Ni som ger era barn Omega 3 från kapsel för bättre sömn!
Bra skrivet Little Ms Chatterbox .
Som "expert" på området fettsyror vill jag bara klargöra att Omega-6 inte bara är GLA utan förekommer i flera olika former från kortkedjad till långkedjad.
Omega-6 i långkedjad form, AA (arakidonsyra) är proinflammatorisk medan just GLA som du tar upp är den enda formen av Omega-6 som har antiinflammatoriska egenskaper.
Det är viktigt för den långsiktiga hälsan att ha en bra balans mellan Omega-6 (AA) och Omega-3 (EPA) något som dessvärre är ovanligt med dagens kost, beroende på att mycket av det djur vi äter har varit utfodrade med kraftfoder (fyllt med Omega-6) samt att vi använder mycket Omega-6 rika vegetabiliska oljor vid matlagning samt mattillverkning.
Man kan numera enkelt kontrollera sin fettsyraprofil ochdärmed Omega-6/Omega-3 balans genom ett fingerstickstest http://www.arcticmed.se
Jag vill även slå ett slag för högkvalitativa naturliga fiskoljor med bra antioxidanter. Omega-3 oljor är extremt oxidationskänsliga och då framför allt de som är högkoncentrerade.
Vid intag av Omega-3 i kapslar bör man alltid kontrollera smak och lukt genom att bita sönder en kapsel i förpackningen. Om innehållet luktar och smakar konstigt så skall man inte använda sig av produkten eftersom den då har oxiderat och därmed tillför fria radikaler till kroppen.
Jag kan inte nog poängtera vikten av att ta få i sig en ordentlig dagsdos marin Omega-3.
För att uppnå en bra hälsoeffekt behövs mellan 2000-3000mg/dag för en normalviktig person (60-80kg).
Jag har under flera år jobbat med fettsyraanalyser och verkligen på nära håll kunnat följa vad ordentlig dagsdos och kontinuitet gör för att skapa
bra värden.
Ha en bra helg
PS. Flytande marin Omega-3 är generellt billigare per gram omega-3 än Omega-3 i kapslar.
Micke