• Anonym

Hur illa får en chef bete sig?

Lyssna nu gott folk: När börjar din arbetstid? Om din chef vill att du skall vara på plats 30-60 min innan din lön börjar ticka får han betala för det annars föreslår jag ett baseballträ i lämplig kroppsöppning på honom/henne. SEDAN kan jag själv tycka att om man anställer lönebidragare så skall man ta i beräkning de särskilda förhållanden som gäller - man får lönebidrag just därför att det är människor som är dysfunktionella på ett eller annat sätt (fysiskt eller psykiskt eller både och). Alltför många arbetsgivare anställer lönebidragare och tror att de skall utföra ett 100% arbete, då hade man inte fått 70-90 % av deras lön betald. Tillägg: Jag är själv småföretagare (15 anställda) inkl lönebidragare så INGEN behöver tala om för mig vad som "gäller" i verkliga livet. Den som utgår från att lönebidragare kan göra 100% borde se över sitt liv!

• Anonym

Låter inte som omdu är någon jag skulle vilja anställa.

Vore jag sen till jobbet skulle jag inte komma med ursäkter utan då är det ju bara att acceptera att man gjort fel och inte käfta emot om chefen skäller ut en. Oavsett om chefen är en "blatte" eller inte...

• Anonym

Snälla du, gå med i facket. De kan hjälpa dig även om ni inte har kollektivavtal.
    Facket hjälpte mig att få ut mina pengar fast det inte fanns något kollektivavtal. 

• Anonym

Självklart är han arg! Du missöter ditt arbete o har en taskig attityd.

Är inte målet att du ska få ett riktigt jobb nån gång?

Fungerar det att vara gravid o äta mediciner som gör dig helt väck? Och är det smart att bli förälder när man fortfarande är beroende av sin egen mamma för att komma upp på morgonen? Och inte kan försörja sig själv?

• Anonym
    Anonym (Byebye) skrev 2012-08-16 14:28:38 följande:
    Hade sparkat dig direkt!!!!!!!!!!
    Verkligen!!

Du är en arbetsgivares värsta mardröm, på många sätt.
    Och din arbetsgivare var naiv som anställde dig i god tro från första början.

Du har enligt din läkare "rätt" att ringa och sjukanmäla dig 3-4 ggr/ vecka, du kommer för sent vid upprepade tillfällen så att din chef får ringa och jaga dig och du är respektlös mot honom när han tar upp det med dig.
    Om han driver ett företag så är det väl självklart att han blir förbannad när du kommer sent och när du skriker tillbaka när han säger till dig??

Han har ju rätten att påpeka hur mycket han vill, och ta till åtgärder (som löneavdrag). 

Din sjukdom, graviditet, psykisk ohälsa etc...ska INTE påverka ditt arbete eller din arbetsgivare på detta sätt. Sjukskriv dig tills du mår bättre, eller hittar ett jobb som passar dina besvär.

Herregud! Stackars arbetsgivare :( 
  • Anonym

Jag väntar på systertråden "hur illa får en anställd bete sig?"

• Anonym
    Anonym (Alltiditid) skrev 2012-08-16 14:19:42 följande:

Var är like knappen när man behöver den?

*Gilla*! ;)
  • Anonym
    micromat skrev 2012-08-16 22:04:17 följande:
    Alltså seriöst kan man inte anmäla en sånd'r arbetsgivare som fuskar med utbetalningar mm?
    Kan man inte anmäla en anställd som skiter fullständigt i om man kommer i tid eller inte?
  • Anonym
    micromat skrev 2012-08-16 23:10:28 följande:

Kanske det, men om du vill bli filmad/röstinspelad utan att veta om det (vilket bara det är ett brott), tvingas betala för att det saknas pengar i kassan dagar du inte jobbat, inte fått den ersättningen du har rätt till, varken ob eller övertid, att få jobba ensam trots att du enligt påskrivet kontrakt har rätt att ta pauser när du behöver det men att det inte finns en chans i helvete att du kan göra det, att chefen vägrar dig skyddskläder som är nödvändiga i ditt arbete. Så tror jag att du också att lessnat och känt: va fan gör 5min hit eller dit

Jag hade inte jobbat kvar! Hade slutat. Enkelt.
  • Anonym
    Anonym (Ahaa!) skrev 2012-08-17 01:53:00 följande:
    Så du tror att förlora sitt barn och sin pappa inom loppet av två veckor inte är att utsättas för press och stress?!?! Testa: jag har inget-att-leva-för, jag-vill-dö, jag-vill-vara-med Benjamin-och-pappa i två års tid... Ja, hon va fantastiskt! O jag har har gått igenom helvetet och tillbaka, men jag kom tillbaka och jag står iaf med ryggen rak och stolt över mig själv, precis som min far hade vart!  Ärrad och tilltufsad, ja, men håller huvet högt. Det gör inte TS, hon väljer att gnälla istället för att ta tag i sin situtation och se till att hon fär hjälp.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-08-17 02:00:18 följande:
    Vi pratar om stress och press på arbetsplatsen, ingenting annat. Ts har ju också, som hon nämnt, psykiska och fysiska problem som man uppenbarligen inte tar hänsyn till. Det står ju uttryckligen;

"Jag lider av psykiska besvär vilket gör att jag äter massor med mediciner och de nya jag fick nu tar livskraften ur en. Han skrev på avtal om att jag behöver lite special, han skrev på att jag kan vara väldigt trött vissa dagar och att jag kanske inte ens kan jobba då, jag har rätt till att ringa till min chef och säga att "nu orkar jag inget mer nu måste jag ha en paus" osv osv osv. Men när jag är sjuk blir han helt tokig, det är många gånger jag har fått jobbat med svår ångest, feber, glutenallergireaktion (måste gå på toa och göra nr 2 typ var femte minut) och det går inte, för här jobbar man själv."

Chefen är alltså medveten och har godkänt hennes problematik. Dessutom arbetar hon, med denna omfattande problematik ENSAM. En människa med nedsänkt arbetsförmåga samt lönebidrag.

Att du är en sådan fighter är bara att gratulera, alla är inte det. Varför skulle vi sådana fall ha hemlöshet, missbrukare, kriminella etc? För att alla inte är som dig. Enkel matematik för vissa - andra kommer aldrig att utveckla förmågan att förstå den.
    Nu kan det faktiskt vara så att chefen har fått i från högre ort att det inte ska daltas , utan att hon ska lära sig att ta ansvar. Annars så får hon sättas på arbetsmarknadsenheten.AME. Där är de som inte klarar normala arbetstider/som inte klarar att utföra sitt arbete på vanligt vis. Samt deras handledare...

Ska hon sättas ut i det riktiga arbetet så kan man inte skylla på allt, utan man ska vara i tid, och behöver man sin sömn så får man vara så god att lägga sig i tid, vilket skulle innebära tidigare i ts fall.

Hur man än vänder och vrider på det så ska ts ut i jobb igen så måste ts ta ansvar, ändra sitt språk, sin attityd. DEt finns ingen väg ikring, man har ansvar för hur man vill ha det i framtiden. Vill du ts leva på soc eller arbeta på ame med lägsta ersättningen eller vill du komma längre i livet? Vill du ha möjlighet att köpa ditt eget hus iframtiden?
    Man ansvarar själv för sin egen lycka, hur man ska tänka positivt, Går jag och tänker hela tiden att mitt liv är skit, såvisst börjar jag tycka det. Njut av livet hör fåglarna kvittra, löven falla, livet växa i din mage.

För du ts är din egen lyckas smed{#emotions_dlg.flower}

Och kom sen inte och klanka ner på en människa som förlorat sitt barn, för värre mardröm finns det inte.  
  • Anonym
    TrendyFarsa skrev 2012-08-15 14:53:41 följande:
    Hehe, säger en som har 17tkr efter skatt och som inte ens kan behålla ett jobb. Hade jag så lite pengar efter skatt skulle jag inte ens som anonym outa det på ett forum.

Nej, jag är betydligt äldre än 14 år och har även haft personalansvar och spakat folk som dig som tror att ett jobb är någon rättighet som man kan komma och gå som man vill och sätta sina egna regler.

Du ursäktar dig till och med med att din väckarklocka ligger nerpackad 12 mil bort. Ett tips till dig som du ska få helt gratis av mig.

- Använd aldrig den ursäkten offentligt eftersom folk kan tro att du är efterbliven. Ok?
    Ursäkta mig men det är väldigt lågt att håna någon annans lön. Riktigt fult. Hur mycket hon tjänar är inte relevant. Huvudsaken är att hon gör sitt jobb. Menar du på allvar att TS borde skämmas över sin låga lön?! Vidriga människa, sen kan du tro att du är trendy som fan, men i mina ögon är du motbjudande och saknar empati.
  • Anonym
    Bittersweetlife skrev 2012-08-17 10:12:30 följande:
    Är du på riktigt?! Folk klagar över att människor som är sjuka inte vill jobba och är lata. Vad tror du att lönebidrag är till för? Jo för människor med funktionshinder eller sjukdom som VILL jobba, men har andra förutsättningar! Det ger möjlighet för dessa människor att komma ut på arbetslivet  arbetslivet! I och med funktionshindret så kan de INTE jobba på samma villkor och därför behöver arbetsgivaren bara betala en mkt liten del av lönen!

Det dessa människor bidrar med är bara ett plus för arbetsgivaren! Och om arbetsgivaren skrivit på ett avtal där någons begränsningar/svårigheter framkommer, så ska chefen inte ge mer ansvar  än vad personen klarar av.  Finns andra arbetsuppgifter man kan få utföra med mindre ansvar om funktionshindret begränsar en. Man blir mörkrädd! Går man på lönebidrag har man funktionshinder och kan  inte jobba med samma förutsättningar som andra. Därav behöver arbetsgivaren endast betala en minimal del av lönen!

Empati och förståelse för människor med andra förutsättningar säger jag bara. Sen att TS har väckarklockan 12 mil bort är en annan femma...

I många fall så är det även att de ska slussas ut i arbetslivet, att arbetsgivaren har fått direktiv att ställa krav, och att man försover sig för att man äter tunga med är inge godtagbar ursäkt. Du får inte gå på lönebidrag hur länge som helst. det är ju meningen att du ska ut i arbetslivet. Klarar du inte det så finns möjligheterna att vara i kommunen med de andra som inte klarar ett vanligt jobb.
  • Anonym

Har man månadslön så ingår ob där.

• Anonym
    sirisdotter skrev 2012-08-17 14:20:10 följande:
    Ingår?   Har under 30 års tid med fast tjänst och månadslön  skrivit upp ob-tid på tjänstgöringsrapporter.
    Nog beroende på vilka avtal man har eller inte har. En del har högre lön överlag, samma lön säg 150 kr i timmen oavsett om det är helg eller vardag. Det är de som inte har skrivit på kollektivavtal med fack.

Eller så har man datasystem som räknar ut din ob. Man behöver inte skriva in ob. Det enda man skriver upp är det man jobbar extra. Typ ps lön. 
Svar på tråden Hur illa får en chef bete sig?