Inlägg från: bennysson |Visa alla inlägg
  • bennysson

Snart 5-åring som vägrar bajsa på toaletten

Behöver hjälp. Vi orkar snart inte mer. Vi har hållt på med den här sluta-med-blöjan-grejen i snart två år. 

Sonen är utan blöja dagtid och kissar på toaletten osv. Men bajsar vägra han. Han har tidigare haft förstoppning mm så vi har inte vågat vägra honom utan han har fått ha blöja när han ska bajsa (stå inne på toaletten och göra det) och sen tar vi bort den igen.

i höstas läckte det bajs lite då och då och kom i kalsongerna flera ggr om dagen, därför kollade vi upp det  och fick medicin mot förstoppning (Movicol) magen hans funkar mycket bättre nu och nu bajsar han en rejäl omgång vid ett tillfälle istället för att småbajsa 7-8 gånger.

Nu ska han få syskon till sommaren och vi känner att innan dess måste vi göra klart med den här blöjgrejen. Vi måste få honom att bajsa på toaletten!

Vi har varit i kontakt med läkare och bvc osv.. de kan evt skicka remiss till bup. så det ska vi nog göra men vill höra era erfarenheter och tips.

Vad ska vi göra? Hela den här grejen påverkar hela familjen. Det är en irritation och stress som byggs upp hos oss föräldrar . Vi har verkligen varit laid back och inte brytt oss och följt alla konstens råd att inte göra det till en stor grej mm.. men nu är det nog. nu har vi harvat det här FÖR länge..

VAD SKA VI GÖRA? 

• Svar på tråden Snart 5-åring som vägrar bajsa på toaletten
  • bennysson

Tack hörrni. Vi har gjort så här i helgen. Blöjpaketet tog slut och vi sa att nu köper vi inga nya. Det har varit skrik, panik och allt möjligt. Men men mycket envishet bajsade han ett stort lass på toaletten i lördags. Men han skrek samtidigt. Hoppas vi inte orsakar något trauma för honom nu. Men vi provar det här ngn vecka nu. Hans medicin movicol hör ju iaf bajset mjukt och att det trycker på...

• bennysson

Just det. Han är inte torr på nätterna än. Så vi köpte speciella nattblöjorna för stora barn .(svindyra) Och sa att de här har man bara bär man sover (sovande pojke på paketet) han frågade "kan man bajsa i dom" och vi sa nej, de är så tunna så det läcker ut då! han köpte det. Torr på natten avvaktar vi lite med känns inte dom prio et

• bennysson
    Oui skrev 2013-02-03 21:47:04 följande:
    Hej! Jag har också en son som inte "känner" när bajset kommer och då kommer det i byxan. Han själv verkar inte bry sig och säger då inte till utan det märker man ju först efter ett tag. Det är jättefrustrerande och vi har verkligen försökt allt men han verkar inte bry sig. Nu har han dock fått en förstoppningsdiagnos. Vi har kört en period med Klyx för att tömma tarmen ordentligt och sedan movicol på detta. Jag ser ljuset i tunneln men det är lååångt kvar.  Jag tar också gärna emot tips på just detta med hur man känner att det är dags. Kan man hjälpa honom på något sätt? Hur peppar man honom?  

För vår son löste det sig själv efter ett tag med movicol. Förstoppningen störde tarmreflexen och det läckte up bajs när han pruttade eller bara hipp som happ utan att det märktes. Så avvakta lite... Det kan funka av sig självt Kommer det mycket eller lite i kalsongerna när det händer ?
  • bennysson

Kan meddela att han idag gått lite mer en en vecka på toaletten . Han tjatar fortfarande On blöja och det blir protester. Men med vårt stöd och envishet så funkar det. Dock känner jag att han går och håller sig för att slippa toan.. Men vi får se till att han får i sig movicol varje dag så det inte blir hårt

• bennysson

Ja vi har en sån toaring för barn (babybjörns) vi testat böcker, spel (på iPhone ) mm... Men han tycker fortfarande det är obehagligt

• bennysson
    tussunge skrev 2013-02-05 22:18:17 följande:
    Accepterar han att bajsa på potta eller är det lika läskigt?

Nej vägrar potta
  • bennysson

Jag som kände mig hoppfull.. Men idag hade han gått och hållt sig från att bajsa i fem dagar.. Det är ju inte sunt! Vi fick till slut tvinga i honom microlax. Känns ju lite som ett övergrepp när han spjärnar emot men vad ska vi göra? Alternativet är ju akuten och ett klyx där... Sen gallskrek han sittandes på toaletten, som att han styckmördas. Undrar va grannarna tänker.. Han blir verkligen hysterisk och ibland tror jag att han ska tuppa av. Så mycket skriker han.. Jag pallar inte.. Röt ihop själv. Vad fan ska man göra? Det som gick bättre för någon vecka sen...

• bennysson
    fågelungarna skrev 2013-02-07 20:11:09 följande:
    Usch, förstår att ni har det jobbigt. Förstår jag dig rätt att han bajsar utan bekymmer om han får ha blöja, men inte om han måste sitta på toa? Kanske ni kan köra det där "programmet" i länken jag skrev i förra inlägget? Ni verkar ju redan ha kommit till steg ett, att han får stå inne på badrummet med blöja när han bajsar. Sen steg två, att han får ha blöja, men måste sitta på toaletten. Och när det funkar problemfritt (kan ju säkert ta några veckor), att han fortfarande har blöja, men löst påsatt, eller att ni bara håller den emot rumpan. Och när det funkar, sista steget, att man tar bort blöjan helt.

Vi har faktiskt testat det "programmet" men han vägrade lika mycket att sitta med blöjan på toaletten.. Nu känns det ju verkligen som om vi backar flera steg om han får blöja igen. Kanske dags att kontakta bup iallafall
  • bennysson
    mammis12 skrev 2013-02-07 21:27:49 följande:
    har ni provat att låta honom att springa naken hemma? fär när han ska bajsa finns det ju inget som tar emot bajset och man vill ju inte att bajset ska hamna  på golvet.

Det är just det... Han vill absolut inte vara naken.. Har aldrig velat det sen han var ett år. Vill alltid ha kläder på sig. Inte ens på sommaren vill han vara naken. Vi är annars en ganska "naken" familj men han är helt tvärt om. Undrar varför?
  • bennysson
    fågelungarna skrev 2013-02-07 21:50:54 följande:
    Jag läste just i en annan tråd om en sexåring som utförde alla sina behov i blöja. När det blev tal om att "gå till doktorn" med problemet, så valde barnet slutligen att gå på toa i stället, eftersom det inte ville vara med om något doktorsbesök. Kanske ni kan ta ett allvarligt samtal med sonen om det här. Inte hotande eller skuldbeläggande, utan bara klargörande. Vad säger han själv om det hela? Kanske han kan förklara vad det är som känns så obehagligt med själva toabesöket. Kan han själv komma med en idé om hur ni ska gå tillväga? Förklara att när han ska börja förskoleklass kan han inte ha blöja, så ni måste komma på något sätt att bli av med den.

Vi har haft det där snacket fleeeera gånger . Vi har läst böcker om hur maten blir bajs och att allt man äter kommer ut i andra änden. Men han säger bara att han inte vill släppa ut det. Vi har sagt att det är farligt att inte bajsa för all mat han Äter ligger kvar i magen då och blir en stor hård klump. Han at varit på akuten, fått lavemang mm. Vi har pratat om förskoleklass och skolan. Det är lite mer än ett år kvar dit. Då får han panik och säger att han inte alls vill börja skolan. Han ska gå på sin förskola hela livet. Han får verkligen ångest och panik. Förändringar är inte hans grej. Han håller fast u det som är tryggt och blöjan väl en sån grej. Över lag har vi väldigt svårt få honom att prova nya saker. Han vill inte bada, han vill inte åka skridskor, inte cykla.... Tyvärr var jag likadan som barn och vet hur jobbigt det var för mig... Därför lider jag med honom... Han bara låser sig... Undrar om det är skadligt att vi tvingar honom på toaletten ?
  • bennysson
    födda 08 o 12 skrev 2013-02-08 21:39:41 följande:
    Samma problem här hemma som TS har! =( Fast vår dryg 4 årige kille ber inte ens om blöja utan gör ifrån sig i kalsongerna... Extremt tröttsamt! Gärna "småkluttar" flera ggr per dag.. Har också prövat ALLT men inget resultat. Så ingen hjälp att få härifrån, men vill väl bara säga att jag förstår hur TS känner. Låt mig veta om du kommer på lösningen ;)

Har ni kollat evt förstoppning ?
  • bennysson
    födda 08 o 12 skrev 2013-02-09 09:50:37 följande:
    Nej vi har inte kollat förstoppning. jag ringde till vår BVC-sköterska för ca 6 månader sen. Men enligt henne så är ju allt normalt! :/ Men har tid för en försenad 4-årskontroll nu till fredagen och har verkligen påvisat för BVC att jag är orolig över detta så hoppas på remiss till läkare. Om inte "magmedicin" hjälper får det väl bli BUP?! Satt och bläddrade i min barnläkarbok när sonen hade öroninflammation och fick upp sidan om att bajsa på sig och där stod det att om ett barn som är över 4 år bajsar i byxorna så är det ett tecken på psykisk ohälsa, mobbning och övergrepp och att man bör kontakta BUP! :S Sen en dag i veckan så kan han gå på toan el. pottan o bajsa och jag tror att NU har det löst sig...men icke.. Men han är i övrigt en väldigt glad och sprallig person och har utvecklats och lärt sig allt annat som en 4 åring ska kunna utan problem. Fantasi i mängder! Medans sonen bajsar 4 ggr om dagen så har inte tjejen på 3 månader bajsat på 9 dagar nu! (aldrig är man nöjd ;)

Gå till husläkaren och fråga om de kan kolla evt förstoppning. Det gjorde vi när hm bajsade flera ggr om dagen bara småpluttar i kalsongerna. Som sagt när förstoppningen löste sig och magen kom igång så bajsade han bara en gång om dagen i rejält lass i stället. BVC hurrar jag inte för. Jag har tagit upp detta flera ggr och har alltid blivit bortviftad med att det kommer när han är mogen . Men! Om 1,5 år börjar han skolan vill gärna att han klarar toaletten själv då! Husläkaren kan skriva remiss till bup om inte BVC vill
  • bennysson

Det går framåt. Han bajsar på toaletten nu men skriker och gråter fortfarande varje gång. Har varit flera ggr på BUP och deras enda tips är att muta med saker han vill ha. Känns sådär men vi har följt rådet och det funkar väl till viss del men han blir ju inte direkt mer bekväm med bajsandet :(

Svar på tråden Snart 5-åring som vägrar bajsa på toaletten