Vaccin MPR
Du märker ord och ser inte vad jag skriver - jag skrev "bl a är inte det möjliga skälet" och du själv skriver "det är inte (enbart) därför". Jag har m a o inte påstått att det är det enda skälet (jag har t o m skrivit "möjliga").
Jag har själv forskarstuderat (inom humaniora) och vet att det finns trender, ja- sägare, egennytta och annat som påverkar tankegångar, åsikter och beslut bland experter. Inom medicinområdet finns också ett enormt ekonomiskt maskineri som påverkar.
Folk kallar röda hund-fallen i Järna för epidemi, som ett exempel hur farligt det är om man inte massvaccinerar. Ordet har den klangen och när pressen och smittskydssinstitutet gick ut med pandemilarmet var effekten att folk blev rädda. Även om definitionen inte säger något om hur allvarlig infektionen är egentligen.
Så om man inte har vaccinerat sig är man en sämre bilförare. Oj, vilket vetenskapligt korrekt och bevisat påstående. Belägg?
Det var det löjligaste - då tar man verkligen inte en extremt allvarlig fråga på allvar.
Men det är det ju så få bilförare som gör.
Jag har inte skrivit någonting om utveckling av hjärnan - det får du stå för. Jag skrev, i mitt första inlägg som säkert inte har läst, att pga att han bl a tagit TBE (plus den onödiga Hepatit B) de senaste åren och vi inte ville att han skulle få så många substanser insprutade inom korta perioder. TBE är en betydligt högre risk för honom än påssjuka just nu.
För övrigt experterna vet bäst och deras råd ska man ta på allvar? Jag vet inte hur mycket erfarenhet du själv har, ur ett patientperspektiv men jag kan lugnt säga att råd vad gäller medicinering, kontroller och mycket annat verkligen kan variera beroende på vem (och i vilket land) man frågar.
TBE förresten: vår son tog sina första sprutor när han var 1,5 år och jag frågade om han var för liten för att ta sen då - nej o nej var svaret. Sedan har minst tre andra föräldrar med barn i samma ålder berättat att deras vårdcentraler har sagt att de ska vara minst ett år äldre. Vacklande bruk - vacklande förtroende.