• Rainbow Dash

Rengbågsförsök?

Hej, finns det någon annan rengbågsfamilj som sitter och väntar på BIM? Jag var till Storken för en vecka sedan och väntar otåligt. Just nu känns det som om det inte tog men har inte gett upp hoppet.

• Svar på tråden Rengbågsförsök?
  • werty
    LiveYourDreams skrev 2012-10-23 20:21:52 följande:
    Werty: förde ni över kostanden + provtagningen? Tänkte passa på imon, svenska kronan står ju asbra nu :)

Nej jag tror att vi bara förde över för ivf'en. Vi betalar nog provtagningen på plats om vi lyckas ta oss ner nångång :)
  • LiveYourDreams

Werty: tack för svaren :) slipper jag terrorisera triangeln dagligen ;) hur går det för er? Idag ska vi köpa sperma. Känns helt galet, hahaha.

• schtajn31
    Skevis skrev 2012-10-24 01:27:28 följande:

Oj vilken kötid, är det billigare med försök hos er?
    Vad kostar DI och IVF?

Ja om jag inte minns fel så är kötiden upp mot två år.
    Tror det går som sjukvård, att vi får ett visst antal inseminationer och ivf för samma som vanlig sjukvård. Sen efter att man använt upp de försöken kostar det en del, vad det kostar då kan jag inte säga
  • Infiniity

Skevis - Jaa försöker så gott jag kan :D jag och tjejen pratar om bebisen som henne och vi har redan ett namn vi känner oss säkra på :P

Ååååh vad jag håller tummarna för oss :D

• werty
    LiveYourDreams skrev 2012-10-24 09:26:28 följande:
    Werty: tack för svaren :) slipper jag terrorisera triangeln dagligen ;) hur går det för er? Idag ska vi köpa sperma. Känns helt galet, hahaha.

Ingen fara, fråga på ni! Vi har fått klartecken att köra igång igen, denna gången med högre dos, så vi är på sprutdag 2. Hur ser er tidsplan ut, kör ni denna månad? Väljer ni donator själv eller låter ni kliniken göra det?
  • LiveYourDreams

Werty: vi börjar spruta 150ie puregon såfort mensen kommer, blir nog om en sisådär 2-3 veckor :) vi kommer köpa ici sperma via esb. Va inne på iui först men kliniken rekomenderade ici o att det va billigare med var ju glatt :) vad spännande att ni är pågång! Hoppas det ser bättre ut med äggblåsorna denna gång :)

• MinMio
    LiveYourDreams skrev 2012-10-24 16:04:15 följande:
    Werty: vi börjar spruta 150ie puregon såfort mensen kommer, blir nog om en sisådär 2-3 veckor :) vi kommer köpa ici sperma via esb. Va inne på iui först men kliniken rekomenderade ici o att det va billigare med var ju glatt :) vad spännande att ni är pågång! Hoppas det ser bättre ut med äggblåsorna denna gång :)

Har ni fortfarande inte kommit fram i kön i Sverige? Jag pratade med SU igår och nu är det tydligen över ett års väntan (vilket jag såklart fattar eftersom vi har väntar i över ett år nu). Man är ju sugen på ett danskt ivf nästan :) lycka till nu!
  • LiveYourDreams

Vi har kötid 2/9 på su o har inte blivit kallade än nej.. Hihi kör bara ;)

• AnnaTr
    kvarkensmammor skrev 2012-10-23 22:53:02 följande:
    Ja i samband med IVF tar man ägglossningsspruta. Samtidigt som man tar sprutorna som gör att äggen produceras så tar man sprutor för att hindra ägglossning, fram till att äggen utvecklats tillräckligt då man tar ägglossningssprutan för att sedan göra ägguttaget vid rätt tidpunkt.

Vi har aldrig haft svårt att hitta ägglossningen med ägglossningstest, min fru är väldigt regelbunden. Däremot har vi inseminerat vid tre olika dagar i förhållande till när vi fått glad gubbe (samma dag, dagen efter och två dagar efter) och alltid fått veta att det är perfekt tidpunkt när de gjort VUL på kliniken.

Vi har gjort sju inseminationer och en IVF (ett ET och ett FET).
    Tack för grattiset! Hoppas ni också plussar snart! Står ni i kö i Sverige också?
    Vi har alltid inseminerats dagen efter ägglossning. Det har liksom aldrig varit glad gubbe på morgonen utan bara på eftermiddag eller kväll. Vad bra att dom kunnat göra VUL på kliniken, vart är det ni har gjort era inseminationer? 

Jag hoppas också att vi kan plussa snart!! Japp. vi står i kö i Sverige också men ställde oss ganska nyss så det är ju ganska långt kvar..  
  • AnnaTr
    Skevis skrev 2012-10-24 01:18:53 följande:

Jag äter Pergotime inför mina inseminationer, har gjort 2 med pergo.
    Jag får äta en ½tab cykeldag 5-9. (Vissa får fler såkallad enkel och dubbeldos. Vilken cykeldag verkar oxå variera)

Pergon ska boosta ett hormon som kallas FSH, det hormon som hjärnan skickar till äggstockarna för att äggblåsorna (Follikerna) ska utvecklas och börja producera östrogen. En eller flera folliklar blir dominant och ägget mognar sedan.
    Det är ju östrogenet som sedan ser till att man får en snabb LH ökning vilket ger ägget en sista knuff att mogna och sedan lossa. Därför tar det ett dygn efter glad gubbe att ha ÄL.

Vi tar ingen ÄLspruta i samband med Pergon MEN har en utskriven på recept ifall vi tror att vi kommer pricka in en helg och ej vill missa tillfället. Vår läkaren tyckte inte man skulle ta den i första hand utan försöka baka i "naturlig cykel".  Det är ju HCG hormon i den om jag fattade läkaren rätt, den ska göra att ägget lossar men även lura kroppen att den är gravid som hjälp på traven, därför får man utslag på gravtest i upp till 10 dgr efter med den trots att man inte är gravid.

Umeå inseminerar alltid ca 24h efter glad gubbe, precis vid "släppet". Det kan ju ta 24h för spermierna att hitta ägget och då ägget endast lever 24h men spermierna längre så är det bra att inseminera dagen för glad gubbe men helst dagen efter.
    Vad är anledningen till att du börjat med Pergotime? Gjorde du någon utredning innan eller hur gick det till? Som jag fattar det så har Storkkliniken tipsat oss om att först testa ägglossningsspruta, innan vi börjar med hormoner.. 

Vi har alltid inseminerats dagen efter glad gubbe! Men ändå vill det inte ta sig!!!

Svar på tråden Rengbågsförsök?