Inlägg från: thelastdoctor |Visa alla inlägg
  • thelastdoctor

Tar du personer som svär mycket på allvar?

Jag skulle ta personen på allvar ja (om personen i övrigt var vettig), men däremot skulle jag störa mig på det. Men jag stör mig även på folk som använder "vanliga" ord eller uttryck alldeles för frekvent. Hade ex. en gammal högstadielärare som sa "minsann, minsann" varannan mening. Väldigt kompetent och trevlig person, men gud vad det var störigt med det där minsann minsann hundra gånger per lektion.

• thelastdoctor
    DesJoh skrev 2012-08-29 15:39:05 följande:
    Personen i fråga kan ha Tourette och då "slinker" svordomar & andra "fula" ord ur munnen utan att personen menar det.

"minsann, minsann" i varannan mening kan vara tics och när det gäller tics så är personen "tvungen" att göra så.
     Kan en person ha Tourettes som bara uttrycker sig på ett enda vis? Hade läraren i tre år och det enda som var "märkligt" med personen var det där minsann minsann, som inte alls lät som jag föreställer mig att tics låter. Har dessutom arbetat med en person som ibland kunde slänga ur sig uttryck/ord eller bara läten och det märktes tydligt att det var tics. Men jag har ju ingen aning, det finns säkert flera olika "grader" av tics. 

Men allt behöver ju inte vara en diagnos/sjukdom =) När jag var fjortis sa jag nämen, liksom, ba och typ i varje mening. Ofta flera gånger i samma mening. Har inte Tourettes för det.  
Svar på tråden Tar du personer som svär mycket på allvar?