• Pallas

Hur illa får en chef bete sig?

Lillave skrev 2012-08-15 12:15:44 följande:
    Din chef har rätt TS. Börjar du 06.30 enl avtal så SKA du vara på plats då.
    Du har förstås aldrig försovit dig eller råkat ut för något på vägen till jobbet så att du blivit sen?

Det är helt ok att göra löneavdrag för sen ankomst, men man skriker och svär inte åt sina anställda för saker som är mänskliga och som TS inte kan rå för. När han dessutom inte betalat ut OB, så kanske man kan se det som att TS tjänat in lite komptid, iaf rent moraliskt. 
  • Pallas
    Anonym (FÖRBANNAD) skrev 2012-08-15 12:52:22 följande:

Tack för dem fina orden {#emotions_dlg.flower}
    Hoppas det löser sig för dig, vet alltför väl hur det är att arbeta för oförstående chefer när man äter tunga mediciner och har dolda funktionshinder. Jag äter ibland en tilläggsmedicin som gör att jag sover ofantligt djupt, men vid de tillfällena så har jag en kommunikation med min chef, han vet om mina svårigheter och har backup om det skulle skita sig. Jag har försovit mig tre gånger på 2½ år pga medicinering och kommit försent några gånger pga trafikhändelser (har tre mit till jobbet på en olycksdrabbad vägsträcka) samt någon gång pga att schemat hade blivit ändrat och jag kollade på det gamla. Tack och lov gör min chef ingen affär av det hela utan jag får ta igen tiden en annan gång. Det är otroligt viktigt för mig att ha den här öppna komminukationen, annars skulle en massa energi gå åt till oro för att komma någon minut för sent.
  • Pallas
    Anonym (FÖRBANNAD) skrev 2012-08-15 13:43:46 följande:

Ja det är hemskt. Min karl är själv riktigt förbannad på hur min chef har och fortfarande behandlar mig, han vill ta ett rejält snack med honom men jag har sagt att det inte är någon idé. Jag håller mest tyst och orkar inte ens kommentera hans påhopp, men till slut rinner bägaren över :/

Ja jag önskar att han kunde vara den som vill ta ett samtal, det är många gånger jag har fått säga att jag vill prata när saker inte fungerar, bara det att då står vi bakom kassan med  kunder i butiken och där är det ju roligt att prata om problem, inte.
    Att skälla på någon för något de inte kan hjälpa är ju som att skälla på någon i rullstol för att de inte ställer sig upp och springer... När man har ett dolt handikapp är det viktigt att man får de anpassningar på sin arbetsplats man behöver, så att man kan göra sitt allra bästa med de förutsättningar man har.

Jag har en helt vanlig anställning, men jag har ändå en deal med min chef om speciella anpassningar för mig. Mina arbetskamrater vet också hur landet ligger och alla ställer upp när det behövs. Det gör att jag klarar en heltidstjänst alldeles förträffligt, trots ett par försovningar. Det låter som att du också behöver en sådan arbetsplats och jag hoppas att du hittar en! Kämpa på, du verkar göra det jättebra! 
  • Pallas
    TrendyFarsa skrev 2012-08-15 14:50:22 följande:
    Orättvist? Ja! Men så är det.
    Och då ska man vad? Suck it up? Nej du, man ska inte behöva bli förnedrad på sin arbetslats, ens om man är fullt arbetsför. Då vidtar man åtgärder, så som tex ts har gjort. 
  • Pallas
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 17:29:25 följande:
    Var är förnedringen i TS historia?
    Att bli skriken, skälld, svuren på och behandlad som en obstinat åttaåring, när chefen mycket väl vet om ts problem. Det ÄR inte ts som gör fel här, det är chefen. (Som uppenbarligen endast är ute efter "gratis" arbetskraft och missbrukar lönebidraget å det grövsta.)
  • Pallas
    Johnny Mnemonic skrev 2012-08-15 18:10:09 följande:
    Som jag sa TS problem har ingen som helst inverkan på hennes arbetstider, det står i kontrakt hur hon ska jobba och det är något hon bör ha skrivit på. TS gör absolut fel på flera punkter liksom det låter som chefen gör. 

Att bli utskälld är inget man blir såvida det inte finns en anledning till det. Det är heller inget hållbart argument sen vet jag inte som sagt om chefen pratat lungt om det tidigare. Jag vet inte varför folk är så förbannat konflikträdda när dom uppenbarligen tror sig ha rättigheter dom inte har. Om man ska få igenom något får man vara beredd på att det kan innebära konflikt, att gapa och skrika kan anses omoget men det förekommer trots detta och det är på intet sätt en anledning att missköta sig eller på annatsätt "ge igen". 
    Om jag inte läst helt galet har chefen skrivit på papper som beskriver ts särskilda problem och behov. Att det finn puckon inom arbetslivet kommer man inte ifrån, men det betyder inte att man ska behöva ta en massa skit för det. Man får säga ifrån och ts bearbetar sin frustration bland annat genom denna tråd.

Det som är omoget här är att bete sig som ett svin och ändå kräva 100% arbetsmoral. My ass. Jag är gammal nog att identifiera och eliminera sådant i sin linda nu för tiden.
  • Pallas
    Anonym (FÖRBANNAD) skrev 2012-08-15 19:44:21 följande:
    Hah ja jag har det på papper iaf ;)
    Och ändå är det inte du som framstår som störd här, det har vi svart på vitt på!
Svar på tråden Hur illa får en chef bete sig?