Inlägg från: Liten elak och intelligent |Visa alla inlägg
  • Liten elak och intelligent

erfarenhet av melatonin/cirkadin?

Vi har Melatonin. Jag har lite svårt att det hjälper bättre än Circadin om inte insomningen är ett stort problem. Min son har epilepsi, autism och sömnstörning.

• Liten elak och intelligent
    syskonen skrev 2012-10-30 08:22:38 följande:
    Cirkadin är melatonin och det enda preparat som innehåller melatonin som man kan få utskrivet. Att Cirkadin inte hjälpt kan bero på att det är en depåtablett som utsöndras långsamt, dvs att dosen var för låg helt enkelt. Melatonin/cirkadin ingår INTE i högkostnadsskyddet förutom om man ansökt om att få det på licens vilket måste göras varje år och är en komplicerad process tydligen. Staten förlorar inte på att skriva ut Cirkadin eftersom vi, kunderna får betala vad det kostar. De som möjligen förlorar är läkemedelsbolaget (vilket är föga troligt). Jag har testat melatonin från nätet, dvs korttidsverkande. Det verkar ungefär på samma sätt som en gummiklubba, jag tvärslocknar utan att vara trött innan, alltså ungefär som en vanlig traditionell sömntablett så ger det ingen naturlig sömn eller insomnande. Med Cirkadin får kroppen en chans att fatta att det är kväll och varva ner, jag blir nästan naturligt trött och somnar då av mig själv.

Nej, det finns Melatonin där preparatet heter just så. Som ej är depå. Som ej heter Circadin.
Svar på tråden erfarenhet av melatonin/cirkadin?