Inlägg från: Bambiblogg |Visa alla inlägg
  • Bambiblogg

Mitt barn stör grannarna??

Vi har haft precis samma problem som er med vår granne bredvid oss. Dom har klagat när barnen har låtit kl 9 på helgerna.

Efter lite tjafs så frågade vi grannen "Men vad tycker DU att vi ska göra med barnen när dom vill leka på helgmorgonarna?" Grannen funderade lite och insåg att det kanske inte fanns så mycket att göra. Vi kan ju inte binda fast dom.

Men vi har sagt till barnen "ni får vara lite tystare" och det har hjälpt!

bambi.alltforforaldrar.se

• Bambiblogg
    brummar skrev 2012-09-24 22:32:07 följande:
    Ja, självklart har barnet all rätt att leva i sitt egna hem, likväl som att grannar har all rätt att leva och verka i sina hem. Det är ju knappast barnets fel att han bor där (eller knappast barnets val till att kommit tilli världen för den delen heller) , utan eran handling som försatt barnet i denna situation och därmed eran plikt att göra sitt yttersta för att tillgodose allas eventella behov och då främst barnets.Är du helt säker på att barnet i alla lägen helst av allt skulle vara i sitt egna hem, om barnets behov sattes i första rummet?

Har barnet behov av att leva ut så finns naturen tillhanda, är vädret inte tillåtande så finns andra aktiviteter. Exempelvis är jag uppvuxen med att som bebis vaggas till sömns ute på grusvägar när jag förde liv, senare vid ett par års ålder så var det aktiviteter som att vistas ute i naturen, badhuset, picknick. Grusvägar har jag inte fört med mig vidare som arv, men istället en morgonjogging med barnet i springvagnen. Att ta sig tid för barnet och vara utomhus känns för mig väldigt naturligt, även om jag kanske hellre skulle spendera en lördag i soffan framför en god film. Med barn får man åsidosätta sina egna behov och sätta barnets behov i första hand.

Javisst går vi ut med barnen men det brukar bli framåt kl. 9-10 när man har hunnit göra iordning sig och ta det lite lugnt. Även jag vill kunna ta det lite lugnt på helgerna och inte stressa ut.  
    Besök gärna min blogg - bambi.alltforforaldrar.se/
  • Bambiblogg
    Flaminia skrev 2012-09-25 07:56:05 följande:

Ja, det är jävligt irriterande att vissa verkar använda sina barn som ursäkt för dåligt beteende. Hade det varit en hund som stört grannarna genom att skälla hela tiden hade säkert ingen krävt att grannarna skulle flytta och att "hunden måste få vara hund", men barnfamiljer är det tydligen oerhört förbjudet att klaga på.
    Men herregud, det är ju inte alls samma sak. Att en hund skäller beror ju oftast på något negativt (orosmoment, etc) men att ett barn leker...??!? 

Våra grannar har klagat på våra barn springer runt. Oftast runt kl. 9 på morgonen på helgen. Oftast så sitter dom lugnt fram tills dess. Jag tycker inte att vi kan göra mer än så. Dom vaknar kl. 6, hur länge ska vi tvinga dom att vara stilla?!? Sen försöker vi givetvis gå ut runt kl. 9-10 men det är en stund där innan vi hinner ut som dom kanske leker lite hemma. 

Men barnen måste ju få leka i sitt eget hem?? Sen är kl. 9 INTE tidigt!! Tänk om barnen lät från kl. 6 redan, det är ju en annan sak.... 
  • Bambiblogg
    Flaminia skrev 2012-09-25 09:50:42 följande:

Det spelar ingen roll vad det beror på utan det handlar om att båda sakerna är lika störande.
    Men även lagen säger nog något helt annat om det gäller en hund eller ett barn (som räknas som en som bor där). 

Min man är jurist och kollade upp lagen lite när våra grannar klagade som mest och det visade sig att det är rätt så svårt att göra något åt det när det gäller barn. Man måste kunna leva sina liv i sitt eget hem. 
  • Bambiblogg
    Fenrisulven skrev 2012-09-25 09:58:12 följande:

som jag skrivit innan, jag hade låtit mina hundar skälla lite sådär lagom vid tvåtiden på natten,varje natt.
    så kan man ju se hur kul det är att bli störd varenda morgon
    Ja och då kan man ju faktiskt ta till lagliga åtgärder, till skillnad om mina barn springer runt kl. 9 på morgonen. 
  • Bambiblogg
    Fenrisulven skrev 2012-09-25 10:00:21 följande:
    Förstår inte varför det är så svårt att fatta att grannen blir sur om han/hon blir väckt 06 varenda morgon.
    verkar mest som om föräldrar tycker det är ok att deras barn stör andra,hursomhelst och närsomhelst, med ursäkten : de är ju barn,barn hörsKräks
    Men nu gäller detta inte klockan 6 på morgonen, för det skulle jag förstå också. Utan det gäller klockan 9 på morgon. 
  • Bambiblogg
    Flaminia skrev 2012-09-25 10:03:14 följande:

Även om man inte kan ta till lagliga åtgärder hör det väl till sunt förnuft att lära sina barn att visa omgivningen hänsyn. Men du är kanske en sån som tycker att man ska låta ungarna springa runt och skrika i affärer också bara för att det inte är förbjudet.
    Nej, verkligen inte. Mina barn uppför sig väldigt väl. Men inte ens dom lugnaste och mest väluppfostrade barnen sitter still i 4-5 timmar. 
  • Bambiblogg
    Fenrisulven skrev 2012-09-25 10:28:40 följande:

men du skanske ska läsa ts??? hennes unge vaknar 06,00-06,30 VARENDA dag
    DU kanske ska läsa TS. Det var då han vaknade, sen satt i soffan och åt smörgås framåt kl. 8. 

"Jag anser att han är okej tyst fram till 08.00 och efter det ska det ju vara "fritt fram"" 
Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??