Är detta "normalt" för en fyråring?
Jag har en underbar dotter på fyra år. Vi har haft en strulig tid med mycket utbrott och massa annat. När hon var på sin fyraårskontroll så bestämde jag mig för att inte förbereda henne på vad som skulle hända där utan gick bara dot med henne. Hon ville inte alls sammarbeta och fick utbrott. Jag sa till BVC att detta är våran vardag hemma och att jag misstänker en diagnos på henne. Jag har jobbat under flera år med barn med diagnoser. BVC sa att jag kunde få träffa en barnpsykolog som kunde kolla om det behövdes en utredning. Vi fick träffa henne och hon var helt underbar. Hon träffade aldrig våran dotter utan bara oss föräldar, Hon ansåg efter det vi har berättat att det behövdes en utredning. Min dotter fick sedan träffa en annan barnpsykolog som skulle hålla i basutredningen. Hon träffade henne en fm på dagis. Igår var jag och hennes pappa på möte med denna psykologen. Hon anser då att våran dotter är helt normal och att det inte finns något som tyder på en diagnos.
Det som jag undara är: Är det t.ex. normalt av en fyraåring att få hysteriska utbrott nästan panik om man ändara på en grej? T.ex. i månads skulle hon rida med hennes bonuspappa han ringer mig och säger att han har glömt ridkläderna, så jag och lillasyster åker dit med kläderna och min dotter får hysteriska utbrott för att det inte blev som vi hade sagt.
En annan gång fick vi gå ut från en barnteater för barn 3-5 år. Hon fick panik där inne och blev rädd. När det är för mycket folk så blir hon rädd och vill bara där ifrån.
Hemma och på dagis använder vi oss av schema så hon har kontroll över dagen, PÅ dagis har hon börjat släppa schemat men här hemma följer hon det.
Anser ni att detta är normalt för en 4-åring?
Barnpsykologen hade massa konstiga ideér som jag vet inte alls stämmer med vetenskapen. Har kollat upp lite efter vårat möte med henne. Känner att jag inte kan lite på hennes utredning.