Inlägg från: fågelungarna |Visa alla inlägg
  • fågelungarna

Usch, förstår att ni har det jobbigt.

Förstår jag dig rätt att han bajsar utan bekymmer om han får ha blöja, men inte om han måste sitta på toa? Kanske ni kan köra det där "programmet" i länken jag skrev i förra inlägget? Ni verkar ju redan ha kommit till steg ett, att han får stå inne på badrummet med blöja när han bajsar. Sen steg två, att han får ha blöja, men måste sitta på toaletten. Och när det funkar problemfritt (kan ju säkert ta några veckor), att han fortfarande har blöja, men löst påsatt, eller att ni bara håller den emot rumpan. Och när det funkar, sista steget, att man tar bort blöjan helt.

• fågelungarna

Jag läste just i en annan tråd om en sexåring som utförde alla sina behov i blöja. När det blev tal om att "gå till doktorn" med problemet, så valde barnet slutligen att gå på toa i stället, eftersom det inte ville vara med om något doktorsbesök. Kanske ni kan ta ett allvarligt samtal med sonen om det här. Inte hotande eller skuldbeläggande, utan bara klargörande. Vad säger han själv om det hela? Kanske han kan förklara vad det är som känns så obehagligt med själva toabesöket. Kan han själv komma med en idé om hur ni ska gå tillväga? Förklara att när han ska börja förskoleklass kan han inte ha blöja, så ni måste komma på något sätt att bli av med den.

• fågelungarna

Jag kan inte komma på någon mer idé just nu, tyvärr. Hoppas verkligen det ordnar sig. Men ett tips för er som har nya bebisar på gång. Börja att sätta dem på potta redan under bebisåret. Kanske ni lyckas få bajset där några ggr per vecka, och något kiss lite då och då. Potträningen kommer garanterat att gå mycket lättare om barnet är bekant med potta/toa sedan tidigare. Och förstoppade bebisar brukar bli av med den problematiken om de får bajsa på potta/toa i stället för i blöja...

Svar på tråden Snart 5-åring som vägrar bajsa på toaletten