mylarsson skrev 2013-01-19 21:40:50 följande:
Alla inlägg i denna tråd hänvisar till medicinsk abort, jag vet inte riktigt hur det är nuförtiden - om sjukhus rekommenderar patienten till det eftersom alla väljer den metoden?
Jag var iallafall helt säker på min sak, jag skulle göra kirurgisk abort och de försökte inte ens övertala mig till abort hemma. Jag har provat båda metoderna tidigare och kan säga att kirurgisk har mer fördelar, medans medicinsk har mest nackdelar i mina ögon, men det är ju min åsikt och mina erfarenheter.
Så iallafall, graviditet vecka 7+4
I fredags så anlände jag till sjukhuset på min bokade tid 7:15, fick sitta ner i ett väntrum ett tag. Sedan var det dax att byta om till snyggare kläder som består av en skjorta, bakåtvänd...där du helt enkelt knyter bak, snygga genomskinliga trosor, ett par ursnygga moderna strumpor som går över knäna, ett par blå underbara plastskydd och som pricket över iet, en rock, som täcker det öppna där bak ;)
Väntrum igen, ca 5 minuter, sedan fick jag lägga mig i en säng, infart sattes, fick några tidningar.
Kl 8 kom läkaren som skulle utföra aborten, hälsade, sa några väl valda meningar och sedan fick man ställa frågor, narkossköterskan (en han) kom också förbi och pratade lite, 8:15 rullas jag in, 8:45 väcks jag och jag minns det så väl eftersom jag kollade på klockan när de väckt mig. Fick vila mig en stund, somnade i 30 minuter. Smörgås, kaffe, provkissa, plocka bort infart och sedan satt jag på bussen hem kl 10:20.
Dag 1, extremt lite blödning, molande mensvärk, slö, var lite på dåligt humör, vilket jag inte brukar vara, alltså lätt retlig
Dag 2 (idag) , nästan ingen blödning, ingen mensvärk på fm eller em, det var nu under kvällen den kom och jag tog alvedon.
Erfarenheten av medicinsk vs kirurgisk är som natt och dag
Vid operation slipper du smärtan
Du slipper väntetiden mellan tabletterna som ska tas
Du slipper gå hemma och oroa dig för vad som ska ske
Du slipper blodet
Du slipper "föda" ut graviditeten
Jag är så himla nöjd över mitt val, sedan gjorde hon ett sjukt bra jobb.
Så, låt inte sjukvården övertala er till att göra en abort hemma, när det finns andra alternativ som man har rätt till. Man har rätt till att få göra aborten på sjukhus och du kan kräva operation. Ditt val
De rekomenderade hemabort för min del eftersom kvinnokliniken ligger en timma ifrån min hemstad, och för att mina barn innan är små (det kändes tryggare för mig att va hemma). Så de är nog olika varifrån man kommer, hur långt gången man är, osv osv..