Inlägg från: En struts |Visa alla inlägg
  • En struts

Mitt barn stör grannarna??

Svårt att avgöra av ts hur mycket barnet stör, men är det mycket bang slam och brak och dunder, så kan det väl störa även en granne som är ovanpå. ? Tycker inte att grannarna begär omäktigt mycket om de bara säger att de gärna vill ha lugn till klockan 8.00. Många sover väl rejält mycket längre på mornar. Så att få detta till extremt ljudöverkänsliga grannar. ? Vet inte.
    Visst kan man få barn att leva sig in i att andra störs, inte mår bra, att det gör ont om man slår, att man inte får nypas osv. Barn begriper så tidigt, så tidigt. Jag sa till min dotter då hon var 8 månader: "Aj, aj, inte slå. Det gör ont." och hon begrep. Och hon begrep vidare. Allt man sa.
    Bara så man vet detta. Det är aldrig farligt att lära barn att leva sig in i att andra störs, inte mår bra, o s v.

Hur mycket brak och bang är det av er son? Väcks ni själva av det?

• En struts

Okej, såg nu. 9.00 efterfrågade grannarna att det gärna kunde vara lite tystare.
    Jo, det är ju lite svårt att utröna på vilket sätt er son stör. Men att banka mycket då. Det, kan faktiskt bli ganska hårt störande även om man bor ovanför i en lägenhet.
    Det här med att små barn bankar.
    Har en släktings barn som gör det. De låter henne sitta och banka och banka, i köksbordet och så vidare, när man sitter och äter. Och kanske inte störs de föräldrarna? Vissa gör väl inte det? Annars borde de väl sagt till?
    Jag kan ju säga att jag inte står ut att sitta bredvid ett barn som bankar i bordet när man äter. Men tänk, det går faktiskt att säga till så där små: "Aj, aj, inte slå i bordet." och tänk. barn förstår!
    Många föräldrar inser inte att barn fattar så väldigt mycket mer än vad de själva tror. Tycker bara att man ska vara medveten om detta.

• En struts
    behedwin skrev 2012-09-23 17:56:19 följande:
    jag tror inte min son stör när han leker, direkt. jag tror det som stör våra grannar är just när han trottsar, ska inte, vill inte etc. då är han extra högljudd..

Okej. Han skriker alltså? Och du tror att det stör när ni bråkar eller hur menar du?

Du svarade aldrig på min fråga om ni själva väcks av när grabben härjar runt.
  • En struts

min granne är trött och vill sova
    jag är trött och hade gärna sovit vidare, men min son vill upp så det är så det blir.

Okej. Ser att du svarar här: "Min granne är trött och vill sova" och du är själv trött och hade gärna sovit vidare, men går upp när din son går upp.
    Hm, om du går upp när din son går upp, är det svårare att ha koll på att han inte bankar för mycket eller härjar runt?
    Jag fick intryck av att han gick upp till tv:n själv men sen satte igång extra mycket med saker för att ni inte var uppe?
    Men då var det inte så? Ni är med alltså?
  • En struts

Visst kan det vara frågan om en ljudöverkänslig granne. Men här ser man bara en granne, som inte klagat på oljud överlag, inte klagat på något barn som stör och väsnas hela dagarna, inte klagat på några oljud,
    men efterfrågar om det skulle kunna vara lite lugn innan klockan 9.00 på helgerna.
    Men det är klart, när ts:arna ändras efterhand, vad det är som gäller, så blir det alltid svårt att utröna vad som egentligen är fallet.

• En struts
    Att jämföra barn går inte, tycker jag.
    "mitt barn gjorde så...."
    det betyder inte att alla barn gör så eller förstår så...

jag tror inte min son stör när han leker, direkt. jag tror det som stör våra grannar är just när han trottsar, ska inte, vill inte etc. då är han extra högljudd..

Jo, får faktiskt hålla med dig där. Man ska inte hålla på och jämföra barn.
    Men jag tycker att det är viktigt att man anstränger sig lite,
    och kanske inte är FÖR snabb att skylla på grannen att det är denne som är ljudöverkänslig.

Jag tycker liksom det har flackat lite fram och tillbaka, hur "vilt" och jobbigt det kan vara på mornarna.

Att du verkar vilja anstränga dig och hjälpa till, för att det kan gå vilt till på morronen, är ju bra.
  • En struts
    behedwin skrev 2012-09-23 22:36:45 följande:
    Ja absolut, vi är uppe.... jag låter inte min treåring ränna runt i lägenheten själv medans vi sover... känns fel :)

men han är ju inte tystare för att jag är uppe med honom.
    visst kan jag säga till direkt när han väsnas, direkt när han skriker eller säga "var försiktig" när han tappar något så det brakar... men ljudet kan jag inte stoppa... så om dom vaknar av några utrop och buller så är det ju redan försent...

det är inte så att vi har en konstant hög ljudnivå på morgonen... snarare att det händer saker till och från.
    tråkigt på TV, ja då lekar han.
    lekar låter och han behöver påminnas om att inte väsnas.
    Och jag tycker ändå inte man behöver sätta domen på en granne, som har efterfrågat lite sömn innan 9.00 på mornarna på helgerna, som ljudöverkänslig!
    De har inte klagat på oljud allmänt hela dagarna? De har inte klagat på massa buller och stök från er lägenhet överlag? De ringer inte störningsjouren eller sånt.
    De tycker det är lite besvärligt innan klockan 9.00 på lördagsmornar.
    Och att då "gå i fajt" med dem, tycker jag väl inte låter helt juste.

Det bästa är väl att prata och tala om att ni gör ert bästa. Då kanske de förstår det?
    Och de ska ju inte hålla på och jämföra med sina exemplariska döttrar som jag gjorde misstaget att göra här. Barn är ju olika.
  • En struts
    behedwin skrev 2012-09-24 12:13:09 följande:
    Precis, om vi skulle gå ut tidig morgon.
    Säg att vi vaknar 06.30.
    Ska äta frukost etc... Jag behöver vända ryggen till, göra kaffe och mat etc.
    Sedan ska det äta, sedan ska det klä på sig, gå på pottan, borsta tänder....
    Alla som har en tre åring i trottsåldern vet att allt går inte smärtfritt...
    När detta är färdigt  så kanske klockan är 07.30
    Då går vi ut.

08.00 enligt föreningens trivselregler är gränsen då det inte längre behöver vara "tyst"
    Ja då är det typ så att hela morgonen har gått.
    Våra förberedelser att ta oss ut har kanske väckt grannen som inte kan somna om??

Löser det problemen....
    Fast grannen ville ju gärna kunna sova till 9.00 om det var möjligt. Det går inte "att bjussa på det" ibland då? Eller du tycker alltså det absolut inte går för man ska följa stadgarna till punkt och pricka?
  • En struts

Jag kan förstå dina argument om att alla barn är olika ts.
    Det jag reagerar på är bara hur du bemöter alla härliga, kreativa tips du får här i tråden, om vad man kan göra. Du nonchalerar dem. Du bemöter dem inte alls. Och så vidare. Förut spådde jag att du kanske gör ditt bästa, men jag är inte säker på det, på det sättet du bemöter.
    Varför skulle det vara ett sånt stort projekt att gå ut någon gång då och då? Det är ju UNDERBART för barn att vara ute, de borde vistas ute mera. (egentligen borde de vistas ute jämt), så varför inte - ta en liten chans -att komma ut nån gång på morronen? (och underlätta för någon annan). Sen kan man vara med i leken, som folk ger tips om. Man kan läsa sagor. Man kan introducera barn i härliga små lekar -rita kanske? Klä på gosedjur och ta av, kanske något roligt på datorn? Göra dockteater med dem.
    Tycker folk här ger så himla fina tips bara.
    Men då blir det någon ordfajt om stadgar och principer istället.

Trots - att denna granne - bara har efterfrågat - lite sömn (inget annat) mellan 06.00 -09.00 på helgerna.

Ska man verkligen börja bråka med denne granne? Och stå upp för sin rätt att man har barn och DE LÅTER och det får man räkna med!

• En struts
    Nickie skrev 2012-09-25 11:20:11 följande:
    Känner igen problemet med livliga ungar på morgonen.
    Fast för min del så hade sonen kolik och skrek mestadels av dagarna.
    När han vaknade kl 4 på morgonen och gallskrek så gick jag snällt och klädde på mig
    och vandra ut med barnvagnen för att grannarna iaf skulle få sova ett tag.
    Men det var aldrig någon granne som klagade tack och lov.
    Däremot hon under oss som knacka på och fråga om jag behövde hjälp med nått.
    (Var då ensamstående och väldigt sliten efter alla tidiga mornar, så hon tyckte väl synd om mig) :)
    Ett barn med kolik. Förstås inte roligt för grannarna. Men där vet man ju att föräldern inte kan göra något, och så lider man med föräldern.
    Men det är klart man får gilla läget som granne, då barnet har kolik. SOM TUR var har jag dock sluppit det som granne. Vill aldrig råka ut för det heller!
    Samtidigt. En "kolik-tid" vet man väl är övergående? Hur många månader kan det vara frågan om?
    Ett barn som börjar med vild lek tidigt, som föräldrarna inte vill göra ansatser för att styra upp lite, vet man ju inte hur det kan sluta med.
Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??