Inlägg från: Anonym (M.A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M.A)

Tråd för oss som snart ska göra abort.

Anonym skrev 2012-11-26 10:11:22 följande:

Oj, men utför de inte medicinska aborter hos er då? Jag fick som sagt tid på fredag, för läkarundersökning då de gör ett vaginalt ultraljud för att fastställa vilken vecka jag är i, får sedan en tablett och sen en tablett på söndag.
    (hemabort ska jag göra), får med smärtstillande hem med tror jag de nämnde något om.

Men jag blir mer och mer nervös för varje dag som går.. :/   

Man får med sig ett paket med smärtstillande hem. Om du ska vara där på fredagen så får du första tabletten där, sen på söndagen börjar du dagen hemma med lite frukost innan du börjar ta smärtstillande (panodil och diklofenak). en timme senare så ska du föra upp fyra stycken slidpiller (cytotec) och vila i minst en timme så dom ligger på plats. får man inga eller enbart sparsamma blödningar så tar du ytterligare två slidpiller tre timmar efter dom första. man får även med sig oxynorm som är morfin, för smärtan kan bli fantastisk och då kommer dom väl till hands kan jag lova. (en del ställen skickar tydligen med citodon istället, men det funkar inte alls lika bra!).
  • Anonym (M.A)
    Anonym skrev 2012-11-27 11:17:27 följande:

Hur lång tid brukar läkarbesöket ta? (Har ju mina två barn på dagis när jag är där, men gyn.mot ligger i en annan stad än där jag bor, ca 1 timmas bilfärd.)

Hur länge brukar blödningarna hålla på? Usch är jätte nervös för allt som kommer att hända.. :/
    Första läkarbesöket är snabbt överstökat, en halvtimme-timme. Det som händer just där och då är att du först kommer in till läkaren. Där diskuterar ni saker som sista mensens första dag, vilka preventinmedel du har i dagsläget och om du ev borde skaffa annars eller byta. Sen blir det ett VUL där dom daterar hur långt gången du är. Upp till v9 rekommenderas som du redan vet den medicinska aborten. Han går igenom lite praktiska saker med detta och så får du välja att vara hemma eller på sjukhus. Därefter kommer du till en BM som i sin tur berättar den EXAKTA proceduren om du valt att göra det hemma. Går igenom vilka tabletter du ska ta vid vilka tider och hur dom verkar och vad som händer. Där får då även första tabletten som avstannar graviditeten och förbereder kroppen för kommande missfallet. Den tabletten MÅSTE du ta på sjukhuset, dom måste veta att du tagit den så allt går rätt till. Det är viktigt att du inte spyr upp den inom den närmsta timmen för då måste du åka tillbaka och ta en ny, så se till att ha ätit ngt innan du går dit!
    Den första tabletten märker dom flesta ingenting på, en del kan få lite kramper som mensvärk, och för en del kan det t.o.m börja blöda och sätta igång missfallet innan du avslutar det på egen hand hemma. Jag tog min i fredags, mådde bra, lite mensvärk bara, men på lördagen började jag blöda lite, för att sen komma mer och klumparna satte igång. Smärtan jag hade då tog jag pronaxen för och hade vetekudde till hands, så det var helt klart överkomligt.
    Två dagar efter första tabletten ska du då ta dom vaginala och då brukar dom säga att man får räkna med kraftiga blödningar i dom fyra första dygnen som sen successivt minskar. Men blöder sen kan man tydligen göra i upp till fyra veckor utan att det är ngt att oroa sig för. Så länge man inte får feber, akuta magsmärtor och illaluktande flytningar så ska det höra till processen.
    Personligen har jag två medicinska aborter bakom mig, den första var helt åt helvete, en upplevelse som jag hoppas ingen annan människa ska behöva utsättas för. Så när läkaren sa åt mig nu tre år senare att den abortmetoden var att föredra skakade jag av rädsla men tog itu med det ändå (lång väntetid till kirurgisk). Och den är gången gick det så smidigt som det är tänkt att det ska gå! Blev dock orolig för jag blödde så fruktansvärt sparsamt, och värken kunde jag leva med. (första gången forsade blodet, låg i fosterställning i duschen förlamad av smärta och det misslyckades. två gånger. tredje akutbesöket skrapade dom så jag kom ut ur helvetet, trots det inga problem att bli gravid igen). 
    Hoppas jag inte skrämde dig med mitt första misslyckande? Det är tydligen FRUKTANSVÄRT ovanligt att det går så långt som det gjorde. Denna gången har det gått exemplariskt. Tog ledigt från jobbet för säkerhets skull men kunde lika väl varit där ändå känner jag nu i efterhand.
    Blödningarna är dock extremt individuella, men som sagt- man får ställa in sig på rikliga blödningar dom fyra första dagarna iaf. 
    Hoppas du fick dom svar du ville ha, och nu när du vet hur det går till kanske oron minskar lite =)      
  • Anonym (M.A)
    Anonym (tufft beslut) skrev 2012-11-28 10:00:22 följande:
    Hej! Jag är i ungefär samma sits. Förra veckan gjorde vi ett test som visade positivt vilket var helt oväntat. Efter mycket om och men har vi kommit fram till att det inte är rätt att skaffa barn riktigt än. Samtidigt som det känns som det vettiga beslutet är det såklart tufft och ledsamt emellanåt.. Vi var hos en barnmorska på samtal igår som lugnade oss med att vi trots allt lever i ett i-land och att vården är väldigt, väldigt bra. Det är sällan något går fel och fertiliteten ska inte påverkas. :) Det som dock stressar mig är att jag har så himla mycket nästa vecka, både tenta och första veckan på nya deltidsjobbet. Samtidigt vill jag ju göra aborten så snabbt som möjligt så att man slipper gå runt och "bära" på det här. Vad säger ni som har gjort det här förut - hur mycket "mensvärk" får man? Bör jag räkna med åtminstone en sjukdag?

Som personen innan sa så är det omöjligt att svara på hur ont just du kommer att få. Min första gång var ett rent helvete, låg dubbelvikt i duschen trots smärtstillande kunde jag inte resa på mig. Det höll i sig i fyra dagar och det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv.
    Den här gången däremot så fick jag kraftig mensvärk dag ett och två, men kunde röra på mig som vanligt och klarade av vardagen. Däremot bör du ju helt klart vara hemma just den dagen du genomför aborten om du valt en hemabort! Just därför att det är så olika och blödningarna kan vara riktigt rikliga.
    Lycka till!
  • Anonym (M.A)
    Anonym skrev 2012-11-29 08:12:50 följande:
    Imorgon är det dags för läkarbesök m.m.. Min nervositet börjar gå över och jag får mer och mer skinn på näsan gällande varför jag valt att göra abort. Min mor frågade mig om chansen var stor att jag kommer ångra mig efter första tabletten, men jag är nästan säker på att jag inte kommer göra det, då jag är så säker på detta!

Visst kommer jag säkert ifrågasätta varför jag gjorde det, men inte ångra..  

Just för smärtan är jag nog inte så nervös för, då jag haft njursten så vet jag vad smärta verkligen innebär..
    Och värre än det tror jag absolut inte att det är.

Håller tummar och tår för er andra som också snart ska genomgå det, och jag hoppas vi kan fortsätta dela erfarenhet och tankar när vi alla gått igenom det osv osv..

Nästa gång jag skriver kommer nog allt att vara över.         
    För mig tog det tio dagar från det att jag tog mitt beslut till första läkarbesöket. Hann bearbeta mycket under dom dagarna och när tiden var inne så ville jag mest ha det överstökat.
    Jag var mer eller mindre apatisk till allt det handlade om, bara få det gjort var känslan och tanken som gick på repeat.
    Jag vet med säkerhet att jag inte kommer ångra mig, och jag vet med säkerhet att jag inte kommer fråga mig själv varför. I mitt fall var det enkelt. Jag är redo, jag hade kunnat behålla detta barnet. Men pappan ville inte. Och jag vill inte stå ensam i en graviditet, eller första tiden med ett spädbarn. Så det var i slutändan helt och hållet för mig egen skull. Nu är dessutom killen ute ur bilden, för han hanterade situationen så fruktansvärt dåligt. Så besviken på honom. 
    Så jag hade tur i oturen i detta fallet. Frågan "varför?" är lätt besvarad.
    Men har du pratat med kurator och så? Tror att om man får den hjälpen så dämpas nog ånger, oro och allt runtomkring =)     
  • Anonym (M.A)
    Anonym skrev 2012-11-29 11:15:03 följande:
    Och om det kan intressera någon så hade jag ingen värk efteråt annat än dagen jag gjorde aborten. Lite öm dagen efter kanske, men inget som störde. Blödde inget heller konstigt nog. Allt kom ut på toaletten, i en stor klump. Blödde varken innan eller efter. Då var jag i v. 8+3.

men shit! jag har fortfarande gaaalet ont i magen. mensvärk typ. skulle kunna göra vad som helst för att få bli av med skiten! ställer till det något extremt på jobbet.
  • Anonym (M.A)
    Anonym skrev 2012-11-30 14:50:41 följande:
    Är i vecka 5 nu och plussade i måndags, har precis kontaktat MVC. Svårt att veta vart man ska vända sig och känner att jag vill få det överstökat så fort som möjligt.

Lider av panikångest och att bli gravid nu var ingen hit då både jag och min man har osäkra jobbförhållanden efter jul... Usch känns jobbigt men om jag ska vara ärlig så tror jag att jag kommer känna en lättnad när det är gjort, det funkar helt enkelt inte att ha barn just nu...

Vart vände ni er till för mottagning, mvc eller kk? Finns en abortklinik här där jag bor, är det dit man ska ringa? Känner mig förvirrad...

Jag vände mig till gynmottagningen på närmsta sjukhuset. Där ordnade dom allting, från VUL till själva abortprocessen.
  • Anonym (M.A)
    Anonym skrev 2012-12-02 10:42:25 följande:
    Har precis nu tagit alla nio piller (varav 4st slidpiller), men känner mig orolig, tänk om man inte kör upp pillren så långt som man  ska?

Hur som. Började blöda lite, lite igår eftermiddag i samband med lite mensvärk. Skönt att det är på G nu, men ändå lite otäckt då detta är den del som är "jobbigast" i processen. Ligger till sängs så inte pillren åker ut..

BM på gynmot. sa att smärtan nog inte skulle göra så fasligt ont då jag fött två barn tidigare, men fick med mig extra smärtstillande hem om inte de tabletter jag tagit nu hjälper.
    Jag har korta fingrar så jag var också lite orolig för det, men jag tror huvudsaken är att man får puttat upp dom vid livmodertappen längre upp än så ska man ändå inte stoppa några fingrar. Sen kommer ju kroppen ta upp ämnet iaf. Cytotecen finns ju att få som orala tabletter också, så jag tror inte det är någon fara alls om du inte känner att du kommer tillräckligt högt upp.
  • Anonym (M.A)
    Anonym skrev 2012-12-03 00:27:40 följande:
    Tack för svaret anonym m.a..

Ska ringa KK imorgon och försöka få en tid så fort som möjligt. Ni som redan genomfört aborten, hur länge tog ni ledigt från jobbet? Känner att dagen då man genomför fas 2 är en självklarhet att man är hemma men bör man vara hemma redan från den dagen man får första tabletten? Blir förmodligen så att jag genomför en medicinsk abort hemma.

Nej du kan absolut jobba som vanligt innan dess men tänk på att man KAN börja blöda osv redan på den första tabletten. Jag tog den på fredagen, så började blodet strömma till redan på lördag eftermiddag och på söndagen fortsatte jag med slidpillrena. Så om du tänker jobba, ha några bindor med dig till hands och kanske ett par värktabletter om det kommer igång redan då =)
  • Anonym (M.A)
    Anonym (N) skrev 2012-12-06 11:27:11 följande:
    Jag undrar hur de tänker med det här att låta folk göra aborter hemma bara sådär. Jag är en sådan person som får diarée och kräks av menssmärtor. Inte varje gång, men vissa månader. Kramperna som aborten framkallar är ännu mer intensiva och fick mig definitivt att både spy och bajsa på mig när jag kräktes (att kvinnor just kräks när de gör medicinsk abort är inget ovanligt). I ett sådant scenario hjälper inga tabletter, vare sig stolpiller eller vanliga man tar oralt. Vad ska man göra då, pallra sig till sjukhuset med smärtorna för att få en morfinspruta i skinkan? 

Ja fast där med hemabort så är dom extremt noga med att du MÅSTE ha en myndig person närvarande, dessutom ringer dom under dagen för att se hur det går och hur du mår osvosv. Det är dessutom oftast som så att dom rekommenderar abort på sjukhuset om det är första gången, men det är ditt eget val om du vill vara där eller hemma..
  • Anonym (M.A)
    Anonym (N) skrev 2012-12-06 14:47:13 följande:
    Nåja. När jag ringde in för någon vecka sedan så frågade de, det första de gjorde "kan du tänka dig att göra aborten hemma?". Jag tvärvägrade förstås, hehe.

Oj då är det nog väldigt olika på ställena, min första ville jag göra hemma, men dom ville helst att jag faktiskt gjorde den på sjukhuset..
  • Anonym (M.A)
    Anonym (trodde inte jag) skrev 2012-12-08 23:13:15 följande:
    Hej den här tråden är för mig.
    Jag har av misstag blivit gravid i en nystartad relation och jag har två barn sedan tidigare. Mitt liv är inte riktigt stabilt nog för ett till barn nu, så beslutet om abort blev ganska enkelt. Men jag är lite orolig för jag ska göra en medicinsk abort i veckan, första tabletten tar jag på måndag och den stora dosen på onsdag. Då kommer jag att ha rum på kliniken, det känns skönt. Det som oroar mig är att jag ska ta hand om mina barn också den här tiden, på kvällarna. Hur dåligt mår man egentligen? Jag kan inte be exet ta hand om dem för jag vill inte att han ska veta om detta.

Just nu känns det mest som jag vill ha det överstökat, är jobbigt att känna graviditetssymptom som ömma bröst och trötthet när jag vet att jag inte vill fortsätta graviditeten. Men jag älskar mina barn så mycket, de är det bästa jag har. Så att avsluta är inte okluvet även om både jag och min nya partner är överens om att det är det vi behöver göra.
    Dom säger att om man har barn sen tidigare så brukar smärtan och även den psykiska biten vara lättare. Och eftersom du ska framkalla missfallet under övervakning på kliniken så tror jag att det kommer att gå galant för dig. Du får ju smärtstillande och går det som det ska gå så kommer du klara av vardagslivet samtidigt!
    Lycka till! 
Svar på tråden Tråd för oss som snart ska göra abort.