Anonym skrev 2012-12-10 13:26:28 följande:
Hej, jag kan hålla med om att de förespråkade hemabort i mitt landsting med (Västra götaland). Det var det första de sa när jag ringde och de fått reda på i vilken vecka jag var i ungefär. Jag var givetvis rädd eftersom jag läst om skräckhistorier och sånt men kände mig relativt trygg då min man stöttade mig till hundra procent och var hemma med mig hela tiden förutom när han var tvungen att gå ut med hunden.
Kände dock att om jag skulle känna mig väldigt osäker så hade jag säkert fått åka till sjukhuset och gjort den andra delen där. Barnmorskan ringde mig och kollade så allt var ok och jag har även en besökstid om ca 4 veckor då de ska kolla så allt är ok vilket känns tryggt.
Läste på aftonbladet idag om en kvinna som fått missfall och ingen eftervård och ett väldigt otrevligt bemötande och dessutom upptäckte att hon fortfarande var gravid då det "bara" var ena fostret som dött då det var tvillingar! Så man bör absolut insistera på en uppföljning om de inte erbjuder det!!!
Mår fortfarande mycket bra, och idag är det som vanlig mens fast inte ens molvärk eller något alls, känns som en "lyckad" abort och mår bra både psykiskt och fysiskt. Hoppas du mår bättre nu!
Hoppas att du känner dig okej idag, antar att det är idag du fått/ska få din första tablett, jag kände inget alls första dagen så hoppas att allt går lika bra för dig som för mig! Skriv gärna så vi vet hur det går för dig :).
Ja, i dag bar det av med målet att ta tabletten men det blev inget av det. Blir knäpp! De veliga hit-och-dit-tankarna kom tillbaka för ett par dagar sen och både jag och min partner kände oss för osäkra och upprörda för att kunna ta det definitiva beslutet i dag.. Vi har en ny tid på onsdag och alltså några fler timmar på oss att fundera och bli mer säkra, men det är inte alls lätt. Man kanske inte kan räkna med att det ska kännas helt 100 heller?
Hur som helst frågade hon om jag kunde tänka mig hemabort och det avböjde jag snabbt efter alla historier jag har läst här, haha. Jag vill helt klart vara nära kunniga sköterskor när det händer!