• Anonym (Kluven)

Oplanerat gravid med fjärde barnet

Hej! Vi har tre underbara barn födda i tät följd; den äldsta är 3 år, tvåan är snart 2 år och minstingen är 8 månader. Nu har jag blivit oplanerat gravid och är i vecka 8. Hjälp!!! Jag är så kluven. Vill verkligen inte göra abort, men kommer vi att orka en fjärde så pass tätt? Vi har bokat ett samtal med en kurator där jag hoppas kunna få ordning på mina tankar. Min man vill inte att vi gör abort, men är såklart medveten om att det kommer att bli tufft. Jag är även så orolig för vad alla ska säga och tycka om oss. Vet att man inte ska bry sig om det, men det gör jag dessvärre ändå. Finns det någon här med liknande erfarenheter? Hur gjorde ni? Abort eller behålla?

• Svar på tråden Oplanerat gravid med fjärde barnet
  • Anonym (Nygravid)

Hej TS! Jag är i samma sits som dig. Vårt tredje barn är "bara" 6 månader och jag fick häromdan reda på att jag är gravid. Att ta bort det skulle inte ens vara ett alternativ. Men visst går tankarna. Vad kommer folk att tycka och tänka. Kommer vi att fixa detta?

• trebarsmamma

Hej jag är i samma situation fast med barn numer 5, har en tid bokad nu på tisdag, då ska jag träffa läkaren sen där efter måste jag bestämma mig,

• Anonym (3+1)

Hej! Jag är också (nästan) i samma sits. Har tre barn, äldsta på 5 år. Är gravid i v 11 nu. Men mitt problem är att maken VILL INTE ha ett till. Han vill skiljas. Ville han även innan detta hände. Nu sa han igår att jag får välja mellan honom eller barnet. Jag sa till honom förra veckan att jag skulle kunnat göra abort om han inte flippat ut när jag berättade det. Men han har stuckit hemifrån (lånar lght sen 3 mån) så fort jag kommit hem från jobbet och bytt av honom. Vet/tror inte att jag klarar av att ha alla fyra barnen själv, och ett stort hus på landet att sköta. Usch och FY!!! Så blir glad för eran skull dom är lyckligt lottade med bra karlar.

• cattitude

Strunta i vad alla andra säger,, er familj, er business...tänk om vi skulle leva våra liv efter vad andra tycker, sicket kaos.

kör på, är det nån som irriterar sig enormt be dem att hålla sig borta tills dem kan respektera ert liv! Lycka till:)

Anonym (Kluven) skrev 2013-03-18 12:45:08 följande:
    Tack att du frågar :). Vi kommer behålla barnet. Min man vill absolut behålla, han kan inte ens tänka tanken på att ta bort vårt barn. Jag känner nog egentligen samma sak som han, men jag är väldigt osäker på hur allt ska gå. Är orolig vad alla runt om oss ska säga och tycka. Men det känns skönt att i alla fall bestämt oss hur vi ska göra. Även om många tankar finns kvar att bearbeta.

• Anonym

Vi har också barn tätt och det jag undrar är hur alla klarar sig ekonomiskt? Har ni jättebra jobb/utbildning? Vi har tyvärr inte det och jag har mycket funderingar kring just ekonomin. Någon som kan komma med några råd?

• Anonym (:))

Bry er inte om vad andra tänker!!!! Jag tycker att at det är fantastiskt med många barn! Vi har tre och hade jag orkat psykiskt hade jag gärna velat ha en till.... mest troligen hade man orkat men... Jag blir lite avis på dig som har en man som vill! Min ville bara ha ett barn egentligen. Jag tjatade till mig två till :)

• Anonym (nejnejnej)

Jag tror jag är i samma sits. Testade ett svagt plus igår. Äldsta fyllde 4 förra veckan och yngsta är 4 mån. Ska testa igen idag med ett bättre test och hoppas på ett neg resultat. Totalt sett skulle det vara vårt 5 barn iom att maken har ett sedan innan. Mannen säger att han stöttar mig i beslutet om att behålla eller inte eftersom jag har haft helvetesgraviditeter och det är min kropp det handlar om. Fy jag mår illa, det skulle ju inte bli såhär! Har använt kondom varenda gång samt helammat. Tänker också på vad alla andra kommer tänka och säga. Fick ta mycket skit för trean redan...

• simsansansss

Hur har det gått för er alla? jag är i samma sits som Ts var i, bestämde oss för att behålla först, sen tror jag att jag ångrat mig och ska till gyn om två veckor.. Ska få prata med någon där men jag känner att jag nog inte kommer fixa en abort. Som någon annan skrev så vet man ju vad det är man tar bort. :(

• Anonym (Abortellerinte)

Hur har det gått för er? Är i samma sits som TS. Blev gravid trots skydd ..

• Solrosblommans

Jag är i liknande sits. Blev oplanerat gravid och är idag i v.8. Innan jag blev gravid så va jag och killen överens om att aldrig skaffa fler barn och vi va helt emot fler då jag har tre större barn sen tidigare och även han har tre sedan tidigare fast små barn. Problemet är att killen helt ovväntat blev helt överlycklig när jag blev gravid. Han vill mer än någonting annat behålls det här barnet medan jag är så osäker. Min hälsa har varit bättre , likaså ekonomin, boendet och andra omständigheter. Dessutom känns det bedrövligt att behövs börja om med en sladdis när mina tre äntligen börjat bli stora och jag kunnat börja tänka på mig själv gör första gången efter att ha fått barn väldigt tidigt i livet och alltid varit ensam... Vet varken ut eller in

• Anonym (förvirrad)

Jag är också i liknande sits...jag är plussad med nr 4 nyss. Jag blir livrädd med tanke på abort men samtidigt kommer alla negativa tankar fram (orkar jag 4 psykiskt, tänk om barnet är sjukt på ngt sätt för nu har vi ju 3 friska underbara barn, hur ska vi bo, jag har precis börjat träna, vad ska alla säga,hur håller man ordning på 4 barn, vill hinna med alla o ge bra semestrar etc etc). Jag vet att det va oansvarigt och tro mig att det lider jag för. All säger att man ångrar mer än abort än inte men om man inte får ett friskt barn som tar tid från de andra 3, hur känner man då? Jag är 38 år.

• Aran77

Hur går det gott folk? Vi blev oplanerat gravida och våra barn är 3 och 1 och jag är nu i vecka 13. Bara ett par kompisar vet, ingen annan! Jag kan inte säga orden ens. Jag är, som många andra, livrädd över hur folk ska regera. Jag vet att jag är mesig men jag kan inte låta bli att tänka på andras åsikter trots allt.

Hur gör ni för att förbereda er mentalt? Jag skriver dagbok (som jag gjort under de andra graviditeterna också) och vi har redan sett bebisen på ultraljud.. Känns så overkligt!

• Anonym (5-barnsmamma?)

söker efter er som är i samma sits.. Jag inte tagit ett test än men jag VET ju..

Har liknande tankar som er andra.. Vad ska alla andra säga? Hur går det med övriga familjen? Klarar vi oss ekonomiskt? Jag som precis börjat jobba igen efter senaste mammaledigheten ( en liten sladdis) samtidigt som jag ser hur de 3 stora alltid haft varandra., ska inte yngsta sonen oxå få ha ett syskon i nära ålder?

Har inte ens berättat för min man än.. Men han vet nog han med.. Bara vi som försökt blunda lite för det. Klarar man av en abort? Är det verkligen så jobbigt i så pass tidig grav? V 6..

• Anonym ac

Hej! Typ precis i samma situation som du, jag har 3 barn sen innan, min man har ett barn, sen fick vi vårat första gemensamma i aug-14, ammar, och har använt skydd hela tiden, trots det är jag nu gravid igen, plussade igår. Vet inte hur jag ska kunna ta bort vårat kärleksbarn, men vet samtidigt att min man egentligen inte orkar de barn vi har, gick in i väggen i våras. Men samtidigt önskar jag ett syskon till vår dotter som hon kan växa upp med( ganska stor ålderskillnad till de andra barnen). Han tycker det räcker med henne:((vet inte vad jag ska göra?? Tittar på henne och gråter, hur ska jag ta bort en som är lik henne, som hon hade fått chansen att växa upp med????

Svar på tråden Oplanerat gravid med fjärde barnet