• OppositeYou

Hamster, marsvin eller kanin

Barnen tjatar om att få husdjur. Hur gamla bör barnen vara innan man skaffar ett? Klart att det handlar om hur ansvarsfulla barnen är (och att jag som förälder har det yttersta ansvaret för djurets välbefinnande), men på ett ungefär?
    Vilket är det bästa nybörjardjuret? Kanin kanske?

metrobloggen.se/oppositeyou/

• Svar på tråden Hamster, marsvin eller kanin
  • Lady Gaga

Du kanske skulle läsa på om de olika djuren. Marsvin till exempel, ska man ha minst 2 av.

• BymBym

Kunde vi, så skulle vi ha husdjur. Men då tror jag det skulle få bli en katt.

• MadHatter

Vi har haft hamster. Jag tycker att det är ett mysigt djur. De blir ca 2 år vanligtvis så det är ju ett bra första husdjur av den anledningen också. Däremot är de ju små och livliga så inget för de allra minsta barnen, utan mer för barn i skolådern. Hamstrar kan man leka mycket med, bygga banor som de kan springa i osv. Det är ju inget keldjur dock även om vår hamster gärna satt i knät när vi kollade på tv.

• MadHatter
    MadHatter skrev 2012-10-07 08:16:22 följande:
    Vi har haft hamster. Jag tycker att det är ett mysigt djur. De blir ca 2 år vanligtvis så det är ju ett bra första husdjur av den anledningen också. Däremot är de ju små och livliga så inget för de allra minsta barnen, utan mer för barn i skolådern. Hamstrar kan man leka mycket med, bygga banor som de kan springa i osv. Det är ju inget keldjur dock även om vår hamster gärna satt i knät när vi kollade på tv.

Kan ju tillägga att våra återkommande hamstervakter var ca 5 och 7 år gamla och de funkade jättebra ihop med hamstern - han hade jättekul när han var där. Men mindre barn ön så skulle jag inte rekommendera en hamster för. De är ju väldigt små pch känsliga.
  • Winterfell

Det beror på hur gamla barnen är tycker jag. Alla djuren du funderar på är trevliga djur, men de är också känsliga och bör komma till ett hem som inte är fyllt i småbarnsskrik hela dagarna, alternativt om ni kan säkra att djuret får bo i ett rum som går att stänga om.

Kaniner är de som lever längst och som är minst känsliga. De kan dessutom bo utomhus året runt.
    Marsvin är känsligare. De drabbas oftare av sjukdomar och de är känsliga, en förkylning på ett marsvin kan utan problem leda till döden. 
    Hamstrar lever kort tid, sover på dagarna och är aktiva på natten. Ganska trista djur.  

• Mary 562

Marsvin absolut! alla gånger. 

Katt är gosiga visst , har haft katt och älskar katter, men de har ett annat frihetsbehov och rörelsebehov, när de är kattungar så klättrar de naturligtvis runt och upp på möbler och riskerar att riva ner saker. 

hamster är gosiga och lätta att hantera, Men! man ska veta att de är nattdjur, så de kurar i sitt bo under dagen och när barnen ska sova så kommer de fram och skramlar i sin bur.

Kanin har jag lite/ingen erfarenhet av, vet endast att de kan sparka och risk för bita,
    men det kanske inte alltid är så,
    sen behöver även de egentligen vara 2, så det krävs ju ganska rymlig bur.
    Kanske någon som har kanin kan berätta hur det är på riktigt att ha kanin, kanske inte alls som jag tror.

Jag har marsvin själv, så det  är klart att jag förordar dom  ;)
    man kan absolut ha två hannar, jag har 3 tjejer iofs, men har läst på marsvinssidor att det är något specielllt att ha två hanar (eller fler) ihop, (kanske inte samma "rangkamp" som hos tjejer)  
    Du bör ha en ganska rymlig bur visst, även här, men 1 m x 0.5 kan räcka för 2 st.
    Sen kan man släppa ut dom på köksgolvet och låta dom leka av sig ibland , blir lite kissfläckar och små bajspluttar men det är ju lätt att städa upp. 

Hur bor du , lägenhet eller hus med någon tomt, (jag hade marsvin i min etta ;)  )
    Hur gamla är barnen?  jag skulle kunna tänka mig att 5 år kan vara lämplig ålder, men då kan man nog inte kräva något skötsel ansvar.

Marsvin är lagom stora att ha ifamnen, inte så rymningsbenägna som jag har hört att vissa hamstrar kan vara.
    kvittrar och piper och kuttrar, buffar och "pussas"
    OBS, även marsvin kan bitas ibland även om det ska vara ovanligt.  mitt ena marsvin som jag övertog, bet mig ibland.  ända tills jag insåg att hon var kittlig och jag tog i henne på fel sätt.  :D   sen gick det bättre  
    Ha gärna buren i kök/hall/V-rum där de "är med" och får vara sociala

Undrar du något mer så ska jag gärna försöka svara :)
    Lycka till! 

• elinaehn

Två hannar, marsvin, har jag. Men skulle ta flickor nästa gång pga dofter.

• Mary 562

Winterfell skrev ett bra inlägg tycker jag. kort och koncist :)

Vill bara tillägga att min sambo hade kaniner när han var liten.
    två stycken som levde ute och grävde upp hela inhängnaden.
    Jag vet inte hur gosiga /sociala dom var,
    men han fick dom när han var 9 och de levde i 10 år.
    han tyckte inte att det var riktigt lika roligt med dom när han var 18-19 år

• Uet

Jag skulle börja med hamster.

min dotter fick sin första hamster när hon var 4 år och sen har vi gått igenom 3 st sötnosar (dom blir ju bara 2-3år)
    innan hon när hon fyllde 10 fick köpa marsvin.

Marsvinen är hur gosiga som helst, men kräver ooootroligt mycket    
    och dessvärre har vi även haft problem med ringorm hos dom som även efter konstant desinfektering och medicinering inte riktigt verkar vilja försvinna.

Tycker ni ska läsa på så mycket ni bara kan om varje djur innan ni bestämmer er.
    Hörde nån klok säga en gång att om du vill köpa ett djur, köp boken först och när den är sönderläst DÅ kan man tänka på att skaffa djuret      

Svar på tråden Hamster, marsvin eller kanin