erfarenhet av melatonin/cirkadin?
Som ModestyBlaze säger så är cirkadin melatonin.
Jag äter det periodvis eftersom jag är diagnostiserad med DSPS, förskjuten sömnfas vilket innebär att min biologiska klocka går ca 6 timmar fel. På mig fungerar cirkadin mycket bra eftersom jag har en brist på det, eller rättare sagt min tallkottkörtel utsöndrar inte det på ett normalt sätt.
Min DSPS debuterade i tonåren vilket är mycket vanligt men det är heller inte ovanligt att man föds med det. Jag är med i olika internationella grupper för sömnstörningar och det är många som berättar om att de haft det här redan som mycket små barn. Det kan vara en tanke att ta upp med läkaren.
Tyvärr är svenska läkares kunskap om sömnstörningar riktigt dålig så läs även på själv!
DSPS och liknande är ofta ärftlig så finns det sömnstörningar i släkten? Finns det tex extrem morgontrötthet någonstans som skylls på "lathet"?
Nåväl. När jag väl fått min diagnos så ställdes jag på cirkadin. Det tog ca 4 månader av dagligt intag innan min klocka var hyfsat inställt på vanlig "social" tid, med andra ord måste ni ha tålamod! Därför att om det är hennes klocka som går fel så åstadkommer ni ingenting med bara en veckas laborerande. Istället finns det en betydande risk att hon istället utvecklar en annan sömnstörning N24 och det vill man för allt i världen inte ha eftersom det betyder att man inte har några sömncykler alls, att den biologiska klockan blir totalt fucked-up!
Jag måste rusa till jobbet men är du intresserad kan du få länkar till sajter som handlar om både dsps och n24. Hojta till i så fall.