• Kiira

December bebis 2013

Hej på er!
    Sitter här  med en nummer 4 imagen, bf 27 december. Spännande kul och nervöst! och fruktansvärt illamående inget sug på varm mat. Köpte nya bh  för två veckor sedan (visste in inte om gravditeten) men nu har hormonerna gjort att dessa bhar inte alls är sköna nå mer. Brösten har svullnat rejält.(hur är de möjligt!) och magen har efter dagens grillmiddag svullnat upp som en ballong, Knasig kroppen är!

HUr mår ni andra? 

• Kiira

Ja detta illamående. vill typ bara kräkas vid tanken på mat! Ida gjorde ja mig en smooti med äppel fil mango o hallon, det fick bli min middag. klarar inte av att sitta vid matbordet med de andra utan att få kväljningar. 4 graviditeten och man är så här känslig. Otroligt!  Lyckades hålla nummer 3 hemlig till vecka 20, tror inte ja lyckas lika bra denna gång. illamåndet gör mig osocial..  tröttheten smyger sig på oxå. Tur att gubben min tar en del av hemma jobbet och att jag pluggar på distans så ja kan vila en stund på dagen...

Vad många ultraljud ni gör så tidigt, varför? något nytt som dom "kollar" eller har de alltid varit så där ni bor?  här i norrland gör man 1 ultraljud i vecka 19-20 om man är frisk och kry. 

• Kiira

Ja mår grymt illa. hela dagen hela hela dagen, går ja för fort vill ja kräkas, rör ja mig vill ja kräkas.men de blir aldrig nå kräkning de stannar på just bara grymt illamående.. Blä för detta... men men de slutar väl så småningom.. men uch...

hur mår alla andra? 

• Kiira

Ja ve e de med dessa december bebisar. Magen har svällt upp som en gravidmage här med. Otroligt vad snabbt kroppen fattar vad som ska göras. Har inte testat åksjuke tabletter. kanske borde göra de.Men rädd attman blir tröttare av dom. Fick illamående piller vid första graviditeten , sov typ 20 timmar om dygnet... 

• Kiira

Jag har 16 månader mellan mina två första. mellan tvån o trean är de 1 år 11 månader mellan. och nu blir de 2,år 6 månader mellan trean och fyran.  Allt funkar, man klarar de mesta =)

• Kiira

Ja mår ännu sjukt illa., och som följd får ja inte i mig nå mat o som följd till det får ja ingen energi... en dålig spiral.Funderar på att testa något mot illamåendet, men är rädd att det gör mig ännu tröttare... Men men de vänder väl snart. Ska fara o lämna en massablodprover idag. Får se hur mina värden är. Nå nu ta itu med att få iväg 2av mina tre tjejer till förskolan, den tredje får stanna hemma pga hosta delux nattetid. skönt med lite egentid med bara en liten.

Beklagar Plopps! Vet hur de känns! otroligt jobbigt när man måste ta bort ens älskade djur.

• Kiira

Mär oxå gurka ännu. Ska på tidigt ultraljud på måndag. håller tummarna att allt är som de ska. Men mer nervös är ja för min älsta dotter som ska undersöka sin urinblåsa samt njurar med kontrast medel kateter och röntgen samma dag. Hur ska de gå med en 5 åring som typ inte har goda minnen från sjukhuset...

• Kiira

Var idag och gjorde tidigt ul.,Har aldrig varit så nervös för ett ul innan. men idag mådde jag urdåligt och var jätte säker på att de skulle vara tokigt på ultrat. Men de var det tack och lov inte. En frisk liten "räka"såg de ut o vara där inne. så nu slappnar ja av lite grann.... Men desto sämre gick de på min älsta dotters njur röntgen. Tillomed jag såg genom kontrast röngten att hennes ena njure var betydligt sämre än den andra... nu väntar vi spänt på "domen"..

• Kiira

Hej på er alla!
    Här händer de saker. Illamåendet håller i sig som sig säkert gör i några veckor till. vecka 13 nu. Känns länge tills de är december! men men. Livet har inte varit sig likt de senaste veckorna. Min man blev uppsagd från sitt jobb nu i veckan. pga arbets brist. Ingen bra /rolig kombo att studera, vara gravid och 3 barn sen innan och så blir han uppsagd. Inget vi hade planerat.  till saken hör att vi bor i norrland, i en liten ort men väldigt få jobb. De som väntar nu är att gubben söker jobb i Kiruna och kommer börja jobba borta 7 dagar ledig 7 dagar. Jag själv blir kvar hemma i byn med hus och allt som till de hör och barnen.. Jobbar dessutom själv inom vården som extra nattetid. det kan ja glömma nu under hösten då de inte finns barnomsorgs obekväma arbetstider.. Så vi är lite låsta... SÅ livet tar sig tvära vändningar rätt fort ibland... och hormonerna gör att ja är extra glad när ja e glad o extra ledsen när ja blir ledsen... =(

• Kiira

Mår ni alla bra nu? inget illamående? Jag mår illa varje dag. helt sjuk ännu.. tappat vikt, ingen matlust, trött och hänging.. Men allt hänger ju ihop med att ja inte får i mig nog med mat... Försöker verkligen äta.. Men men.. Har tredje urinvägsinfektionen sen denna graviditet började oxå... 3 stycken på 16 veckor.. börjar bli less nu.. Men har börjat känna av bebisens rörelse. o de e ju riktigt mysigt. Har inte berättat för alla eller inte ens hela familjen att vi väntar en till. När man väntar som oss fjärde barnet är de inte alltid possetiva kommentarer man får...

• Kiira

Vet ni vad, jag var med om något jätte jobbigt i onsdags. Det började med att jag på eftermiddagen började se dåligt på mitt högra öga. synen försvann som bort ibland. Jag frågade mannen om ja hade skräp i ögat men de var inget där. efter någon timme när vi ska äta börja ja känna mig konstig. sitter och säger till min ena dotter "tuva ät upp maten" sekunden efter börja jag fundera på om hon verkligen heter Tuva, eller har ja sagt fel namn. Efter det ska ja ge min yngsta dotter en kaka, räcker fram den och säger här har du en köttbulle, hur ja än försöker säga vad de är blir de en köttbulle. Mannen skickar in mig till fotöljen o vardagsrummet. Efter någon minuter kommer han in o ser mig med början till panik, min höger arm kunde ja inte röra, den var helt bortdomnad, kort efter samma sak med vänster arm. sen bägge bena, och ja får svårt att andas.. Han ringer 112.  dom skickar en ambulans, o sos ber  min man ringa igen om talet blir förändrat. några minuter gick ja ja tappar tal förmågan,  jag bara sluddrar när ja öppnar munnen. I min hjärna känner ja mig helt klar. och börjar få panik över att mina barn ser mig i detta tillstånd samt att undra hur barnen reagerar när ambulansen kommer. 18 minuter efter sos är larmat kommer ambulansen, de har kört 5 mil på 18 minuter (ingen motorväg snarare rätt kass landsväg). de gör några enkla tester och  sätter kanyl. blodtrycket var bara lätt förhöjt pulsen rejält  snabb, och ja började få tillbaka talet.. De kör mig till sjukhuset som är närmast 12 mil bort, där blir ja liggandes i ett rum med stora lampor tända, ensam. efter en timme så kommer läkaren och undrar vad som hänt, hon ser att ja mår dåligt har frossa, ont i huvudet och kunde med halvdåligt tal berätta  lite vad som hänt, en timme senare tar de blodprov. ytrterligare en timme senare säger de att ja är frisk och att ja kan åka hem. 01,40. hur ska ja åka hem? till ett tomt hus efter de som hänt ca 5 timmar innan? Jag var en grönsak! kunde inte tala inte gå inte röra mig!? Ja får tillslut stanna på en obs plats. men blev utskriven 10,30 och fick åka buss hem. Jag är fullt frisk. enligt dom. Ingen kollade om bebis mådde bra. enligt blodproverna var ju helt frisk, pulsen min var dock ännu hög när ja for hem.

Hur hade ni gjort i mitt läge? 

• Kiira

Jag mår rätt ok, huvudet är lite segt och trött, samt att ja blir anfådd av minsta lilla. Ska ringa vc på måndag. min bm är tyvärr inget att hänga i granen (kan inte byta, finns ingen annan om ja inte vill köra 7 mil enkel väg). Gubben min är dock rejält orolig och vill inte lämna mig ensam för han är rädd att de ska hända igen.. 

• Kiira

Hej på er i sommar värmen! var och gjorde rutin ultra förra veckan och blev fram flyttad från den 27 december till 13.. får inte alls ihop de me när gubben o ja hade roligt =/ men kul på ett sätt att man gått längre än man trodde.
    Har ännu väldigt dåligt med aptit. har varit bortrest och blivit bjuden på mat och då har ja kunnat äta.. men hemma går inte. varför e de sååå trokigt?!

Svar på tråden December bebis 2013