Tråd för oss som snart ska göra abort.
Anonym (tufft beslut) skrev 2012-11-28 10:00:22 följande:
Hej! Jag är i ungefär samma sits. Förra veckan gjorde vi ett test som visade positivt vilket var helt oväntat. Efter mycket om och men har vi kommit fram till att det inte är rätt att skaffa barn riktigt än. Samtidigt som det känns som det vettiga beslutet är det såklart tufft och ledsamt emellanåt.. Vi var hos en barnmorska på samtal igår som lugnade oss med att vi trots allt lever i ett i-land och att vården är väldigt, väldigt bra. Det är sällan något går fel och fertiliteten ska inte påverkas. :) Det som dock stressar mig är att jag har så himla mycket nästa vecka, både tenta och första veckan på nya deltidsjobbet. Samtidigt vill jag ju göra aborten så snabbt som möjligt så att man slipper gå runt och "bära" på det här. Vad säger ni som har gjort det här förut - hur mycket "mensvärk" får man? Bör jag räkna med åtminstone en sjukdag?Det är ju i princip omöjligt att svara på hur mycket värk just du kommer få tyvärr... Jag var ledig dagen jag gjorde aborten, hade knappt ont alls (var i vecka 6). FIck Alvedon och Diklofenak på sjukhuset, hade inte ont alls då. När tabletterna gick ur hade jag lite molande värk som jag knappt behövde Alvedon för. Dagen efter aborten hade jag muntlig tenta i skolan, inga problem att genomföra den. Åt bara Alvedon första dagen. Men det är som sagt omöjligt att veta... Lycka till!