Bipolär - Fakta!
En viktig sak som jag tycker alltid glöms bort är att hypomanier/manier INTE behöver innebära eufori och stark glädje! Jag själv drabbas oftare av irritation, ilska eller stark ångest vid hypomanier/manier. Men det händer så klart också att jag ibland (sällan) blir glad, kreativ, energifylld och lite smått grandios.
Jag kommer ihåg när vi hade lektion om psykiska sjukdomar och läraren sa att alla borde tänka efter vilken sjukdom vi skulle ha om det skulle slå över för oss. HOn hade en tanke om att alla kan bli psykiskt sjuka och att det finns något som ligger nära till hand för var och en. Då sa hon att hon själv skulle vara manodepresssiv. Jag sa till min kompis att det skulle jag då absolut inte kunna vara, jag som aldrig är särskilt glad. Ironiskt nog fick jag 10 år senare just diagnosen bipolär sjukdom. Och inte förrän en person jag träffade i mitt arbete berättade för mig om sin bipolära sjukdom (utan euforiska perioder) kunde jag börja närma mig att se vad som var fel på mig själv.