• Ziry

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Hej tjejer hoppas att det går bra att jag går med i tråden.

Jag har pcos och har väldigt sällan ägglossning. Jag har trots det lyckats få två barn men nu när vi försöker bli gravida igen så fungerar det inte alls.
    Vi har försökt i 14 månader och gjort flera misslyckade Pergo-behandlingar.

De senaste månaderna har jag fått mellanblödningar och kontaktblödningar på ett sätt jag aldrig har haft förut, och nu är jag livrädd att det ska vara något allvarligt fel. Jag har läkartid först nästa fredag och jag vet inte hur jag ska stå ut med att vänta så länge.

• Ziry

Gweny - Det gick utan Pergo, med hjälp av viktnedgång, gi-kost och motion. Ett recept som tyvärr inte har fungerat den här gången.

• Ziry

Jag fick ett solklart positivt äl-test i måndags vilket aldrig har hänt mig förut. Nu fortsätter testen att vara riktigt starka, nästan positiva. Någon som har några tankar om det?

M och M skrev 2014-10-28 08:02:03 följande:

Dessutom är hon den mest ohälsosamma människan, äter och dricker dåligt, är överviktig osv. Fan fan fan.

Jag förstår hur du känner, och gudarna ska veta att jag har slängt ur mig den ena bitterheten efter den andra efter graviditetsbesked, men jag måste säga att jag blev ändå ledsen av den här meningen. Två av mina symtom av pcos:en är övervikt och ätstörning, gör det att jag förtjänar barn mindre än någon annan?
    Jag kämpar på så gott jag kan med både vikt och mat men depressionen som utlöstes av min trippelkur Pergo i april har i princip lett till att jag har hetsätit i flera månader. Det är inget jag är stolt över, och nu när jag medicinerar min depression så äter jag mer normalt. Men som sagt, jag blev ändå ledsen över din kommentar. Jag är ingen dålig människa för att jag är tjock och äter fel ibland.

• Ziry
    M och M skrev 2014-10-29 15:22:19 följande:
    Var absolut inte så jag menade. Gudarna ska veta att hör inne är det ingen som missunnar någon annan en graviditet. Det jag menade var att jag kan bli fascinerad hur det fungerar bara, att människor som sköter sin hälsa och mår bra på alla övriga sätt och så, har så svårt att bli gravid. Man tycker att det borde vara en fördel på något vis ändå. Men så är det ju uppenbarligen inte. Jag menade inget illa mot de som är överviktiga och har problem med mat på nåt vis. Uttryckte mig kanske ogenomtänkt mitt i upprördheten. Förlåt mig.
    Då förstår jag hur du tänker, och jag tänker likadant ofta. Det finns kvinnor som sköter sin hälsa så mycket sämre än mig, som gör alla fel i fertilitetsboken och ändå blir gravida så fort en kille skakar kalsongerna i deras närhet. Det är oerhört svårt att inte bli bitter.

• Ziry

Äl-testerna fortsätter att vara starka men inte positiva. Jag har inte haft någon som helst äl-känning och jag försöker hantera det faktum att det inte blev något den här gången heller.
    Jag är så jäkla glad att min kropp lyckas producera både ewcm och ge ett positivt äl-test, men varför kan inte det jäkla ägget släppa? Min läkare har satt stopp för hormoner efter reaktionen på min senaste kur Pergo och även om jag förstår honom så känns det jobbigt. Nu är vi helt utlämnade åt min kropp, och den vill uppenbarligen inte göra sitt jobb.

• Ziry
    Fru Karlsson skrev 2015-01-18 15:50:01 följande:

Hej! Hur går det för er alla härinne? Grattis rosali!!
    Vi har fortfarande inte lyckats och får ingen mer hjälp av min gyn och ska nu byta till sjukhusets gyn för att göra en extrakontroll så att han inte missat något fel.
    Nu har vi båda börjat äta Largiplex som innehåller massa vitaminer och även larginin som hjälper fertiliteten.Så hoppas verkligen vi lyckas 2015.
    Kollar in Chasing Dreams blogg för att se hur det går eftersom ni äntligen fick erat efterlängtade pluss.Men gud vad arg och ledsen jag bara  blev igen.Förstår det är jobbigt med graviditetsillamående,det hade jag bara på morgnarna fram till V 17.Men jag känner såhär att sitta och gnälla och bara beklaga sig när man ni haft möjlighet att göra ivf och bli gravida är inte shysst! Vi kommer troligtvis aldrig kunna göra ivf överhuvudtaget och kanske inte heller lyckas själva.Så ledsen igen blev jag.Skäms alltså!
    Blev ännu mer säker på att en paus härfifrån blir bäst då jag bara blir stressad av andra som lyckas och mår bara själv dåligt.
    Lycka till alla,återkommer om jag får pluss

Men du, det där var inte snällt! Jag förstår din sorg, och din ilska. Men att ta ut den på någon annan är inte okej. Det här forumet ska vara till för att stötta, inte för att skuldbelägga någon.

Att ha graviditetskomplikationer kan vara fruktansvärt, och då kan man behöva ventilera det. Chasing dreams är i sin fulla rätt att göra det på sin blogg. Du måste inte läsa den.
  • Ziry

Jag uppdaterade senast i oktober, och det har fortfarande inte hänt något. Jag är inne på min andra kur Provera sedan dess. Mensen har lutat komma, nu är jag på dag 70 eller något.
    Det positiva som har hänt är iaf att jag har bytt gyn och om jag kommer ner till klinikens bmi-gräns så ska jag få prova att stimulera ägglossningen med sprutor. Vi har också börjat diskutera ivf. Vi har råd till ett försök och ytterligare ett frysförsök om inte vi råkar ut för en ekonomisk kris innan dess. Som det känns nu vill vi prova sprutorna först, men har inget hänt om ett år ungefär så blir det nog ivf för vår del.

• Ziry
    bruksortsbo skrev 2015-07-25 11:19:12 följande:

Vi har två barn, 08 och 11, och har försökt få till en trea sedan november. Blodprover jag hav i juni såg bra ut enl läkaren. Stress? Detta är ju ett stressmoment i sig! Hur går man vidare? Kan kvinnokliniken göra något annat test tex?

Nu är det ju inte så lång tid ni har försökt, även om det säkert känns så. genomsnittlig tid det tar för ett par att bli gravida är 7 månader, men det är helt normalt att det tar upp till ett år.

Du skriver inte vilken sorts blodprov din läkare har tagit, det finns många olika. Man kan t.ex. kolla om man verkligen har ägglossning, att sköldkörteln fungerar normalt eller om man har obalans i hormonerna. Andra test som kan göras är vaginalt ultraljud för att kolla livmodern och äggstockarna.

Du skriver inte hur gammal du är, åldern har ju tyvärr också påverkan på fertiliteten.

Stress är inget du behöver oroa dig för. Det finns inga faktiska belägg för att normal stress påverkar fertiliteten. Givetvis är det ändå bra att försöka ta det lugnt och ta hand om sig.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?