• bennysson

Snart 5-åring som vägrar bajsa på toaletten

Behöver hjälp. Vi orkar snart inte mer. Vi har hållt på med den här sluta-med-blöjan-grejen i snart två år. 

Sonen är utan blöja dagtid och kissar på toaletten osv. Men bajsar vägra han. Han har tidigare haft förstoppning mm så vi har inte vågat vägra honom utan han har fått ha blöja när han ska bajsa (stå inne på toaletten och göra det) och sen tar vi bort den igen.

i höstas läckte det bajs lite då och då och kom i kalsongerna flera ggr om dagen, därför kollade vi upp det  och fick medicin mot förstoppning (Movicol) magen hans funkar mycket bättre nu och nu bajsar han en rejäl omgång vid ett tillfälle istället för att småbajsa 7-8 gånger.

Nu ska han få syskon till sommaren och vi känner att innan dess måste vi göra klart med den här blöjgrejen. Vi måste få honom att bajsa på toaletten!

Vi har varit i kontakt med läkare och bvc osv.. de kan evt skicka remiss till bup. så det ska vi nog göra men vill höra era erfarenheter och tips.

Vad ska vi göra? Hela den här grejen påverkar hela familjen. Det är en irritation och stress som byggs upp hos oss föräldrar . Vi har verkligen varit laid back och inte brytt oss och följt alla konstens råd att inte göra det till en stor grej mm.. men nu är det nog. nu har vi harvat det här FÖR länge..

VAD SKA VI GÖRA? 

• Svar på tråden Snart 5-åring som vägrar bajsa på toaletten
  • Russelltokan

Har varit i samma sits som er. Min son fyller sex år i mars och i går så lyckades jag äntligen få honom att bajsa på toaletten!!! Har på slutet sagt att han fått lov att sitta på toa och försöka innan han fått blöja men utan resultat. Tog ett ryck när blöjorna tog slut att försöka få honom att gå på toa men han höll sej i nästan en vecka så han fick blöja tillslut i alla fall och gjorde så klart ett Bamse lass och efter det så trängde det på men blev inget mer efter några försök. Han fick jätte ont i magen så var rädd att han blivit förstoppad så köpte laktulos och hav honom. Så helt plötsligt försökte jag med toan och då kom det i toaletten för första gången och andra gången i dag!!! Tror knappt att det är sant efter så mycket tragglande så lyckades vi till slut, så ge inte upp!

• bennysson

Tack hörrni. Vi har gjort så här i helgen. Blöjpaketet tog slut och vi sa att nu köper vi inga nya. Det har varit skrik, panik och allt möjligt. Men men mycket envishet bajsade han ett stort lass på toaletten i lördags. Men han skrek samtidigt. Hoppas vi inte orsakar något trauma för honom nu. Men vi provar det här ngn vecka nu. Hans medicin movicol hör ju iaf bajset mjukt och att det trycker på...

• bennysson

Just det. Han är inte torr på nätterna än. Så vi köpte speciella nattblöjorna för stora barn .(svindyra) Och sa att de här har man bara bär man sover (sovande pojke på paketet) han frågade "kan man bajsa i dom" och vi sa nej, de är så tunna så det läcker ut då! han köpte det. Torr på natten avvaktar vi lite med känns inte dom prio et

• Tuttan27

Hej! Vår son var likadan ett tag, bad alltid efter bölja då han behövde bajsa.. Fick nog till slut o köpte hem en drös klistermärken. Varje gång han bajsat fick han välja ett klistermärken att sätta på pottan/toan.. Det var ju häftigt så han kunde småbajsa flera ggr på en dag, bara för ett litet klistermärke ;) ett tips bara!

• Christina N

Hej jag har samma problem med min son som också ska fylla fem detta året dock går han på toaletten ibland men nu det sista har han börjat mer och mer att gå och "gömma" sig sen kommer han och säger attt han råkade bajsa på sig och att han inte kände att han var bajsenödig. Väldigt frustrerande och vi orkar inte heller mer snart känner vi. Men så här har vi tänkt att man tar honom på toaletten ett par gånger om dagen och ser om det kommer nåt vet ej om det är rätt väg att gå meen tacksam för tips och råd.

• Oui

Hej!

Jag har också en son som inte "känner" när bajset kommer och då kommer det i byxan. Han själv verkar inte bry sig och säger då inte till utan det märker man ju först efter ett tag.

Det är jättefrustrerande och vi har verkligen försökt allt men han verkar inte bry sig.

Nu har han dock fått en förstoppningsdiagnos. Vi har kört en period med Klyx för att tömma tarmen ordentligt och sedan movicol på detta. Jag ser ljuset i tunneln men det är lååångt kvar. 

Jag tar också gärna emot tips på just detta med hur man känner att det är dags. Kan man hjälpa honom på något sätt? Hur peppar man honom?  

• bennysson
    Oui skrev 2013-02-03 21:47:04 följande:
    Hej! Jag har också en son som inte "känner" när bajset kommer och då kommer det i byxan. Han själv verkar inte bry sig och säger då inte till utan det märker man ju först efter ett tag. Det är jättefrustrerande och vi har verkligen försökt allt men han verkar inte bry sig. Nu har han dock fått en förstoppningsdiagnos. Vi har kört en period med Klyx för att tömma tarmen ordentligt och sedan movicol på detta. Jag ser ljuset i tunneln men det är lååångt kvar.  Jag tar också gärna emot tips på just detta med hur man känner att det är dags. Kan man hjälpa honom på något sätt? Hur peppar man honom?  

För vår son löste det sig själv efter ett tag med movicol. Förstoppningen störde tarmreflexen och det läckte up bajs när han pruttade eller bara hipp som happ utan att det märktes. Så avvakta lite... Det kan funka av sig självt Kommer det mycket eller lite i kalsongerna när det händer ?
  • bennysson

Kan meddela att han idag gått lite mer en en vecka på toaletten . Han tjatar fortfarande On blöja och det blir protester. Men med vårt stöd och envishet så funkar det. Dock känner jag att han går och håller sig för att slippa toan.. Men vi får se till att han får i sig movicol varje dag så det inte blir hårt

• tussunge

Sitter han direkt på toaletten eller han han en sån där toalettring? Vissa barn verkar ju tycka det är läskigt för att de tror att de ska trilla ner i toan... =) Med en toalettring så sitter de mycket bättre och kan slappna av... Har du provat att ge honom en bok att titta i samtidigt som han sitter på toa? Funkade för  min son.... =)

Svar på tråden Snart 5-åring som vägrar bajsa på toaletten