Mitt barn stör grannarna??
Det går utför för denna värld om utvecklingen ska fortgå i samma riktning. Det är säkert generationsskifte, men jag förstår inte hur så många av de nuvarande småbarnsföräldrarna som tycker att det är en rättighet att ta sån plats. I hemmet, i butiken, hos vännerna, på bussen, på jobbet, på träningen. Givetvis med allehanda ursäkter till varför det ska vara så..
Det är inte bara ett tillstånd i livscykeln, utan handlar även minst lika mycket om attityd och förhållande till övriga samhället. Hänsyn till omgivningen är nyckelordet!
Jag tycker särskilt synd om dessa grannar som drabbas eftersom det rör sig om en bostadsrätt. Är det dessutom i en storstad där de kanske belånat sig och betalat miljonbelopp för att bo just där, så visste de förmodligen inte att de skulle få en sån där typisk familj under sig som vill skjuta över problemet på andra istället för att verkligen ta tag i det själva. Jag har själv drabbats av livliga grannar som flyttade in i lägenheten under mig ett par månader efter att vi flyttat in. Den tysta tanten under byttes ut mot ett par i 20-års åldern, kort därpå skaffade barn för att endast ett par månader senare komma på att det visst var jobbigare än att äga bil eller hund.. tidigt på morgonen kunde man vakna av att barnskrik följt av ett vrål från antingen honom eller henne om att det var dennes tur att ta hand om ungen. Två ungar hann det bli, och ett tredje på väg, innan det tack och lov blev för trångbott för dem och de flyttade iväg. Inte någon gång hade de en tanke på att de störde sina grannar, det var ett annat par som också stördes av denna barnfamilj som inte någon gång brytt sig om att fråga sina grannar om de störde nåt. Det är inte min sak att behöva tala om självklarheter för en granne som borde veta bättre - att man ser till att hålla tyst på kvällar och mornar. En självklarhet som varje bildad ansvarstagande vuxen människa borde inse, men detta är väl frukten av "den fria uppfostran" de själva växt upp med under 80- och 90-talet?
Hänsyn till andra har åtminstone i vårat fall varit essensen i den uppfostran vi ger, och ingen bekvämlighet har hindrat en i att göra det som krävs för att visa respekt till omgivningen.
Att ha jobbat med pedagogik i flera år säger väl ingenting? Det finns de s k IT-teknikerna som jobbat i branschen i tiotals år och själva tror sig kunna så mycket (men alla utom chefen vet motsatsen), veganer som steker hamburgare, poliser som åker dit för fortkörning, butikspersonal som snattar osv..
Visa hänsyn till omgivningen så blir allt mycket bättre och erat barn kommer garanterat inte att bli en sämre människa för det. Det innebär tex att inte låta barnet skrika fritt och gnälla i affären, utan då tar ena föräldern ut barnet från butiken. Har man ett barn som har sönder saker i en butik eller hos sina vänner så ursäktar man sig för det första och erbjuder sig att ersätta för åsamkade skador. Att komma försent till tillställningar pga barn är inte heller ok, man får helt enkelt anpassa sig och göra sig redo en halvtimma tidigare än innan man skaffade barn - knappast omgivningens fel och inget de ska behöva belastas med.