Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

Ni som ger era barn Omega 3 från kapsel för bättre sömn!

Jag har aldrig kört med smak och tala om.

Först stack jag hål på kapsel (Picasol forte) och tryckte ut på sked och matade som den var. Inga problem.

Sen köpte jag de där tuggisarna och sonen hatade dem, så då bet han hål och fick i sig innehållet och spottade ut kapseln. Så då körde jag med Picasol Forte igen (1 kapsel) som han tuggade tom och spottade ut.

Nu sväljer han dem hela med lite Aloevera Gel.     

• ModestyBlaze

En riktigt färsk fiskolja skall inte smaka så mycket, men visst lite fisk är det ju. Men många tycker det är mer ok än den där parfymerade äckliga smaken. Ingen människa gillar den.

Han är idag 6 år, han har fått omega-3 sen han var typ 6-8 mån. MIssar vi att ta en tid märks det direkt på sömnen. 

• ModestyBlaze
    Vickan I skrev 2012-09-29 20:54:09 följande:
    Nej tror du har helt rätt där att man ska hoppa de med smak. Luktar ju tom superstarkt. Men man får ut tillräckligt när man klämmer ur en kapsel så det blir en hel "dos"?
    Ja, det tycker jag, tar man en starkare som Picasol forte så kan man leva med att en droppe eller två inte kommer med tycker jag.
  • ModestyBlaze
    Vickan I skrev 2012-09-29 21:01:41 följande:
    Tycker du den är bättre än Eye Q om vi nu ska testa köpa ngt annat? Å andra sidan så verkar det inte hjälpa sömnen här för nästan tre veckor med Eskimo har inte gett ngn bättring . Tack för att du delar med dig!
    Eskimo vill jag minnas är den med lägst andel EPA (omega-3) medans Mor-EPA och vuxna Picasol Forte har mer. Vissa barn behöver högre dos än andra, vissa olika kombinationer mellan olika EPA och DHA och även jättenattljusolja. Så man får liksom prova sig fram om man märker någon skillnad.

Omega-6 anser jag att de flesta får genom olilka oljor i överflöd så det är inget jag personligen vill ge som tillskott. Men lite extra olja i maten till barn som äter plockmat och pureer är bara bra. Typ gurkörtsolja, Ekologisk kallpressad raps, ekologisk oliv olja,  linfröolja m.m.  
  • ModestyBlaze

Jag måste erkänna att jag är lite skeptisk till att man skall "gömma" saker i mat så där generellt. Visst nöden har ingen lag, men då kan jag känna att om barnet lär sig att äta en sak som den är och sen får en belöning är bättre.

Typ, jag tar min medicin då får jag en choklad ruta. Vissa saker måste man liksom göra och då är det bättre att man liksom lär sig det jobbiga och sen får sin belöning kan jag tycka. Och med detta inte sagt att jag är pro belöningssystem generellt. Men hellre det än gömma äckligt i gott.

Endast min personliga åsikt.   

Svar på tråden Ni som ger era barn Omega 3 från kapsel för bättre sömn!