Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Köpa hamster

doggy skrev 2012-08-14 19:01:16 följande:
    Av erfarenhet så vet jag att det inte funkar , har haft många hamstrar o har provat med två dvärghamstrar i samma bur men det var ingen trevlig syn sen kan jag lova ! Pratade med en erfaren tjej som äger djuraffär sen om detta o hon sa " aldrig två , det hår så länge dom är små men inte när dom blir vuxen "
    Av erfarenhet så vet jag att i de flesta fall där det inte funkar så kan man ofelbart se att ägaren har gjort minst 1 eller samtliga av följande fel:
    1. För liten bur, det lagstadgade måttet är en miniminivå, inte ett rekommenderat burmått.
    2. För lite sysselsättning (så som grävmöjligheter, bomaterial mm)
    3. För få resurser (endast 1 hus, 1 matskål, 1 vattenflaska mm)
    4. Inga siktbarriärer (så att djuren inte kan undvika varandra vid en konflikt)
    5. Felplacering av buren, i en miljö med mycket spring kan ett litet djur bli väldigt stressat, stressade hamstrar kan bli aggressiva.

Jag har genom åren tagit hand om en lång rad "aggressiva" smådjur, både dvärghamstrar, marsvin och kaniner. Inte en enda gång har jag behövt ha djur ensamma någon längre period. För att få djuren att fungera socialt måste man tillgodose deras basbehov. En pytteliten gallerbur med 2 cm spån, inget bomaterial & endast 1 bolåda är rena rama djurplågeriet.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    doggy skrev 2012-08-15 10:33:50 följande:
    Inget av dom felen gjorde vi i alla fall !
    Hur stor bur hade ni? För ett par dvärghamstrar så tycker jag att 1 kvm är lagom, så jag har alltid byggt egna.
    Hur djupt spån? Minst 15 cm gärna mer tycker jag är lagom.

Ja just det jag glömde till och med en punkt. Djur köpta i zoobutik har inte sällan haft en ganska horribel uppväxt (om de köpts in från grossister) samt att grossistuppfödda hamstrar sällan avlas på temperament. Vill man undvik aggressiva djur så bör man köpa från en uppfödare som är noga med att inte använda aggressiva djur i sin avel.

• riboflavin
    CoolJen skrev 2012-08-15 11:54:58 följande:
    15 cm spån?? Låter jättemycket! Jag har 1-2 cm täckt över burens golv.

På vilket sätt är saltsten farligt för hamstrar?

Vad kan man ge för färskfoder?
    Grävmöjligheter är något av det absolut viktigaste för hamstrar. I det vilda gräver Guldhamstrar bohålor som är uppemot 2 m djupa, dvärghamstrar något mindre.

Man kan ganska lätt ordna grävmöjligheter i en låda i buren och behöver då inte ha jättemycket spån i hela buren men 1-2 cm är på tok för lite, meningen är ju att hamstern ska kunna gömma sig helt. Jag brukar lägga ner toa- och hushållsrullar i spånet för att underlätta och undvika att tunnlar rasar lika lätt. 

Anledningen till att saltsten kan vara farligt för hamster är att många arter har sitt ursprung i väldigt torra områden, deras njurar är därför anpassade till att processera små mängder vatten. Men om ett djur slickar på saltsten så blir det törstigt och dricker mer vatten, något som kan vara direkt farligt för vissa arter.

Hamstrar är regelrätta omnivorer och kan därmed äta i princip allt, men i lite olika mängder. Man bör undvika eller ge väldigt lite av mat med höga halter fett och helt utesluta lök, stenfrukter och annat som kan vara giftigt. En balanserad kost är bäst och det finns idag utmärkta baspellet, nötter och fröer ska växlas med grönsaker och lite frukt och man kan också ge små mängder köttprodukter, vi är många som använder barnmat till våra hamstrar som extra gott, jag ger också insekter och larver samt bjuder på småsnäckor då och så, vilket är mycket uppskattat

Svar på tråden Köpa hamster