• Anonym

trillingar, vill inte!! hjälp

Vilken vecka är du i nu ts? Ditt ex är SKYLDIG att betala underhåll oavsett. Och då ska han betala för alla barnen. Förstår att det är ett svårt val och att du är i chock just nu. Det hade jag också varit.

• Anonym
    Amina03 skrev 2012-11-25 23:51:12 följande:
    Tack så mycket för alla svar... och ja han är en skitstövel som han göra allt under dessa få veckor.Han påstår att han har känt henne sen dom var små och att det kändes rätt.Stackars kvinnan har väl ingen aning om att jag är gravid med 3 barn. Hon kommer nog inte bli så långvarig ska ni se. Om hon inte är lika sjuk som han har visat sig vara...Jag kommer ALDRIG förlåta mig själv, bli allvarligt deprimerad och kommer vilja dö om jag skulle välja att reducera ett barn och så slutar det med attjag förlorar alla tre, jag skulle då dö.Samtidigt så ger tanken av 3 små barn mig värsta ångesten, jag ser inget hopp. Jag har alltid tyckt lite hemligt synd om kvinnor med tvillingar som säkert aldrig får sova eller ens hinner läsa en tidning,Jag har fått en bild av att mitt liv kommer vara över, kommer aldrig kunna gå i en affär eller göra saker som normala människor med barn kan göra.Vagnen kommer inte få plats någonstans, ja kommer säkert aldrog kunna åka buss eller resa med flyg.Förstår ni mig eller är jag bara otacksam nu? Förvirrad... =(

TS: Usch, vilken jobbig situation. Jag själv skulle nog valt bort trillingar, för min egen kropps skull... Men, om du nu vill ha barn - har du kollat upp vad du ev. kan få för hjälp av kommunen om du har tvillingar och är ensamstående? För fasen vet om jag inte valt trillingar med assistans framför tvillingar utan assistans... Vagnar är ju ett ganska värlgsligt problem, men det finns lösningar på det... www.babyjogger.se/summit.aspx , adventurebuggycompany.com/ Eller så satsar du på att ha en tvillingvagn (på längden, om det verkar lättast) och har ett barn i sele... Sen ska man ju inte sticka under stol med, att småbarnslivet ÄR tungt. Och att ha 3 st små kommer inte göra det lättare direkt, men samtidigt så är småbarnstiden övergående. Det blir några jobbiga år, och sedan kommer det kännas mycket bättre...
  • Anonym

ts i vår kommun finns nåt som heter familjestödjare de hjälper till vid tvillingfödslar mm är säker på att du kan få hjälp via din kommun lycka till

• Anonym

i vår kommun var det en kvinna som fick trillingar, hennes man lämnade henne då han fick veta att det skulle bli 3. Hon fick hjälp av kommunen att ta hand om de små. Så kolla upp det först, annars säger jag som vissa andra. Behålla alla eller ingen. Skulle aldrig kunna leva med att jag valde bort 1 av 3 eller att man i värsta fall förlorar alla då i stället.

• Anonym

Hemskt, men kan du tänka dig att adoptera bort ett av barnen annars?
    Så slipper du göra fosterreducering tänker jag. 

• Anonym
    Pappa Lars skrev 2012-11-27 12:31:02 följande:
    Man kan ta bort ett foster beroende på situationen. Det går inte alltid att göra. Men självklart går det att ta hand om tre barn ensam, men det kommer bli tufft. Alla fungerar olika och klarar av olika och jag skulle inte råda dig att föda alla tre barn eftersom du tvekar. Om du vill går det att försöka, men du verkar övertygad om att du inte skulle orka det själv! 2007 var min fru med om en olycka och på sjukhuset konstaterades det att hon var gravid med tvillingar. Min dotter är ett mirakel som överlevde olyckan och föddes i (vad läkarna tror) v. 25-30. När vi kom hem var det riktigt tufft. Jag hade 12 barn som behövde mig, 12 barn som förlorat sin älskade mamma, och 12 barn som fått ett nytt syskon. Dessutom hade jag 4 stycken bebisar där hemma som egentligen borde ammas. Utan stöd från min och min frus familj hade jag nog aldrig klarat det, men det gjorde jag. Jag är stolt, lycklig och vi har haft en himla tur!  Förra året träffade jag en ny kvinna, som har två barn. Hon har också uppfostrat sina barn helt själv. Jag har inte slutat älska min fru, min allra första kärlek och mina barns mamma. Jag kommer förmodligen aldrig göra det heller och min nya sambo accepterar det. Likaså accepterar jag hennes liv och bakgrund. Men vi är båda medvetna om att ALLT går om man verkligen VILL! 
    Tillbaka på familjeliv i nytt alias, men samma gamla gubbe //Larsan

Nu fattar jag inget, hade ni 12 barn varav 4 bebisar som ammade och hon var gravid med en 5e bebis??? Hur går det ihop?
  • Anonym

Bor du nära mig (bor i Småland) skulle jag jättegärna hjälpa dig och stötta dig om du väljer att behålla alla tre. Jag väntar mitt första i Mars.
    Förstår att det här är en sjukt tung situation och dömmer dig inte kring hurvida du vill göra en fosterreduktion. Men tror du att det skulle bli lättare om du fick hjälp, av ex. kommunen? Angående ekonomin har han som många skrivit skyldighet att hjälpa dig.

• Anonym

du kan ta bort ett eller två barn, men risken att alla foster dör är rätt hög. Hur fick du reda på att du väntar trillingar? är man i v.8 gör man normalt sett inga ultraljud.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 19:47:38 följande:
    du kan ta bort ett eller två barn, men risken att alla foster dör är rätt hög. Hur fick du reda på att du väntar trillingar? är man i v.8 gör man normalt sett inga ultraljud.
    jag gjorde ett i v6, för att jag var osäker på om jag ville behålla det eller ej. de frågade då om jag ville göra ett VUL, om det liksom skulle underlätta eller så och jag ville väldigt gärna det. Kan ju vara så att TS BM också tänkt så =)
  • Anonym

det finns hjälp att få. min kompis jobbade åt en familj som fått trillingar. hon var där både nätter och dagtid på rullande schema. insatser finns att få via socialtjänsten. det kommer bli tufft första året men sen tror jag inte det är någon större skillnad på 3 eller 2

• Anonym

prata med din barnmorska och se vad man kan göra (abortera 1-2? risker? stöd? mm)
    tips är att be om kuratorstöd även för din egen skull! 

• Anonym
    Turkfästmön skrev 2012-12-04 23:28:14 följande:

Förlåt att jag frågar. Men vad hände med din fru, menar du att hon dog i olyckan? Hoppas jag misstolkade texten.
    Läs inlägg 36....
  • Anonym
    finskaflikkan skrev 2012-11-28 19:30:51 följande:
    Haha ja de blir ett berg av disk här hemma av bara 2vuxna och 1barn?!?!?!? Så kan inte ens föreställa mig hur de skulle bli då..    

Diskmaskin borde väl lösa det problemet.
  • Anonym

Om jag ska vara ärlig så hade jag valt abort och gått vidare i livet med förhoppningen att jag en dag skulle hitta någon annan som ville ha barn med mig och var beredd att hjälpa till att ta hand om dem. I synnerhet eftersom det fortfarande är så tidigt i graviditeten. Men jag vet inte hur din livssituation ser ut och jag förstår att du kan ha skäl som jag inte känner till eller förstår.

Tänk igenom en extra gång hur och vem pappan är. Är det en person som du känner att du orkar vara bunden till de närmaste 20 åren eller så? Om svaret är ja blir nästa steg att ta reda på vilka förutsättningar du har.

Många har skrivit att det är en god idé att kolla upp vilken hjälp som finns att få. Utan hjälp kommer du inte att klara av tre barn själv, även ett barn själv är kämpigt. Givetvis behöver du hjälp med bostad och avlastning, bostad hoppas jag att du kan få hjälp med oavsett men avlastning hänger förmodligen på hur många barn du får. Det är också en högriskgraviditet vi talar om, det betyder inte att det måste gå snett, men det kan göra det, om något av barnen är allvarligt sjukt eller inte överlever förlossningen är du i en väldigt utsatt situation, och då menar jag inte i första hand rent praktiskt utan psykiskt, du behöver någon sorts skyddsnät.

Utöver eventuellt stöd från kommunen, har du vänner eller släktingar i omgivningen som du litar på? Jag vet att du skrev att föräldrarna inte kan hjälpa men kanske något syskon eller någon vän? Någon som kan ta hand om allt det praktiska den första tiden efter förlossningen och kanske passa ibland så att du kan få duscha eller sova? Någon som kan stötta dig och vara ditt bollplank när saker är jobbiga? Ensamstående trillingmamma låter kämpigt men ensamstående tvillingmamma är heller ingen lätt position.

Vad gäller fosterreduktion kan ingen här på FL tala om vad som gäller. Det är en fråga som diskuterats mycket och ännu tycks det vara mycket upp till den enskilda läkaren att ge sin rekommendation. Den rätta att prata med är din barnmorska och/eller läkare.

Svar på tråden trillingar, vill inte!! hjälp