• JMP

December bebis 2013

Hej! Jag tänkte höra om det är ok att hoppa in här? :) har läst igenom en del av inläggen men inte hunnit med alla då de är ganska många :) jag är 21 år och väntar mitt och sambons första barn, bf 18/12. Fick ett tidigt missfall (v.7) i början av september och har efter det längtat efter att bli gravid igen. Efter lite drygt sju månader tog det sig igen och nu är jag i vecka 10+1.

• JMP

Hej! Har bara läst tidigare, aldrig skrivit, men nu tänkte jag bara fråga lite grann.

Det är mitt första barn så har noll koll på allt. Hur vet man vad som är förvärkar och vad som är värkar? Har haft smärtsamma värkar var 10-13de minut sedan inatt vid 4-tiden. Det började egentligen redan igår morse men hela gårdagen var dom väldigt oregelbundna. Slemproppen har också gått idag men vad jag har förstått behöver inte det betyda så mycket.. Har bf om en vecka men vore ju fantastisk om bebben ville komma lite tidigare :) men hur vet man? Förlossningen sa att jag inte kan göra annat än avvakta och det förstår jag ju men jag vill veta om det är på g eller inte, blir ju tokig om jag kan gå omkring såhär i veckor. Vad tror ni? :) tar maxdos panodil men det hjälper inte för fem öre.. Det är nu man verkligen är ledsen över att man inte har ett badkar, hade varit gudomligt!

• JMP

Grattis till alla bebisar!

Inatt födde jag våran pyttelilla dotter på 2,5 kg, bf-4! Efter tre dygn med smärtsamma förvärkar var tionde minut avstannade dom plötsligt igår kväll i ca en timme. Sen helt plötsligt kom dom med två minuters mellanrum vid 23.15. 23.30 satte vi oss i taxin, var öppen fem cm när vi kom fram och klockan 01.24 var hon ute :) så dom där förvärkarna gör mycket fast man blir tokig på att dom aldrig verkar tätna, håll ut!

Våran lilla tjej är helt underbar iallafall :)

• JMP

Är det någon fler än jag som inte blivit av med såren på bröstvårtorna ännu? Det har gått mer än fyra veckor men dom vägrar läka! Håller på att bli galen.... Att amma går hyfsat, värre är det att använda kläder, usch vad ont det gör. Hade helst gått omkring med bar överkropp dygnet runt men det funkar ju liksom inte annat än när man är hemma. BVC tyckte jag skulle prova pumpa det bröstet som är värst och låta det vila från amning en stund. Men grejen är den att det bröstet är tjorvigt och jag lyckas inte får ut mer än ca 5 ml på tio min med pumpen... Annat är det när dottern suger, då hör jag att hon får ut mjölk, inte jättemycket som på andra bröstet men definitivt mer än 5ml..

• JMP

Tack för tipsen! Har använt purelan sen jag kom hem från bb. Använder jag den inte blöder det när jag ammar men den verkar inte hjälpa till med läkningen tyvärr.. :( får prova på något annat, har ju tyvärr en riktig snuttebebis också som sällan är nöjd om hon inte får ligga vid bröstet... Måste bli hårdare med det också, får nog skylla mig själv lite som tillåter det men vid oroliga nätter är det skönare att ha henne tyst vid bröstet än skrikandes i famnen för nappen totalvägrar hon, hon blir förbannad när hon får den i munnen.

• JMP
    MissKaos skrev 2014-01-11 19:05:17 följande:

Testat lite tillägg efter amning?

Min hatar med napp. Spott-kräks på den.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jo har börjar göra det vissa nätter nu, brösten går sönder annars. Har försökt med nappen flera gånger, måste nog acceptera att hon inte vill ha den. Skönt att slippa avvänjning sen men har för mig att den ska minska risken för psd?
  • JMP
    sarak skrev 2014-01-11 19:52:07 följande:
    Jag använde vårtskydd från medela för att slippa att bröstvårtorna skavde mot kläder. Var noga med att smörja. Ett tag pumpade jag lite först, vårtorna blev lite längre då och greppet blev lite annorlunda. Men vårtskydden var absolut det bästa skulle aldrig stått ut utan dom
    Tack för tipset! Köpte det idag och det funkade superbra mot smärtan, kunde gå på kalas utan att behöva tänka på hur jag rörde mig :)

Är sjukt nöjd, för första gången på fyra veckor har jag lyckats söva min lilla tjej på annat sätt än vid bröstet. Sjal och napp, som hon idag helt plötsligt ville ha, var receptet! Sambon och min mamma har sövt henne på andra sätt tidigare såklart men hon blir så sugen på mat hos mig annars. Fick hem min bb-tai sjal i fredags, vilken supergrej, helt underbart att ha händerna fria!! :)
  • JMP

Fy vad avis jag blir på er som har så snälla barn som sover. Min lilla 5veckors plutt sover aldrig mer än två timmar i sträck när hon sover i sin säng. I famnen kan hon sova max tre timmar men jag orkar inte ha henne i famnen på natten. Sen tar det minst en timme att amma och få henne att somna om, oftast en och en halv. Hon har börjat sova sämre och sämre på rygg också, rycker till hela tiden och väcker sig själv. Provade att lägga henne på sidan inatt och det fick henne mycket lugnare. Det är inte farligt att ha henne på sidan va? Annat än att hon kan rulla över på mage men jag har bullat upp med en rullad filt så hon inte ska kunna tippa framåt. Men bebisar kan inte täppa till nå luftgångar eller liknande genom att sova på sida?

• JMP

Jag skriver aldrig men har läst och hängt med från början! Har undrat många gånger hur det gått för dig mammatilltvå, skönt att höra att allt gått bra :) jag började följa dig på instagram, du hade så fina och mysiga bilder. Vad fin Alba är! Lika lång som min Elise men nästan två kilo lättare... Jag har en riktigt liten tungviktare :)

• JMP

På tal om att röra sig när man lägger ned dom. Elise ligger på rygg hela natten men jag förstår inte hur hon bär sig åt för hon ligger på kudden när jag lägger ned henne men när hon vaknar ligger hon alltid i fotändan... :)

• JMP
    mammatilltvå85 skrev 2014-03-25 23:00:15 följande:
    Vad gullig du är!
    Ja Alba är lite längre än hon är tung, men jag hoppas hon äter upp sig lite snart, hon älskar ju mat!
    Vad heter du på Instagram?

Jullanp heter jag på instagram :)

Hur mycket sover era bebisar på dagarna? Min Elise orkar bara vara vaken ca 1,5h åt gången sen måste jag söva henne (promenad, gunga i gungstol etc) spelar ingen roll hur länge hon sovit innan. Hon sover rätt bra på natten. Inatt sov hon 21.30-08.00 med tre uppvak. Ändå har hon redan hunnit med två powernaps.
  • JMP
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-30 06:05:00 följande:

Jisses min tjej somnade ca 21 igår å fick nu väckas för stt brösten var som basketbollar annars hade hon sovit vidare. Helt otroligt har inte sovit såhär länge sen nov

Underbart, ibland blir man så chockad när man vaknar och så är klockan jättemycket! Men glad blir man! Om bara brösten kunde låta bli att bli sprängfyllda och läka hejvilt :)
  • JMP

Är era bebisar blyga? Elise tål knappt att någon annan än jag, hennes pappa eller hennes mormor pratar med henne.. Då blir hon ledsen och skriker. Hon kan vara på hur bra humör som helst men sen om vi får främmande blir hon orolig och skrikig även om det bara handlar om en enda gäst! Hon är fyra och en halv månad. Tänkte om det har med åldern att göra eller om hon bara är så helt enkelt :)

• JMP

Våran Elise är vid 4,5 månaders ålder 60,5cm och väger hela 7,6kg. Där snackar vi kort och tung :) man kan inte tro att hon bara vägde 2,5kg vid födselns!

• JMP

Snuttar era bebisar på natten? Jag har varit väldigt mycket ensam med min lilla tjej och kanske låtit henne snutta för mycket på brösten när jag inte haft energi till annat. Det har gått bra ändå, jag har tänkt att hon slutar med tiden. Men nu börjar det bli så jobbigt. Ilar i brösten och höfterna värker på natten för att jag måste ligga på sidan. Hon vägrar tutte. När hon vaknar måste hon ha bröstet för att somna om.. Vet inte hur man ska lyckas vänja av henne med detta.

• JMP

För mig tog det tre månader att komma över förlossningen. Gjorde ju sinnessjukt ont men det värsta var ändå att Elise hade navelsträngen runt halsen så hon mådde dåligt och det blev bråttom så jag blev klippt och hon togs med sugklocka. Förstod ingenting just då men efteråt var jag skärrad och tänkte att jag inte skulle våga igen. Var helt bombsäker dom tre första månaderna på att hon aldrig skulle få något syskon. Nu har jag dock glömt bort allt det och kan inte tänka på förlossningen utan att bli helt rörd till tårar och jag längtar så enormt mycket till nästa gång även om jag tänkt vänta några år! Tycker det är så sjukt att man kan glömma smärtan och allt annat. Tur är väl det för annars kanske det inte hade funnits så många barn :)

• JMP
    siolina skrev 2014-06-09 10:20:53 följande:

Har alla era ungar glatt börjat äta utan vidare problem? Jamil suger gärna på en bit gurka eler liknande men får våldsamma kväljningar om något kommer i halsen. Vet inte om han sätter i halsen eller kväljer.  Försökte med en fingerspets potatismos men det slutade på samma sätt. Vågar knappt ge honom något mer nu efter att ha provat många gånger med samma resultat. Varje gång känns det som att han kan dö.

Moruri, får ändå gratulera till att du inte är gravid. Hur härligt det än är med barn och bevbisar hade väl det varit lite väl maxat. :)

Jag har provat ge Elise olika saker sen en månad tillbaka då hon blev fem månader. Allt förutom äpple ratas. Hon spottar ut, kväljer, skriker och blir skitförbannad... Vatten på sked funkar också men det kan hon ju inte leva på :) ersättning funkar inte heller för fem öre. Trodde hon skulle älska att få prova nya saker men nej. En riktig tisseunge är hon.. :)
Svar på tråden December bebis 2013