med att skydda riskgrupper överväger. Men jag tycker ändå att vi inte vara kan acceptera att så är fallet. Övervägde fördelarna med influensavaccinet så till vida att de i riskgrupperna som inte blev sjuka än de som var friska innan och sedan blev sjuka av vaccinet?
    Många i riskgrupper kan bli jättesjuka av en vanlig förkylning och det kan de inte skyddas mot.
    Jag är inte helt överens om att riskgrupper ska skyddas till varje pris om konsekvenserna kan bli allvarliga för de som inte tillhör riskgrupper, Vi vet ännu inte de långtgående konsekvenserna av att, eventuellt, övervaccinera hela befolkningar.
    Ifrågasätta måste man göra.
    Antibiotikaresistens är en följd av en överutskrivning och överanvändning inom läkarvården.
    Vi har vaccinerat mot MPR i flera decennium nu och det finns inget som tyder på att det skulle leda till några negativa effekter.

Antibiotikaresistens är något helt annat.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Primrose skrev 2012-08-06 20:30:43 följande:
    Jag skriver från mobilen - därav blir det fel bokstäver ibland.

Sous: flera decennier är inte så lång tid för att se långtgående konsekvenser.

Antibiotikaresistens är något annat, förstås,, men den beror, i hög grad, på överanvändning och övertro - det var min poäng. Aldrig trodde man väl, i penicillinets barndom för ca 70 år sedan att något sådant som antibiotikaresistens skulle uppstå.

Annika: Ja, jag vet, Hepatit B menade jag. Att alla barn ska vaccineras mot det, automatiskt, utan ifrågasättande (troligen) är inget särskilt positivt. Så ALLA små bebisar ska vaccineras, oavsett om de åker utomlands eller inte ( och om man tänker till litet så är det väl inte de flesta länder i Europa vi talat om, utan mer fn följd s

Jo, flera deccennium är fullt tillräckligt för att se konsekvenser, man måste hålla i tanken att antalet vaccinerade personer är mycket högt och därför får man en bred statistisk bas. Dessutom finns det gott om personer som inte är vaccinerade som kan fungera som kontrollgrupp. Vi kan se både positiva konsekvenser och negativa sådana och resultatet är tydligt, de positiva överväger de negativa. Vill du hävda att det finns negativa konsekvenser av det så får du förstås belägga det på något sätt eller allra minst föra ett resonemang kring vad det skulle kunna vara.

Att bara säga "men det kan finnas negativa konsekvenser vi inte sett än" är inte ifrågasättande.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Primrose skrev 2012-08-07 09:34:24 följande:
    Jodå, man kan visst ifrågasätta utan att vara expert.
    Har någon sagt att man inte kan göra det? Obestämd
    Primrose skrev 2012-08-07 09:34:24 följande:
    Jodå, man kan visst ifrågasätta utan att vara expert. Jag ifrågasätter bl a skälen till massvaccineringar (vilket innebär att en liten dos av alla dessa sjukdomar sprutas in i varje spädbarn) [...]
    Felaktig förenkling. Det är i regel mycket försvagade/inaktiverade versioner av smittoämnet som injiceras, det har en mycket stor betydelse här.

I övrigt så har jag inte berört din kritik mot massvaccination utan min kritik handlar om "vi vet inte vad som kan hända" inte är något vettigt ifrågasättande utan enbart ett antal felslut sammanbundna till allmänt ogillande.

Det är förstås möjligt att vårt uppfinnande av hjulet i slutändan utrotar alla människor och får universum att kollapsa, men det finns inga som helst belägg för det och det finns ingen anledning att anta att så är fallet. Precis samma sak är det med de vacciner som diskuteras här, MPR-vaccinet har funnits säkert i åtskilliga studier och det finns ingen anledning att anta att det skulle ge långtgående skador, det finns helt enkelt inga belägg för det. Särskilt inte sådana skador som inte skulle uppvägas av den klart mätbara och mycket tydliga positiva effekten.

Men vill du göra gällande att det är något som bör tas med i beräkningen så får du först klargöra hur sådana negativa effekter skulle kunna se ut, annars är din kritik meningslös.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Primrose skrev 2012-08-07 10:17:23 följande:
    Jag kritiserar inte, jag frågar. Och flera skäl till att vaccinera tycker jag inte är godtagbara - bl a är inte det möjliga skälet att vaccinera alla barn mot hepatit B för att några barn åker till riskländer. Beslutet att vaccinera mot influensa"epidemin" häromåret var, även enligt många experter, inte ett gott beslut.
    Det är inte (enbart) därför man vill börja vaccinera mot hepatit B, ett tips är att läsa utredningen eller i varje fall en sammanfattning innan du gör antaganden. Beslutet ses av minst lika många experter och studier som ett bra beslut utifrån de premisser som rådde. Dina citationstecken runt "epidemin" är för övrigt oerhört fåniga, det var en pandemi (vilket är en världsomspännande epidemi) och inget förändrar det, det är en klassifikation och inte ett mått på hur farligt något är.
    Sedan skriver jag inte heller här för att försöka övertyga någon om något. Jag funderar - utefter mina egna livserfarenheter och anser inte att jag är klokare än någon annan ( som också TÄNKER kring frågorna).
    Vad har dina motiv med saken att göra? Det är återigen dina resonemang jag kritiserar, inte dig som person, dina motiv eller något annat.
    Det är lustigt att du tar upp just hjulet. För jag hade nyss tänkt nämna bilen som ett exempel där vi accepterar död och skador i ofattbara skalor. Jag tror att det var 33 personer som dog i trafiken i juli. Jag ifrågasätter, nästan varje dag, skälet till att det är tillåtet för så många människor med dåligt omdöme och trafikbeteende att köra bil (i princip INGEN ifrågasätter detta). Vi har ingen bil och mitt barn utsätts för fara i trafiken mer eller mindre varje dag. Andra människor (ofta med svaga skäl) sätter sig bakom ratten och blåser iväg utan tanke på sin omgivning (oförmågan att hålla hastighetsgränser, visa hänsyn, köra nykter/ utan tabletter i kroppen osv) vittnar om det. Men jag ska, utan tvekan, gå med på att mitt barn ska vaccineras för att skydda andra?
    Nej, min son kommer att få ta MPR enbart för hans skull, när han tar den efter att han har fyllt fyra år.
    Det är en intressant fråga men det är inte direkt jämförbart, om något så är personer som avstår vaccin dessa farliga förare.

Visste du förresten att det inte finns några som helst fördelar med att skjuta upp vaccinationen? Det finns ingen skillnad i utvecklingen av hjärnan eller något annat mellan barn som vaccinerats enligt programmet och de som valde att vänta. Ett väntande innebär enbart en risk för smitta. Som tur är så är barn som inte är vaccinerade skyddade av de barn som är det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Primrose skrev 2012-08-07 11:28:12 följande:
    Du märker ord och ser inte vad jag skriver - jag skrev "bl a är inte det möjliga skälet" och du själv skriver "det är inte (enbart) därför". Jag har m a o inte påstått att det är det enda skälet (jag har t o m skrivit "möjliga").
    Jag förstår inte ens vad "bland annat är inte det möjliga skälet" betyder. Så det är möjligt att jag missuppfattade dig där, om det är så ber jag om ursäkt.
    Jag har själv forskarstuderat (inom humaniora) och vet att det finns trender, ja- sägare, egennytta och annat som påverkar tankegångar, åsikter och beslut bland experter. Inom medicinområdet finns också ett enormt ekonomiskt maskineri som påverkar.
    Ja, det stämmer. Men från det kan man inte dra vilka slutsatser man själv önskar.
    Folk kallar röda hund-fallen i Järna för epidemi, som ett exempel hur farligt det är om man inte massvaccinerar. Ordet har den klangen och när pressen och smittskydssinstitutet gick ut med pandemilarmet var effekten att folk blev rädda. Även om definitionen inte säger något om hur allvarlig infektionen är egentligen.
    Det kallas en epidemi för att det är en epidemi. En epidemi är ett utbrott av en sjukdom som överstiger den förväntande frekvensen inom en given population. Man hade inget annat val än att gå ut med att det var en pandemi eftersom det var det.
    Så om man inte har vaccinerat sig är man en sämre bilförare. Oj, vilket vetenskapligt korrekt och bevisat påstående. Belägg?
    Det var det löjligaste - då tar man verkligen inte en extremt allvarlig fråga på allvar.
    Men det är det ju så få bilförare som gör.
    Nej, givetvis inte och jag har inte påstått något så idiotiskt. I din jämförelse så är farliga bilförare de som inte vaccinerar, de utsätter andra för fara genom sina beslut.
    Jag har inte skrivit någonting om utveckling av hjärnan - det får du stå för. Jag skrev, i mitt första inlägg som säkert inte har läst, att pga att han bl a tagit TBE (plus den onödiga Hepatit B) de senaste åren och vi inte ville att han skulle få så många substanser insprutade inom korta perioder. TBE är en betydligt högre risk för honom än påssjuka just nu.
    Min kommentar om utvecklingen av hjärnan var just för att det var en av de saker man tittade på i studien, det är dessutom ett vanligt skäl till att inte vaccinera "för mycket samtidigt", att det hämmar utvecklingen. Jag skrev inget om att det skulle ha med ditt beslut att göra. Bekvämt nog bortsåg du också från "något annat" i mitt inlägg.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Paisley skrev 2012-08-14 12:38:37 följande:
    Jag är vaccinerad mot röda hund men fick det ändå! Var 19 år gammal och det var obehagligt med med en så hög feber (strax under 42) men annars så återhämtade jag mig ganska snabbt.

Vacciner skyddar aldrig till 100%, det håller man tyst om, precis som man håller tyst om alla biverkningar man faktiskt kan få. Om man verkligen informerade med fakta om innehållet i vacciner skulle det vara betydligt fler som sa nej tack. 
    Nej, man är inte alls tyst om biverkningar, fallet är ganska exakt densamma som med receptfria läkemedel mot smärta. Vem vet att Ibuprofen kan leda till hjärnhinneinflammation? Ett fåtal som läst bipacksedeln och ytterligare ett antal vars jobb det är att veta det.. Samma sak är det med vacciner, de kan ha flertalet obehagliga och farliga biverkningar. Men en genomgången sjukdom har som regel betydligt värre och dessutom vanligare "biverkningar".

Vaccin mot X kan leda till hjärnhinneinflammation i en på tiotusen patienter. Genomgången sjukdom X kan leda till hjärnhinneinflammation i ända upp till en på tusen patienter och dessutom dödsfall i en på trettiotusen.

Så är fallet med de allra flesta av våra vacciner.

Innehållet i vaccinet är ointressant för gemene man, om det så är arsenik i så är det en fråga om doser och interaktion med övriga ämnen. "Kvicksilver" brukar var något man tar upp som en ingrediens som "givetvis är farlig", saken är den att utan detta eller liknande ämne så har folk dött i mycket kraftiga infektioner till följd av vaccinationen. Det finns heller väldigt skralt med data för att det skulle vara ett ämne som är farligt i den mängd man använder.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Paisley skrev 2012-08-14 14:19:23 följande:
    Så du menar att man vid vaccineringstillfället får berättat för sig om hur det fungerar, får information om innehållet och biverkningarna. Har jag aldrig varit med om.
    Läs igen, jag har inte påsått att man får det. Jag fick inte heller information om biverkningar och innehåll när jag köpte Alvedon för några veckor sedan, det är ganska precis samma sak.
    Paisley skrev 2012-08-14 14:19:23 följande:
    Det är bara ett, ja nu är det dags för vaccinering! Om man inte vill vaccinera sitt barn så måste man däremot försvara sig enligt konstens alla regler.  
    Ett ämne menar du? Övriga ämnen som brukas tas upp är det precis samma sak med, de är så vitt man kan utröna ofarliga i de doser man använder. Framförallt så är risken med dem lägre än genomgången sjukdom, det finns det gott om belägg för när det gäller våra vacciner. Väljer man att avstå vacciner så får man utstå kritik och det är precis så det ska vara, på precis samma sätt får man utstå kritik om man väljer att avstå antibiotika för sina barn i ett fall där det är helt klart att det är nödvändigt för att förhindra lidande eller skada.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Paisley skrev 2012-08-14 14:30:38 följande:
    Det är inte jämförbart. Vid antibiotikabehandling finns det ju en infektion, vaccinering är en förebyggande behandling som kan ge biverkningar. Antibiotikabehandling ger heller inga långsiktiga men.
    Jämförelsen gällde förstås beslutet, inte vad beslutet grundas på.

Din sista mening är direkt felaktig, extremt felaktig faktiskt. Bara för att ta en av flera anekdoter: En lärare jag hade på högstadiet fick antibiotika för någon infektion, hon var sjukskriven i över ett år efter det eftersom hennes mag-tarmflora fullständigt gav upp och hon fick infektion på infektion till följd av det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Paisley skrev 2012-08-14 14:32:11 följande:

Varför ska man få utstå kritik eftersom man vägar spruta in formaldehyd och aluminium rakt in i blodomloppet på sitt barn? Om jag anser att riskerna med detta väger tyngre än fördelarna så väljer jag att inte vaccinera utav min omtanke för barnet.
    Varför ska man få utstå kritik för att man vill skydda sina barn från sjukdomar som kan leda till döden eller livslånga men? Svaret är precis samma, för att det är ett beslut som alla inte håller med om.

Vill man vara fri från kritik så gör man säkrast i att inte ta några beslut alls.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Paisley skrev 2012-08-14 14:40:13 följande:
    Men ni får ju inte utstå någon kritik! Det är ni som är de "ansvariga människorna" enligt samhället.
    Om du med "ni" menar föräldrar som vaccinerar sina barn så räkna inte med mig i den gruppen, jag tänker aldrig vaccinera mina barn av den enkla anledningen att jag inte tänker skaffa några.

Och jo, personer som vaccinerar får utstå kritik, i bland annat trådar som denna pratar man om att "spruta in gifter" och liknande. Därmed inte sagt att det inte kommer från andra sidan också, för det gör det.
Svar på tråden Vaccin MPR