Inlägg från: hajna |Visa alla inlägg
  • hajna

Vaccin MPR

Mässling har vi ny statistik på från mässlingsepidemierna nere i Europa. De flesta klarar det bra, men en del får komplikationer. Siffrorna från epidemierna i Europa stämmer väl överens med vad vi visste sen förut:

en på 3000 dör
    en på 1000 får hjärninfektion
    en på  20 får lunginflammation
    plus ett antal andra, mindre allvarliga komplikationer

Den åldersgrupp som drabbas överlägset hårdast är barn under ett års ålder. Dessa får indirekt skydd om deras omgivning är immun (vaccinerad eller haft sjukdomen) eftersom de då inte kan smittas. 

Eftersom en årskull i Sverige är ungefär 100 000 barn, så betyder ovanstående att om vi inte skulle vaccinera så skulle mässlingen i medeltal varje år orsaka: 

33 dödsfall
    100 fall av hjärninfektion (som inte sällan leder till mer eller mindre allvarliga hjärnskador)
    5000 fall av lunginflammation

Lyckligtvis fungerar vaccinet bra (vilket man också kan se i siffrorna från Europa). 

• hajna

Röda Hund och Påssjuka  är det mindre komplikationer av, man vaccinerar mot Röda Hund eftersom risken för allvarliga fosterskador är stor om modern smittas under första delen av graviditeten, och mot Påssjuka bl a på grund av risken för sterilitet.

• hajna
    Primrose skrev 2012-08-04 00:32:14 följande:
    Förlåt, 100 fall av hjärninflammation och 5000 fall (!) av lunginflammation, skulle det vara. Och detta var så obemärkt bland de vuxna i min uppväxtmiljö ( min mamma var annars väldigt " om sig och kring sig").
    En på tusen, respektive en på tjugo är nog möjligt att missa.

Rätt personer att fråga om detta, om du betvivlar att statistiken är riktig, är nog inte vanliga föräldrar, utan kanske hellre vårdpersonal som upplevt mässlingsepidemier. De har nog en annan bild.

Statistiken för mässlingsutbrott i Europa och USA är likartad trots att metoderna för att samla in den är rätt olika. Har du någon anledning att misstro den? 
  • hajna
    Primrose skrev 2012-08-06 19:12:43 följande:
     Men att inte ifrågasätta att vi sprutar in mer och mer i våra små barn anser jag vara oansvarigt. 
    Men vi sprutar inte in mer och mer. Tvärtom. Mängden virusmaterial och mängden annat minskar över tid, snarare än ökar. Smittkoppsvaccinet ensamt innehöll mer virusmaterial än samtliga barnvacciner tillsammans gör idag. 
  • hajna
    Paisley skrev 2012-08-14 14:32:11 följande:

Varför ska man få utstå kritik eftersom man vägar spruta in formaldehyd och aluminium rakt in i blodomloppet på sitt barn? Om jag anser att riskerna med detta väger tyngre än fördelarna så väljer jag att inte vaccinera utav min omtanke för barnet.
    Hur får du det till att riskerna väger tyngre?

Håller man sig till kända risker, så kan jag inte se annat än att valet måste bli att vaccinera. Så du värderar då alltså de okända riskerna mycket högt? 
  • hajna
    pluggisen skrev 2012-11-28 11:02:20 följande:
    Det finns även en del information på vaccin.me och vaccinationsfaran. 
    Det finns massor av felaktigheter och ogrundade påståenden där. Minst ett par nypor salt rekommenderas.
Svar på tråden Vaccin MPR