Inlägg från: Mary 562 |Visa alla inlägg
  • Mary 562

Hamster, marsvin eller kanin

Marsvin absolut! alla gånger. 

Katt är gosiga visst , har haft katt och älskar katter, men de har ett annat frihetsbehov och rörelsebehov, när de är kattungar så klättrar de naturligtvis runt och upp på möbler och riskerar att riva ner saker. 

hamster är gosiga och lätta att hantera, Men! man ska veta att de är nattdjur, så de kurar i sitt bo under dagen och när barnen ska sova så kommer de fram och skramlar i sin bur.

Kanin har jag lite/ingen erfarenhet av, vet endast att de kan sparka och risk för bita,
    men det kanske inte alltid är så,
    sen behöver även de egentligen vara 2, så det krävs ju ganska rymlig bur.
    Kanske någon som har kanin kan berätta hur det är på riktigt att ha kanin, kanske inte alls som jag tror.

Jag har marsvin själv, så det  är klart att jag förordar dom  ;)
    man kan absolut ha två hannar, jag har 3 tjejer iofs, men har läst på marsvinssidor att det är något specielllt att ha två hanar (eller fler) ihop, (kanske inte samma "rangkamp" som hos tjejer)  
    Du bör ha en ganska rymlig bur visst, även här, men 1 m x 0.5 kan räcka för 2 st.
    Sen kan man släppa ut dom på köksgolvet och låta dom leka av sig ibland , blir lite kissfläckar och små bajspluttar men det är ju lätt att städa upp. 

Hur bor du , lägenhet eller hus med någon tomt, (jag hade marsvin i min etta ;)  )
    Hur gamla är barnen?  jag skulle kunna tänka mig att 5 år kan vara lämplig ålder, men då kan man nog inte kräva något skötsel ansvar.

Marsvin är lagom stora att ha ifamnen, inte så rymningsbenägna som jag har hört att vissa hamstrar kan vara.
    kvittrar och piper och kuttrar, buffar och "pussas"
    OBS, även marsvin kan bitas ibland även om det ska vara ovanligt.  mitt ena marsvin som jag övertog, bet mig ibland.  ända tills jag insåg att hon var kittlig och jag tog i henne på fel sätt.  :D   sen gick det bättre  
    Ha gärna buren i kök/hall/V-rum där de "är med" och får vara sociala

Undrar du något mer så ska jag gärna försöka svara :)
    Lycka till! 

• Mary 562

Winterfell skrev ett bra inlägg tycker jag. kort och koncist :)

Vill bara tillägga att min sambo hade kaniner när han var liten.
    två stycken som levde ute och grävde upp hela inhängnaden.
    Jag vet inte hur gosiga /sociala dom var,
    men han fick dom när han var 9 och de levde i 10 år.
    han tyckte inte att det var riktigt lika roligt med dom när han var 18-19 år

Svar på tråden Hamster, marsvin eller kanin