• betsy14

Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?

Jag har en diskussion med en bekant vars mor alltid klagade över sin plågsamma förlossning. Hans slutsats är att det här är något primitivt som vi en dag kommer att slippa genom att vi lyckas komma på ett sätt att producera barn utanför kvinnokroppen. Jag ifrågasätter att kvinnor kommer att vilja det, även om de har haft negativa förlossningserfarenheter - men mina var inte så svåra, så jag kanske har fel?
    Skulle ni kunna tänka er - rent teoretiskt förstås - att ert barn växte utanför kroppen, som en provrörsbefruktning i nio månader...?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?
  • betsy14

Tack för alla era kommentarer! Intressant att höra vad ni säger!
    Jag argumenterar emot just det som han hävdar, att vi kommer att se graviditet och förlossning som något primitivt som "alla" kvinnor skulle vilja slippa om det fanns möjlighet att "odla"  barn utanför livmodern, och att vi om typ femtio år kommer att se fysiskt barnafödande som barbariskt.
    Jag håller inte med eftersom jag tror att många kvinnor inte vill gå miste om upplevelsen, trots eventuell rädsla och smärta. Att det sedan kommer att finnas kvinnor som skulle välja den metoden om den fanns, av olika skäl, är en annan sak och vore väl i så fall ett komplement till fysisk graviditet, men att den skulle ersätta den tror jag inte.
    Däremot tycker jag att hans mamma är taskig som talar om för sin son hur gräsligt det är att föda barn, men men...

Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?