Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Tråd för oss som snart ska göra abort.

Här är en till som ska göra abort. Jag är i vecka sex-sju nu, ringde i tisdags och fick en tid nästa onsdag för att göra ett ultraljud. BM frågade om jag inte ville göra en abort hemma, men eftersom jag har gjort ett medicinsk abort så tvärvägrade jag en till och sade att jag vill ha kirurgisk abort. Så då måste jag vänta lite längre tyvärr. Jag har inga betänkligheter kring aborten, jag vet att jag vill avbryta det och mår inte dåligt av det på något vis - men jag önskar det kunde vara gjort i går redan. Jag är sjukt svullen om magen, jag svettas som en gris (och då menar jag verkligen kopiösa mängder!) för att sedan helt plötsligt frysa som en dåre, humörsvängningar som inte är av denna värld, trött som bara den. Men det är bara att härda ut, en till medicinsk gör jag inte om. Jag hade sjukt ont, spydde som en gris, sket ned mig när jag kräktes. Nä fy sjutton, aldrig mer...

• Anonym (N)

Jag undrar hur de tänker med det här att låta folk göra aborter hemma bara sådär. Jag är en sådan person som får diarée och kräks av menssmärtor. Inte varje gång, men vissa månader. Kramperna som aborten framkallar är ännu mer intensiva och fick mig definitivt att både spy och bajsa på mig när jag kräktes (att kvinnor just kräks när de gör medicinsk abort är inget ovanligt). I ett sådant scenario hjälper inga tabletter, vare sig stolpiller eller vanliga man tar oralt. Vad ska man göra då, pallra sig till sjukhuset med smärtorna för att få en morfinspruta i skinkan? 

• Anonym (N)
    Anonym (M.A) skrev 2012-12-06 14:35:01 följande:

Ja fast där med hemabort så är dom extremt noga med att du MÅSTE ha en myndig person närvarande, dessutom ringer dom under dagen för att se hur det går och hur du mår osvosv. Det är dessutom oftast som så att dom rekommenderar abort på sjukhuset om det är första gången, men det är ditt eget val om du vill vara där eller hemma..
    Nåja. När jag ringde in för någon vecka sedan så frågade de, det första de gjorde "kan du tänka dig att göra aborten hemma?". Jag tvärvägrade förstås, hehe.
  • Anonym (N)
    Anonym (morfinkänslig..) skrev 2012-12-09 12:16:15 följande:
    Jag vet egentligen inte om jag bör dela med mig av min abortberättelse eftersom det blev till något av en skräckupplevelse, men jag kan åtminstone berätta så mycket jag måste för att få fram mitt viktiga budskap angående smärtlindring...:

Jag var på Abortkliniken i fredags och fick min första tablett klockan 9. Fick ingen värk eller blödning av denna tablett men blev extremt trött. Hade jobbat natt och gått av mitt pass klockan 7.30 på morgonen och alltså åkt direkt till kliniken efter jobbet. Normalt sover jag ca 4 timmar efter ett nattjobb. Nu kom jag hem vid 10 och gick genast och la mig. Sov till klockan 19! Var sedan vaken i ett par timmar, för att sedan somna igen och sova till 01 på natten. Somnade igen vid 03 och sov till 9.30....

När jag vaknade vid 9.30 så åt jag lite frukost eftersom barnmorskan varit tydlig med betydelsen av detta. Dels för magens skull eftersom man tar ganska mycket smärtstillande, dels för orken eftersom man sedan kanske inte känner för att äta på några timmar. En timme senare tog jag 4 panodil (sammanlagt 2 g) samt 2 Diklofenak. Ytterligare en timme senare (d.v.s 11.30) tog jag de fyra slidpillren (Cytotec) och gick och la mig. Tog ca en halvtimme innan jag började känna någonting. När värken väl började så kände jag ganska omgående att den var hastigt stegrande och eftersom barnmorskan varit tydlig med att det var viktigt att ta smärtstillande i tid så tog jag en Tradolan (fått med mig sammanlagt fyra stycken hem). Ungefär tjugo minuter efter den tabletten så började jag spy och tyvärr då inte bara den tabletten utan även frukosten och alla de andra smärtstillande tabletterna.

Efter en stund krossade jag en ny Tradolan och blandade i ett par matskedar vatten, som jag sörplade i mig. Spydde per omgående. Eftersom smärtan var helt outhärdlig så pillade jag då istället i mig två Alvedon men givetvis kom även dessa upp med en gång. Såhär i efterhand kan jag ju se hur dumt det verkar att fortsätta stoppa i sig tabletter efter att man spytt av det men igår verkade det som det enda som skulle kunna få mig att överleva.

Även efter att jag helt klart tömt mig på allt magsäcksinnehåll (inklusive varje spår av smärtstillande substanser...) så fortsatte jag att spy vilket inte direkt lindrade varken smärtan eller den allmänna upplevelsen av katastrof.

Det jag vill med inlägget är alltså inte att skrämma någon (då hade jag ju kunnat skriva mer utförligt om min gårdag och inte bara berättat om mina patetiska försök att smärtlindra mig) utan uppmärksamma de som ska genomföra medicinska aborter hemma på att man faktiskt kan vara VÄLDIGT känslig för morfin och att detta med lite otur kan göra att du får ligga hemma och abortera helt utan smärtlindring. Min sambo ringde till sjukvårdsupplysningen (som tippade på morfinöverkänslighet) och därefter gyn-akuten som trodde på samma sak men som inte ville skriva ut några andra smärtlindrande tabletter (typ suppar) mot mindre än att jag kom in (vilket vid den tidpunkten INTE var något alternativ). 

Det trösterika i situationen är att det ändå är en övergående smärta som i mitt fall varade från 12 vid lördag lunch till 03 på söndagsnatten. Nu, 9 timmar senare, har jag mer av en stark mensvärk och kan gå och stå upprätt om än inte ta mig an alltför krävande aktiviteter då jag fortfarande är otroligt trött.

Så, ingen skrämselpropaganda, bara ett tips om att undersöka möjligheten om att redan på plats få något som inte innehåller morfin som komplement till den "ordinarie" smärtstillande dosen OM det nu skulle visa sig att ni är lika känsliga som jag...

Mvh 
    Jag tror definitivt inte att du var morfinkänslig. Nog för att man kan bli illamående av höga doser opiater/opioider, men dels var det endast en enda tablett och dels när du väl spytt upp dem så borde inte du fortsätta vara dålig, så mycket har inte kroppen hunnit tagit upp - om den ens hunnit tagit upp något alls på blott tjugo minuter. Ett tips tills nästa gång du befinner dig i en situation där du behöver smärtlindring men kräks är att faktiskt peta upp dem i rumpan. Inte lika snabbt verkande som vanliga stolpiller, men fungerar alldeles ypperligt. Man vet aldrig vad nöden kräver. ;)

Det jag tror hände dig är samma sak som händer mig, och ofta händer varje gång jag får mens. Hormonerna vid mens eller medicinen vid abort som får livmodern att krampa kan även sprida sig i resten av buken och få tarmarna att krampa - vilket gör att du kan bli illamående, spy och eller få diarré. Det var det som hände när jag gjorde min första abort, jag spydde och sket ned mig innan jag ens hunnit få någon mer smärtstillande än panodil och andra svaga värktabletter. Detta är också anledingen till att jag inte kan förstå varför man tillåter abort hemma.
  • Anonym (N)
    Anonym (morfinkänslig..) skrev 2012-12-09 14:24:31 följande:
    N: När du skriver det så känns det helt logiskt att det inte var morfinet som var fel... Jag hade ju inte ens hunnit ta upp de första värktabletterna (som jag istället med skräck i hjärtat fick se skvimpa omkring i kräkhinken...)... Vi tog fasta på just morfinöverkänslighet eftersom det var vad både sjukvårdsupplysning, personalen på gynakuten samt ambulanspersonalen sa att de trodde det var. Och precis som du beskriver så fick jag även diarré. Nice som fan alltså att sitta på toaletten och skita och samtidigt spy i en hink på golvet. Livet på en pinne.

Hade jag vetat då vad jag vet idag så hade jag inte lika lättvindigt valt att göra aborten hemma. Fick nästan en känsla av att barnmorskan förväntade sig att jag skulle vilja det eftersom jag var så kort gången (v 4-5) och "då brukar det väldigt sällan bli särskilt dramatiskt" (citat barnmorskan...). Skulle jag, gud förbjude (eh, nej, alltså jag förstår ju att det är mitt och min sambos ansvar, inte guds), hamna i samma situation igen så skulle jag absolut vara lite mindre jobbfixerad och se till att ta några dagar ledigt för att kunna genomföra aborten i en sjukhussäng. Är man en av de som inte blir särskilt fysiskt påverkad av förloppet måste det naturligtvis vara jätteskönt att få göra aborten hemma i sin lugna, stressfria miljö och slippa främmande människor och miljöer men det vet man ju å andra sidan inte förrän aborten är klar.
    Oh yes, vet precis vad du menar. Det var därför jag bajsade ned mig totalt, jag spydde i toaletten på knä och kunde inte hålla emot i andra änden när jag dessutom var lös i magen. Det var glamour om något, haha. Värsta var att jag precis innan jag sprang på toaletten för att spy hade kallat på sköterskan för att få en spruta mofin, varpå hon stod och knackade ihärdigt utanför och ville komma in på toaletten med sprutan. Nog för att de är härdade och sett i princip allt förut - men jag vägrade öppna med byxorna fulla, hur ont jag än hade, hehe.
Svar på tråden Tråd för oss som snart ska göra abort.