Inlägg från: behedwin |Visa alla inlägg
  • behedwin

Mitt barn stör grannarna??

Hej
    Min son är tre år. För ett år sedan fick vi en lapp av våran granne om att han stör (kort version).
    Min son är väldigt livlig, han leker med ljud och älskar bilar. Han har aldrig tyckt om att sitta still och rita och pyssla. Mycket av hans lekar består i att köra bil och allt kring detta, alltså röra på sig.
    För ett år sedan bankade han mycket (två år). Nu har han slutat med det men leker fortfarande med ganska hög ljudnivå och det är inte det enklaste att stoppa honom (tre års trotts).

Våran granne tycker att vi stör på morgonen, på helger. De vill sova och som de uttrycker sig "vi jobbar hårt i veckorna och vill sova till 9.00 och inte bli väckta"
    Vi förstår såklart att det är jobbigt att vakna när man inte vill. Men vi kan inte förstå vad det är som gör att våran son stör så mycket att de inte kan sova på morgonen.

Våran son vaknar klockan 06.00 - 06.30 (det har han alltid gjort tyvärr). Det är sällan han sover längre, trotts att han varit vaken länge på kvällen innan. Han går och lägger sig vid 7 eller halv 8.

På morgonen blir det mycket titta på TV och äta macka i soffan. Men efter ett tag är detta inte så roligt och då vill han leka. Om jag stoppar honom så blir det såklart ett krig om att han vill och ska göra det han tycker och jag får då en gatskrikande unge.
    Detta måste ju störa förstås....
    Om jag låter han leka så kör han bil på bordet/mattan/golvet (försöker hålla sig till matta och bord.
    Visst tappar han saker, något välter ned i golvet och det blir ett brak. Men han leker ändå helt enligt mitt sätt att se på det, okej.

Jag vet inte vad jag ska göra för att blidka grannen.
    I våra stadgar i föreningen står det att det ska vara tyst (inte störa) mellan 23-08 på helger (vardagar är inte problemet). Jag anser att han är okej tyst fram till 08.00 och efter det ska det ju vara "fritt fram"
    Men det tycker inte våra granne.

Jag funderar på att gå upp och ge dom mitt mobilnummer. Be dom ringa eller SMSa direkt när vi stör så vi förstår vad det är som stör.

Vad mer kan vi göra... Vem har rätt och vem har fel?
    Jag ska prata med styrelsen och se om de kan hjälpa mig mer...

Våra granne påstår sig ha  uppfostrat tre döttrar som inte störde som vårat enda barn. Grannen jämför med de som bodde här innan oss och säger att de klarade uppgiften som förälder. Grannen säger att vi ska ta ansvar för vårat barn.

Jag kan inte låta bli att bli arg. Jag känner mig kränkt....

Jag vet inte på vilket sätt vi stör.
    Men jag undrar om det räcker med 1 illrop/gallskrik för att hela morgonen ska vara förstörd för våra grannar. Om det är så, känns det omöjligt. Det uppstår hela tiden småsaker... Bara till exempel när vi vaknar så delar jag och min fru på att gå upp på morgonen. Ibland tycker han inte att jag ska gå upp och skriker då argt att mamma ska gå upp och inte pappa. Då väcker vi kanske grannen och de kan inte somna om och anser sig då störda av oss och klagar.... Jag vet inte.

Är det någon som kan ge råd?
    Någon som varit med om liknande?

Någon stans anser jag ändå att våra son är ett barn, tre år. Han låter mycket... Vi kan inte säga åt honom att vara tyst och han förstår varför och gör som vi säger.

Vi kanske bara ska ignorera våra grannar och låta tiden ta bort problemet. Om ett år är han 4 och då har saker förändrats. Om två år är han 5....
    Han vill inte sova på morgonen nu, men det lär väll förändras och då får vi istället kämpa med att väcka honom.

Tacksam för svar och åsikter.

• Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??
  • behedwin

Ja, våra grannar bor ovanpå oss.
    De som bor under har inte sagt något och har själva äldre barn. De pratar vi med regelbundet och nämner aldrig något.

Jag tror ni missförstår mig...
    Självklart går det att prata med barn och be dom vara "tystare".
    Och det är våran son, han förstår och gör sitt bästa det lovar jag.
    Men välter en bil från bordet i golvet, så låter det.
    Blir han arg över att vi köpt fel bröd, så låter han.
    Blir han glad så låter han.

Våran son är högljud som person, han sätter ljud på allt.
    Detta har även dagis/förskolan bekräftat, att han har olika ljud för allt när han leker. Det är såklart något vi pratar med honom på morgonen, att försöka sänka volymen etc. Men vill han inte så är det svårt...

• behedwin

Om kommentaren "gå ut och leka"

Nja... Jag vet inte om jag tycker att vi ska behöva gå ut vid 06-07 på morgonen.
    Jag är nyvaken och inte speciellt pigg på det... Men ja, det kanske är enda lösningen för att blidka grannarna...

• behedwin
    La Lola skrev 2012-09-23 16:50:13 följande:
    Så det är alltså inte ens smällar i taket hos de som är problemet?!
    Det måste vara otroligt lyhört i det där huset.
    Jag skulle ta dit hyresvärden som fick kolla om det gick att lösa med ljuddämpande plattor.
    Jag tror snarare att de ovan oss är väldigt känsliga, att de måste ha det TYST när de sover.
    Jag hör sällan grannarna... jag hör de ovan oss på dagarna då de spelar Piano.
    De under oss har barn, hör dom ibland men inte så att man hör TV och samtal eller musik.

• behedwin
    Adonis skrev 2012-09-23 16:51:29 följande:
    Visst kan ni förklara för er son att andra grannar sover och att man ska försöka dämpa sig lite på morgonen men samtidigt måste man få leva. Är det så att man inte klarar minsta ljud från grannar så är kanske inte lägenhet den boendeform man ska välja. Att bli vräkt för störande ljud är t ex mycket svårt. Det bästa är nog att försöka prata med grannarna och förklara att ni gör ert bästa. Är de fortfarande avigt inställda så skulle jag skita i dem.
    Det är väll lite så jag känner innerst inne.
    Jag ska gå till styrelsen och be dom om hjälp så att jag visar att jag vill lösa problemet och att jag gärna ger dom numret så de kan ringa direkt när något stör, så vi vet.

• behedwin
    duntäcke skrev 2012-09-23 16:53:30 följande:
    Ahhh. Jag bodde i lägenhet bredvid en barnfamilj när jag var 19-21. Hemskt, när jag flyttade dit skrek ungen varje jävla natt, och innan jag flyttade därifrån väckte hen mig varje helgmorgon (på vardagarna kvittade det ju, jag skulle ändå upp). Jag kan säga att det inte var jättemysigt att bli väckt ca 06.30-06:00 om man kommit hem kanske tre-fyra på natten. 
    Nu har jag dock egna ungar, och tycker att det är jättelyxigt att få sova till sju, haha. Men vi har bott i lägenhet med våra ungar också, och det går faktiskt utmärkt att förklara för en treåring att denna ska vara tyst för att inte väcka grannarna. Om man förklarar pedagogiskt går det mesta in. 
    Ja men som sagt så går det att förklara för våran son att han ska vara tyst. Men det är klart han låter ändå... Det är klart att han inte kommer ihåg det hela tiden. Det blir utrop då och då.

• behedwin
    LinneaJosie skrev 2012-09-23 16:58:56 följande:
    Är man oerhört lättstörd får man sova med öronproppar eller flytta till skogs. TS- gör vad du kan för att förklara för din son om störande ljud, och prata med grannarna o förklara att du gjort vad du kan. Funkar detta inte så är det inte ditt problem, då får de lösa det på sitt håll, med tex öronproppar.
    Tack

Det låter så enkelt när alla skriver att "det är bara att förklara för din son att inte störa, han förstår, han är ju ändå tre"....

Om jag inte hade försökt... ja då hade det varit mitt fel

Jag har jobbat med barn i 12 år (förskola/förskolelärare)
    Jag har lite erfarenhet av hur man är pedagogisk...
  • behedwin

Tack för alla svar.
    Det känns bra att det finns fler som stött på liknande.

Då grannarna bor ovanför oss så hjälper nog inte mattor så mycket.
    Men visst, men mer mjuka leksaker kan man ju styra leken mot....

Jag ska prata med styrelsen (föreningen) och se vad de säger.
    Om de tycker att jag ska göra något, så ska jag försöka göra det så att jag inte ses som en "motsträvig" person ifall min granne oxå klagar.

Men om nu detta skulle gå till en ordentlig utredning etc. Då tar det tid, dvs min son växer upp och saker förändras :)

• behedwin
    myamone skrev 2012-09-23 17:31:45 följande:
    Bor man i hyreslgh. får man ta hänsyn. Jobbar själv natt och vill ha tyst på dagen, alla som ligger på sjukhus och  bor på vårdboende, vill ju ha pigg och utvilad personal på natten
    Jag bor i bostadsrätt
  • behedwin

Att jämföra barn går inte, tycker jag.
    "mitt barn gjorde så...."
    det betyder inte att alla barn gör så eller förstår så...

jag anser att mitt barn inte stör för mycket.
    min granne anser att mitt barn stör för mycket.
    ord mot ord.

jag försöker såklart tänka på det på morgonen.

min granne är trött och vill sova
    jag är trött och hade gärna sovit vidare, men min son vill upp så det är så det blir.

jag hade oxå stört mig på om min granne spelat piano när jag inte vill bli störd eller väckt mig när jag inte vill bli väckt. kanske om de väcker min son när han sover kl 21.00 med piano spelande....
    så jag förstår att de är irriterade... klart man lättare kan göra något åt piano spelande jämfört med en treåring som trottsar mot sina föräldrar.

jag tror inte min son stör när han leker, direkt. jag tror det som stör våra grannar är just när han trottsar, ska inte, vill inte etc. då är han extra högljudd..

vi får se vad som händer.

Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??