Inlägg från: smellycat1 |Visa alla inlägg
  • smellycat1

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Fick en dotter nov -09 och har nu försökt få ett syskon i 18 månader. Så det blir försök nr 19 om ca två veckor alltså.

Känner mig enormt stressad över den stigande åldersskillnaden. Kan inte slappna av och känna att livet rullar på och allt är bra ändå, utan känner mig till och från jättedeppig och är allmänt oerhört känslig för allting. Nästan direkt efter ÄL får jag som en arg klump av känslan att det inte tog och att jag ska gå och vänta på ännu en besvikelse. 
    Jag vet att många försöker i jättemånga år, får upprepade missfall och kanske inte får några barn alls, medan jag har en underbar dotter och ändå mår så dåligt.

Det har tagit över mitt liv; jag är tveksam till att planera nånting alls, och det känns som att jag har fastnat i en sits här. Det har blivit en ond cirkel och jag undrar är det nån annan som känner så?

Börjar känna att jag vill ge upp, men samtidigt kan jag inte göra det för jag vill att min dotter ska få syskon och jag vet att jag skulle ångra mig för alltid. 

Skulle verkligen behöva nån slags uppmuntran och helst inte höra att jag är fånig eller otacksam, för tro mig, det vet jag och behöver ingen förmaning.

• smellycat1

Okej, skönt att inte vara ensam.
    Såg tidigare i tråden att du lyckats iaf, Maxe83, grattis! 
    Tog det lång tid? 

• smellycat1

Ärligt talat så tror jag aldrig att min man skulle gå med på det. Han är otroligt sjukhus-nojjig och skulle nog inte klara av att höra att det var nåt fel på honom. Jag tror det får vänta ett tag till så länge iaf. Hur går en utredning till? Och vad fick ni för svar, Maramina? Om du vill dela med dig alltså.

• smellycat1
    Fröken Frågvis skrev 2013-01-18 12:30:23 följande:

Hej,

jag känner igen mig väldigt mycket i vad ni skriver här i tråden och hoppar gärna in.
    Jag har pcos och har en dotter på dryga 3 år som kom till med hjälp av Pergotime. Vi lyckades då på första försöket med enkeldos (dock andra kuren, fick äl redan på första men missade chansen då jag låg däckad i influensa hela äl-perioden). På grund av flera olika faktorer valde vi att vänta tills dottern var två år innan vi satte igång med syskonförsök. Vi insåg redan från början att det var dömt att misslyckas på egen hand så jag kontaktade läkaren nästan direkt. Efter två enkelkurer (1x5) och en 1x7-kur Pergotime hade jag fortfarande inte lyckats få till någon äl, däremot upptäcktes en stor cysta på ena äggstocken och jag lades in för operation. Under operationen upptäcktes det även att båda mina äggledare var blockerade. De lyckades få upp passage i den ena, men efter operationen tyckte läkaren ändå att mina chanser var så små att jag hellre skulle "acceptera att det inte skulle bli några fler barn" och att jag skulle "vara glad för det barn jag har". Var helt förkrossad men lyckades ändå tjata mig till att få testa en sista kur pergo. Ville testa dubbelkur men fick bara 1x7 igen. Vid vul på CD14 hade jag till min stora förvåning en äggblåsa på 20 mm, på rätt sida, och fick en ovitrelle-spruta. Hoppades så otroligt mycket och testade också svagt positivt på BIM -3. Men på dotterns födelsedag kom mensen med besked. Försökte tänka att om nu bara pergo börjat fungera så ska det nog gå vägen ändå...

Efter att fjärde kuren gav äl var läkaren plötsligt lite mer positiv till fortsatt behandling.Jag är nu inne på min femte kur (1x7 fortf) men igår på CD13 hade jag bara en äggblåsa på 13mm och allt ser plötsligt väldigt dystert ut igen. I ett sista desperat försök att få till ägglossning den här månaden började jag igår äta rosenrot. Hoppas, hoppas att det kan trigga den sista biten. Någon annan som har något bra tips?

Vet inte hur jag ska orka. Det känns som att precis alla runtomkring mig bara blir gravida till höger och vänster och jag är så enormt stressad över kampen mot klockan. Dottern är nu tre år och jag och min man är en bit över 30. Har funderat på IVF men läkaren är väldigt negativt inställd till det också. Menar att chanserna att lyckas är små, riskerna stora och att det är svårt att gå tillbaka ett steg om det inte funkar. Dessutom bor vi långt från närmsta klinik vilket gör det ännu lite jobbigare än vad det redan är i sig själv.

Den här kampen för ett andra barn bryter ner mig totalt men sorgen över att inte kunnat ge min dotter ett syskon skulle vara väldigt tung att bära hela livet så jag vet att jag ändå måste ge allt jag har de här åren då vi fortfarande har en teoretisk chans. Jag förstår bara inte varför det ska vara så svårt! Det är väl det här vi är gjorda för, att reproducera oss för artens fortlevnad?

Ursäkta mitt långa inlägg, ville bara berätta min bakgrund när jag är ny i tråden :$ 

Hej, min spontana reaktion är att ni borde byta läkare, den du beskriver verkar ju inte förstå den psykologiska sidan av problemet så att säga, utan fokuserar enbart på statistiska fakta och verkar ju väldigt skeptisk till att "mirakel" kan hända. Vet inte om ni tycker det känns bra med någon som inte ger falska förhoppningar, men det känns som att man bör vara positivt inställd för att orka och inte gå runt med tankarna på hur osannolikt det är.

Har inte påbörjat utredning, så jag vet inte vad felet med oss är, men personligen är jag väldigt inne på naturmedicin och hälsokost, alltså akupunktur, yoga och aromaterapi tex. Har börjat dricka aloe vera juice då det ska vara bra enligt folk på forumet ;) samt kokosvatten och "superfrukter" i juiceform och torkade. Tar 1 tsk linfröolja/dag, det ska ju vara bra. Vet ej om detta kommer att fungera, men det ger mig en bra känsla, och det är ju ett måste för att orka. 
  • smellycat1

Jag kör väl lite på känsla, ca 1 tsk linfröolja/dag ej upphettad utan kall, ska förvaras i kylskåp. Man får inte överdosera linfröolja, det täcker dagsbehovet av omega 3. Har tagit 1 msk aloe vera juice (köpt på Life) morgon och kväll. Har köpt Pauluns kokosvatten och juicer, kung markattas kokosolja är bra också. Men det finns mycket mer grejer på hälsokost, t ex pulver och gojibär, en länk till info: mabra.com/superbaren-alla-pratar-om-och-tuggar-pa/.

Äter mkt nötter och frön också. Om inte annat är det ju bra för kroppen, så oavsett så blir man ju en bra plats att växa i :). 

Hoppas ÄL kommer nu då! 

• smellycat1
    Maramina skrev 2013-01-20 16:09:50 följande:
    Smellycat, är denna blandning något som någon tipsat dig om eller som du läst om, eller är det något som du själv testat dig fram till efter att ha läst runt lite? Och vad är det i dessa som gör att det är bra i fertilitetssynpunkt? Jag har nämligen inte hittat så mycket om dom sakerna när jag letat på nätet så jag är lite nyfiken och vill alltid kolla upp källan till information och om den känns trovärdig eller ej (som ingenjör/naturvetare är jag källkritisk till tusen)

Jag har ett länktips som fanns med i den broschyr om IVF och fertilitet som vi fick från fertilitetsmottagningen i samband med att vi fick våra resultat från proverna:
    fertilitetsguiden.com/alternativ/kosttillskot...
    Jag har en moster som ger mycket tips om olika saker, har kompisar som är intresserade av hälsa i allmänhet, samt att jag själv (och familjemedlemmar) är vegetarian sedan många år. Har läst lite/hört lite och sedan knåpat ihop en blandning som jag tycker känns bra baserat på att vad jag själv vet att jag behöver och tycker verkar spännande. Så, nej, detta är ingenting vetenskapligt, och i fertilitetssynpunkt kan jag inte säga att det funkar, bara att det låter bra i mitt huvud. Det är mitt eget experiment...;)
  • smellycat1
    Fröken Frågvis skrev 2013-02-20 13:17:15 följande:

Dottern hade rätt, jag var gravid igen. Tyvärr ville det inte stanna den här gången heller. Har nu ätit en ny omgång Pergo och ska på VUL imorgon. Men just nu känns det bara helt hopplöst. Jag önskar att jag kunde finna kraft och hopp i att jag blivit gravid två månader i rad, men istället tänker jag bara att har jag blivit gravid två gånger nu så kommer jag aldrig att bli det igen.

Blir så oerhört ledsen bara jag ser en familj med mer än ett barn någonstans, på tv, i mataffären, på dagis... Har tappat allt hopp om att min dotter någonsin kommer få ett syskon. Antar att hormonerna åkt berg- och dalbana de senaste månaderna och känslorna har ju naturligtvis hängt med. Men hur ska man få hoppet tillbaka?

Väldigt tråkigt!
    Jag vet inte hur det där med hoppet fungerar, men det verkar ju alltid finnas där någonstans även om man inte ser det för tillfället. 

Vet inte själv riktigt vad som hände denna månad, var väldigt säker på att jag var gravid då jag kände mig väldigt underlig och och gick upp nästan en bh-storlek. Men så på bim+8 kom min käre vän på besök. Vet inte om det var tidigt missfall eller inte eftersom jag inte testat mig, kanske lika bra.

Har bestämt oss för att ta en paus i försöken nu på obestämd tid. Det känns faktiskt som en lättnad. Jag känner att 19 månader får vara nog, jag fyller 25 år och tänker vara en ung och glad mamma till min snart 4-åriga dotter istället för en ledsen, grubblande och distraherad mamma som jag känner att jag har varit ett tag. Kanske blir ett syskon om några år, men nu räcker det som det är.

Lycka till allihopa! 
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?