Inlägg från: Linda1986 |Visa alla inlägg
  • Linda1986

Är detta "normalt" för en fyråring?

Jag har en underbar dotter på fyra år. Vi har haft en strulig tid med mycket utbrott och massa annat. När hon var på sin fyraårskontroll så bestämde jag mig för att inte förbereda henne på vad som skulle hända där utan gick bara dot med henne. Hon ville inte alls sammarbeta och fick utbrott. Jag sa till BVC att detta är våran vardag hemma och att jag misstänker en diagnos på henne. Jag har jobbat under flera år med barn med diagnoser. BVC sa att jag kunde få träffa en barnpsykolog som kunde kolla om det behövdes en utredning. Vi fick träffa henne och hon var helt underbar. Hon träffade aldrig våran dotter utan bara oss föräldar, Hon ansåg efter det vi har berättat att det behövdes en utredning. Min dotter fick sedan träffa en annan barnpsykolog som skulle hålla i basutredningen. Hon träffade henne en fm på dagis. Igår var jag och hennes pappa på möte med denna psykologen. Hon anser då att våran dotter är helt normal och att det inte finns något som tyder på en diagnos.

Det som jag undara är: Är det t.ex. normalt av en fyraåring att få hysteriska utbrott nästan panik om man ändara på en grej? T.ex. i månads skulle hon rida med hennes bonuspappa han ringer mig och säger att han har glömt ridkläderna, så jag och lillasyster åker dit med kläderna och min dotter får hysteriska utbrott för att det inte blev som vi hade sagt.

En annan gång fick vi gå ut från en barnteater för barn 3-5 år. Hon fick panik där inne och blev rädd. När det är för mycket folk så blir hon rädd och vill bara där ifrån. 

Hemma och på dagis använder vi oss av schema så hon har kontroll över dagen, PÅ dagis har hon börjat släppa schemat men här hemma följer hon det.

Anser ni att detta är normalt för en 4-åring?
    Barnpsykologen hade massa konstiga ideér som jag vet inte alls stämmer med vetenskapen. Har kollat upp lite efter vårat möte med henne. Känner att jag inte kan lite på hennes utredning.         

• Svar på tråden Är detta "normalt" för en fyråring?
  • Linda1986

Vi måste förbereda henne för minsa greje som vi ska göra. Även sådan saker som händer varje vecka. Hon rider alltid på måndagar men man måste ändå sätta upp det på ett schema och förklara flera gånger vem som ska med och så.
    Känns konstigt att hon får utbrott för att jag som är hennes mamma kommer till ett ställe som hon inte trodde att jag skulle vara på.

Jag kommer nog gå vidare, men kanske inte just nu. Vi ska ha ett möte till med denna psykologen och hennes dagis. Där vi ska diskutera hur vi ska jobba i framtiden. Det är det som känns så konstigt också. Först säger psykologen att hon är som vilken fyra åring som helst och sedan ska det bli ett möte där det ska diskuteras hur vi ska jobba med henne för att hon inte ska behöva komma ifrån sina rutiner. Man känner sig kluven.

Hoppas alla förstår att jag absolut inte vill att hon ska ha en diagnos men det känns inte som att hon som gjorde utredningen var helt med i hur det fungerar i dagens samhälle.      

• Linda1986

Hon är en jätte social tjej som inte är blyg alls utan pratar med allt och alla. Lite väl mycket kanske =) Men när vi var på teatern så var det panik i blicken på henne och det hjälpte inte att sitta i mitt knä. Vi var tvungna att gå ut.

• Linda1986
    Joje skrev 2012-11-21 09:46:34 följande:
    Självklart vill man väl inte att ens barn ska ha en diagnos, av något slag! Jag tycker att det är bra att ni utreder det ordentligt!

Tack känns som att alla tycker att jag är en höns mamma som inte vill ge mig. Men har en magkänsla eller vad jag ska säga att det är något som inte stämmer. Min mamma som har ett autistikst barn och jobbar med diagnoser hela tiden anser också att det behövs utredas. Så igår när psykologen sa att det inte alls behövdes så var det som att någon bara sparkade bort benen på mig. Jag blev så ledsen och visst inte hur jag skulle fortsätta. Känner mig kluven. Är man bara en hönsmamma eller ska man lita på sin magkänsa
  • Linda1986
    Mirali skrev 2012-11-21 10:01:25 följande:
    Att genomgå en utredning när man är 4 är jättejobbigt. Särskilt om man är ett extra känsligt och osäkert barn, vilket din dotter verkar vara. Känner du verkligen att det är nödvändigt att göra det nu?

Jag skulle tänka såhär:
    Vad hjälper det henne just nu att få en eventuell diagnos på papper?
    Du vet ju redan vad hon behöver: minutiösa förberedelser för varenda grej och ordentliga varningar om någonting måste ändras. Fortsätt med det så kanske det visar sig om ett halvår eller ett år att det bara var en fas som sedan går över.

Att gå emot din dotters behov och bestämma dig för att inte förbereda henne fast hon behöver det tycker jag faktiskt var direkt elakt. Jag förstår att du ville visa BVC hur ni har det och så, men att experimentera med ditt eget barn för att bevisa en tes?

Jag vet att en utredning kommer ta massa tid och energi. Det jag känner är att det skulle vara skönt med en utredning så den är klar inför skolan. Då vet man vilken hjälp hon behöver för att klara skolan.

Jag anser inte att det var elakt. Men om jag har förberett henne massor så kan hon "hålla" ihop under en tid. Då var jag rädd att BVC inte skulle förstå. jag förklarade för BVC vad jag hade gjort och de höll med mig om att det var rätt så de fick se hur hon är när hon inte är förberdd. Det var samma med den psykologen som var ute på dagis. hon ville inte att min dotter skulle veta att hon skulle komma. Hon ville se ett utbrott, nu blev det ju inget. 
  • Linda1986

Man går från dagis upp till förskoleklass när man fyller 6 år. Det är då jag ville ha klart och veta hur vi ska hjälpa henne på bästa sätt. Det tar ca 1/2-1 år med köer för att få en utredning här där vi bor. Därför tyckte jag att det var dags att ta tag i det nu.
    Jag själv har en diagnos som jag har lärt mig att leva med. Jag vet hur svårt det är när man inte få rätt hjälp från början. Det är därför jag slåss för mitt barn.

Jag har nu på fm mailat en annan pyskolog och han skrev att jag ska ringa honom senare för att diskutera mer men han tycker absolut inte att det är ett normalt beteende från en fyra åring att få utbrott bara för att hennes mamma kommer med hennes ridkläder.
    Bättre att hon får hjälp nu och vi vet hur vi ska hantera alla situationer som dyker upp och hon känner att vi verkligen hjälper henne än att skita i det och ta tag i det om några år. då det kanske har blivit värre och blir svåara att hantera    

• Linda1986

Vi fick ju skapa rutinerna för att hon inte klarade av att vara felxibel. Vi har alltid varit fexibla innan. Ringt vänner och hittat på saker bara så där. Så är hon uppväxt. Jag är väldigt impulsiv av mig och hittar ofta på saker. När hon började få sina utbrott så fick vi rådet att använda oss av så mycket rutiner som möjligt och det är det som ändå har gjort att hon har lugnat sig. Vi har inte 4-5 utbrott om dagen som vi hade förut nu är det mer lugnar och kanske 5 i veckan om det har varit en jobbig vecka för henne.

• Linda1986

Som jag skrev tidigare så har jag också gått igenom det när jag var liten.. så jag vet vad du pratar om. jag vet också hur det går för barn där föräldar inte ser problematiken. Jag tänker inte titta tillbaka på tiden och önska att jag hade gjort mer för min dotter. Att jag bara stod där och kvävde min magkänsla. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte strå på mig nu för att det ska bli det bästa för min dotter. Hon är mitt allt och jag vill att hon ska få den hjälp hon behöver.

• Linda1986

Kollar man tillbaka på tiden och ser lite hur hon har varit sedan hon var bebis så har hon haft en lite udda ögonkontakt men inget som en ny person inte märker dirket, Hon stoppade ej grejer i munnen som bebis utan började vid 3,5 att göra det.Var väldigt lugn som bebis. Lekte aldrig lekar. t.ex. att stapla klossar eller att leka med mina grytor. Hon satt mest och kollade in läget. Hon kan inte sitta still och se på film eller tv. 
    Hon har alltid varit en iaktagare( vilket är helt normalt) men varit en social tjej som älskar att umgås och leka med barn tills i våras. På dagis får hon inga utbrott, vilket jag tror beror på att hon inte känner sig helt trygg där än. Hon bytte avdelning i början av hösten. Nu leker hon med andra barn men har bara yttliga kontakter inga bästa vänner. På dagis får man inga utbrott pga av att en dag alltid är sig lik på dagis. Hon är väldigt interligent så hon mins exakt hur saker ska gå till på dagis så där behövs inget dagis för det ser alltid lika ut och hon vet hur. Men kommer en vikarie som hon har träffat förut och inte alls är ny får henne och möter henne i dörren när vi kommer till dagis får hon panik. Kramar sig fast vid mig och vägara släppa mig.

Svar på tråden Är detta "normalt" för en fyråring?