• glassen

Är detta "normalt" för en fyråring?

Du känner ditt barn bäst och ska lyssna på vad som känns rätt för dig. Men jag fick lite tankar när jag läste det du skrev.
    Jag har en son som nu är 6 år som alltid varit speciell, svårt med sociala relationer, inte lekt med leksaker som liten, väldigt rutinbunden och så mycket utbrott när något gått honom emot. Jag har flera gånger funderat på diagnos, men jag tror det är svårt att ställa "rätt" diagnoser så tidigt, och dessutom finns det massor av autismspektrumstörningar utan att det är en diagnos. Nu tycker jag det fungerar bättre för honom och jag har släppt en del av min oro. Visst kan det bli världens scener när någit ändras, men som sagt i takt med mognad går det att hantera bättre.
    Numera är det hans tidigare mycket flexibla lillasyster 3, 5 år som står för de allra flesta utbrotten och kräver att saker ska göras på ett visst sätt. Där är jag inte alls orolig för en diagnos, utan upplever det som typiskt för den åldern.
    Det jag funderar på när det gäller din dotter är så klart hur det fungerar i förskolan. Ser de detsamma som du?Och när började ni reagera på att något inte stämde? Oftast märker man ju det riktigt tidigt. I 2-4-års åldern brukar ju de flesta barn ändra beteende.   

• glassen

Jo, lite annorlunda låter hon. Sen behöver inte detta innebära en diagnos. Men be att få en psykologbedömning till gjord så du kan känna dig lugn. Hoppas du får träffa någon du litar på, för som sagt autismspektrat är stort och ett barn kan ha många av dessa drag utan att för den skull ha en diagnos. Detta innebär så klart inte att dessa barn inte ska ha hjälp. Alla barn ska bemötas utifrån den de är och får den hjälp de har rätt till oavsett diagnos eller ej (tyvärr funkar inte alltid detta i praktiken).

Svar på tråden Är detta "normalt" för en fyråring?