• Anonym (uns)

Bipolär - Fakta!

En viktig sak som jag tycker alltid glöms bort är att hypomanier/manier INTE behöver innebära eufori och stark glädje! Jag själv drabbas oftare av irritation, ilska eller stark ångest vid hypomanier/manier. Men det händer så klart också att jag ibland (sällan) blir glad, kreativ, energifylld och lite smått grandios.

Jag kommer ihåg när vi hade lektion om psykiska sjukdomar och läraren sa att alla borde tänka efter vilken sjukdom vi skulle ha om det skulle slå över för oss. HOn hade en tanke om att alla kan bli psykiskt sjuka och att det finns något som ligger nära till hand för var och en. Då sa hon att hon själv skulle vara manodepresssiv. Jag sa till min kompis att det skulle jag då absolut inte kunna vara, jag som aldrig är särskilt glad. Ironiskt nog fick jag 10 år senare just diagnosen bipolär sjukdom. Och inte förrän en person jag träffade i mitt arbete berättade för mig om sin bipolära sjukdom (utan euforiska perioder) kunde jag börja närma mig att se vad som var fel på mig själv.  

• Anonym (uns)
    Anonym (Bipolär) skrev 2013-02-06 10:29:54 följande:
    Det finns ju en variant av bipolär som ofta kallas unipolär, det innebär snarare att man har regelbundna depressioner och att hypomanierna snarare yttrar sig i minskat sömnbehov, irritabilitet, lättretlighet och ibland även ilska.

Det låter ju som att du har det som kallas unipolär. 

Jag söker inte föslag på Familjeliv om alternativa diagoser! Unipolär är inte en variant av bipolär. Det betyder ju EN polaritet, oftast när man talar om klinisk depression.

Jag har hypomanier /manier som oftare gör mig irriterad/arg/ångestfylld än ger mig eufori. Det är något som tas upp på utbildningar för bipolära, men om man inte har bipolär sjukdom är det sällan att man får höra talas om att manier inte behöver vara överlyckliga. Det är synd att både personer som har bipolär sjukdom och andra inte känner till att manier inte är lika med eufori! Jag har för övrigt träffat andra med bipolär sjukdom som sällan blir euforiska av sina hypomanier, men desto oftare får ilskeutbrott eller blir otroligt irriterade. Eller som först blir "glada och pigga" och sedan ju värre manin utvecklas mer och mer aggressiva och ångestfyllda. Så jag är inte direkt unik.

Synd att du inte ville ta med detta fakta i en annars bra lista för att öka kunskapen om bipolär sjukdom på ett lättöverskådligt sätt!
  • Anonym (uns)
    Anonym (Bipolär) skrev 2013-02-06 12:17:41 följande:
    Jag la till punkten åt dig och ber om ursäkt för missförståndet med unipoläritet!

Tack!
  • Anonym (uns)

Eller nej tack, du verkar ha fel seriöst fel på förståelsen!

Svar på tråden Bipolär - Fakta!