Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Fördelar med invandringen?

Pizza?!

Är det någon som nämnt pizza än?

• Flash Gordon
    Nerfherder skrev 2015-08-30 13:32:38 följande:
    Trolldeg!
    Trolldeg?

Var det invandrarna som gav oss trolldegen?

Jag trodde det var Play-Doh.
  • Flash Gordon
    Nerfherder skrev 2015-08-30 13:45:35 följande:
    Du är inte tilltäckligt gammal för att ha lekt med trolldeg. Jag leker med den fortfarande, det är speciellt roligt när man tar fram den i ljuset.
    Kul för dig om du gillar det. Antar jag.

Såg nu att inlägg 68 redan nämnt pizza. Tvåa på den pucken alltså. Jaja, strunt samma ...
  • Flash Gordon
    Nerfherder skrev 2015-08-30 15:03:05 följande:
    Kan du komma på någon fördel?
    Ja, har jag ju redan skrivit.

Pizza.

Falafel och kebab är däremot skitäckligt.
  • Flash Gordon

Och sushi.

Däremot är jag inget famn av thai-mat och den "kina-mat" som finns i Sverige har ingenting att göra med den kinamat jag ätit i Asien.

Sedan blir elitserien i ishockey bättre av alla dessa finska och kanadensiska hockeyspelare som invandrar hit.

Finns alltså flera fördelar med invandring.

• Flash Gordon
    SpanskaFlugan skrev 2015-08-31 13:10:43 följande:

En annan stor fördel är ju arbetskraften. Vi, hela Europa, är en åldrande befolkning, och vi behöver mer människor i arbete för att försörja och ta hand om vår åldrande befolkning. Eftersom barnafödande varit på historiskt låga nivåer under flera decennier är det tur att folk från andra delar av världen vill flytta hit. 

Fast behovet av arbetskraft är till stor del en myt.

AMS (tror jag det var) räknade ut för ett tag sedan att max 10000 arbetskraftsinvandrare om året är vad som behövs för att hålla jämna steg med "den åldrande befolkningen".

Ur det perspektivet behövs inte större invandring än så.
  • Flash Gordon
    Nerfherder skrev 2015-08-31 13:40:19 följande:
    Om jag ber dig om en källa, kommer jag att få det den här gången?
    Självklart. Som alltid:
    http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Var-verksamhet/Rapporter/Ovriga/2015-04-10-Nettoinvandring-sysselsattning-och-arbetskraft---utmaningar-for-morgondagens-arbetsmarknad.html

Det där är rapporten det gäller.

Sedan vill det till att man läser den också och inte bara blint tar till sig kommentarerna kring den. Kommentarer som i vissa fall går ut på att vi måste importera näst intill hundratusentals om året för att klara av "den åldrande befolkningen" 

Slutsatsen i rapporten är att AMS tror att ca 5000-6000 svenskfödda per år kommer att trilla av arbetsmarknaden. Dessa skulle alltså kunna ersättas med en riktad arbetskraftsinvandring på upp till 10000 (så är vi på den säkra sidan).

.
    Skillnaden i resonemang mot de som talar om "100000 om året" är att de räknar på all invandring och på dagens låga deltagande på arbetsmarknaden för de utlänningar som bor i Sverige nu. Alltså i princip: "Vi måste importera en väldig massa oanvändbara mäninskor för at få ut några som är användbara på arbetesmarknaden av dessa".
Svar på tråden Fördelar med invandringen?