Inlägg från: Minnymilou |Visa alla inlägg
  • Minnymilou

December bebis 2013

Hej! Jag hoppar också in här, jag har följt tråden nästan sedan starten men inte vågat komma med förrän nu - vidskeplig... Jag har en flicka på 2 år sedan tidigare och har BF den 7-10 december någon gång.

I går var jag på ett tidigt ultraljud och då fick jag se ett pickande hjärta, skönt! På något sätt kunde jag inte riktigt tro att jag var gravid förrän då, trots att testet visat plus. Jag fyller 40 senare i år så det kändes helt overkligt att vi trots allt har plussat (efter fyra försök, inser att vi har haft en enorm tur). Jag trodde att jag var i 9+1 igår, för jag är helt säker på när jag hade äl, men barnmorskan sa att fostret var för litet och att jag snarare var i 8+4. Ingen stor skillnad, men jag blev ändå lite förvånad. Glad

• Minnymilou

Inelg: Tack!

Buzan skrev 2013-05-07 08:27:48 följande:
    Misskaos: tack för tipset! Blir så galet förstoppad med mina Niferex.

Ja, Niferex är hemskt! Jag tog det under min förra graviditet eftersom jag fick extremt lågt järnvärde sista månaderna, hade ca 80 som lägst och fick en massa järndropp på slutet. Niferex mådde jag uselt på, så nu vägrar jag det trots att min bm sa att jag skulle ta det. Provar en annan sort i stället efter ett tips från en expert som visste vad hon pratade om, har tagit det ett par veckor nu och känner ingenting alls konstigt i magen. Tur det, för jag måste nog proppa i mig järn som galen den här gången för att inte få samma problem som förra grav. (Min sambo har börjat undra när jag tänker äta upp stekpannan också.)

Minns förresten att någon här på tråden (när jag ändå är inne på kosttillskott Glad) nämde att hon hade myrkrypningar i benet. Det beror oftast på magnesiumbrist, hade själv absurda myrkrypningar under min förra grav och det försvann inom någon vecka när jag tog tillskott. 

• Minnymilou

Järntabletterna som jag kör med nu och som min mage klarar så suveränt heter Iron Picolinate från ett märke som heter Thorne. Står mer att läsa om dem här (på stället jag köpte dem från):
    http://www.ekobutiken.se/naring/thorne-research/sparmineraler-blodforbattring/iron-picolinate-25-mg-1.html
    Thorne ska tydligen vara kända för att göra kosttillskott som innehåller så lite tillsatser och annat jox som möjligt. Järnpikolinat är en form som rekommeneras till gravida och alltså är ofarligt att ta.

Felinne skrev 2013-05-08 23:25:12 följande:
    Är det någon som vet om man kan börja känna av foglossning redan i vecka 8-9? De senaste dagarna har jag haft en till en början svag, men nu lite starkare känsla någonstans mellan korsryggen och bäckenet i höjd med svanskotan. Vet att det kan bero på massa andra saker men tänkte bara kolla om det är någon annan som känt något liknande tidigt i graviditeten, och vet vad det kan vara?
    /F 
    Det behöver inte betyda foglossning, kanske har bara en nerv kommit i kläm pga att saker växer och förändras i mage/bäckenområde?  Är det första barnet? I så fall brukar (oftast) inte foglossning dyka upp förrän i v 27-30 har jag förstått, såvida man inte har några speciella problem sedan tidigare. Hoppas hoppas inte du behöver få foglossning!

Själv är jag däremot säker på att jag nu börjat känna av foglossning, jag har legat hemma i förkylningar och magsjuka senaste 2-3 veckorna och inte kunnat röra mig så mycket på grund av det, och så igår då jag äntligen började leva som vanligt igen och även gympade lite så måste det ha blivit för mycket efter all vila. Jag har känt av de där obehagliga stickningar och små små huggen i underlivet hela dagen om jag belastar fel - under min förra graviditet fick jag en gräslig foglossning där jag tvingades gå med kryckor de sista tre månaderna, så jag har fått veta att risken att jag drabbas den här gången också (ännu värre) är stor. Jag är ganska liten och "klenbyggd" (vilket ord!) så då är det lättare att få foglossning enligt min bm - man har inte så mycket vävnader som kan stödja upp runtomkring liksom. Nu har jag i ren panik börjat med diverse bäckenbottenövningar och är jätterädd för att tvingas börja med kryckor redan i tredje månaden!

• Minnymilou
    MariaOchNiklas skrev 2013-05-08 17:46:26 följande:
    Under förra graviditeten så hade jag ferritin på 83 och det va ett bra värde sa min bm då. Eller räknar de på olika vis? Behövde aldrig äta några järntabletter. Hoppas slippa det denna gång oxå. Annars så skulle jag dö av förstoppning. Iof så äter jag vitamin kvinna med 129% av rekommenderat dagligt intag. Ska ringa efter nästa torsdag då vi varit på vul igen för att få bli inskrivna.

Ferritin-värdet är en annan sak än det vanliga hb man oftast brukar ta hos barnmorskan. Ferritinet visar på hur mycket järn man har lagrat i kroppen och då är ju 83 bra (nedre gräns för kvinnor ligger på 13, gravida ska helst ha närmare eller över 100), medan hb är det "bruksjärn" man har i kroppen just då. (Rätta mig om jag har fel, är lite rostig här!)

• Minnymilou

Ja, väkommen, MallanB, jag har också BF kring den dagen! Åtminstone enligt barnmorskan, jag trodde ju innan ul att jag hade BF några dagar tidigare.

Felinne skrev 2013-05-10 14:53:08 följande:
    Av vad jag har läst och hört från andra (nu sedan jag skrev inlägget) så verkar det som att foglossning går att känna av tidigt i graviditeten. Verkar dock vara någorlunda milda besvär i de tidigare veckorna. Men som du säger behöver det ju inte vara det. Men det hugger till exakt på de ställen där bäckenfogarna sitter och jag känner mig öm över blygbenet när jag cyklar så det är därför det ligger närmast till hands för mig att tro att det faktiskt är foglossning. Får fråga min barnmorska på måndag när jag ska dit.

Jag trodde att foglossning är något som alla får eftersom det innebär att brosken mjukas upp för att förbereda kroppen på att en bebis ska passera genom bäckenet? Det är väl dock bara vissa besväras av det?

Första graviditeten japp och inga tidigare ryggbesvär. Dock har jag extremt otränade rygg/magmuskler så det är ju knappast till min fördel. Är också någorlunda nätt i kroppen (53kg, 161cm).
    Ja, hu, det låter som foglossning det du beskriver, jag kunde knappt sitta på en cykel heller för att det blev för hårt och obehagligt. Hoppas i så fall att du får en mild variant, och hoppas din barnmorska kan lite om det  och ger bra stöd - min första bm kunde typ ingenting alls och hade inte ett enda råd att ge, hon verkade bara tycka att jag skulle tiga och lida och härda ut tills barnet var fött!

Jag är också rätt otränad i rygg och mage, önskar jag tänkt på att börja träna tidigare under den här graviditeten. Och det att alla får foglossning som du skriver kanske beror på hur man menar? Brosken mjukas väl upp mer eller mindre hos de flesta gravida, men jag trodde det kallades foglossning först när man får besvär av det? Vet egentligen inte exakt hur vanligt det är med mild foglossning, i mitt huvud är det typ knivhugg i underlivet bara man reser sig upp och kryckor som menas eftersom jag själv fick så, så jag har kanske ett lite extremt perspektiv. (Kände ingenting alls fram till v 27 då det plötsligt bara exploderade över ett par dagar efter att jag överansträngd mig med motion och lite ommöbleringt i vardagsrummet). Är glad för varje dag jag slipper kryckorna, hoppas jag kan mota Olle i grind ett tag till.

• Minnymilou
    Björnmossa skrev 2013-05-22 00:25:56 följande:
    Jag är rädd och ledsen nu. Det har kommit ut som klumpar. Ska ringa bm imorn.

Björnmossa, hur har det gått för dig? Det låter jätteotäckt att få ut klumpar så där, jag håller tummarna för att allt ska gå bra. Styrkekram!
  • Minnymilou
    sillan01 skrev 2013-05-21 16:36:40 följande:
    Hej!
    Är det någon av er som är över 35 och ska göra Kub test? Hur känner ni inför det? Tankar kring det? Kan man lita på det till 100%?
    Kram

Jag tror att jag trots allt kommer att göra kub-testet eftersom jag fyller fyrtio i år, vid förra graviditeten gjorde vi inte det, trots att jag var 37. Men vi har varit väldigt osäkra, vi har hela tiden vacklat fram och tillbaka, eftersom vi inte riktigt vet vad vi ska göra vid ett ev. dåligt resultat. Får vi liten risk är ju allt frid och fröjt, och får vi en riktigt hög risk på tex 1/2 eller 1/10, då går vi antagligen vidare och gör ett fostervattensprov. Men om man får tex 1/50 eller 1/100? Jag är rädd för missfallsrisken vid fostervattensprov och skulle antagligen inte vilja gå igenom det i så fall, och att då sedan gå igenom hela graviditeten med vetskap om dåliga odds utan att veta om barnet faktiskt är sjukt eller friskt skulle vara väldigt jobbigt.

Nej, jag önskar nästan att provet inte fanns, för den här osäkerheten hur vi ska göra har nästan förstört en del av glädjen med att vara gravid. I stället för att glädjas går man bara omkring och oroar sig för att något ska vara fel och att man gör ett felval. Förstår ni vad jag menar? 
  • Minnymilou
    Björnmossa skrev 2013-05-22 14:56:27 följande:
    Här står om en studie som pekar på att risken är överdriven: www.dagensmedicin.se/nyheter/missfallsrisk-ka.../

Kanske man kan gräva vidare i, se vilken mer forskning som gjorts och så.
    Tack för den länken, det var skön läsning.

Hoppas att du får en akuttid i morgon och att allt ser bra ut då, det finns inget värre än att gå omkring att oroa sig. Håller tummarna för dig!

Sweetboxen: Så hemskt! Kram.
  • Minnymilou

Vad kul, Pysen! Glad

I går var det kub-test för oss och det var helt fantastiskt att få se bebisen, frisk och ok-stämplad i rumpan av den jättesnälla barnmorskan som gjorde testet. Vi fick låg risk, 1/5000 ca, så nu pustar vi ut, det känns verkligen helt underbart efter att ha oroat sig så innan för vilket resultatet skulle bli! Glad

• Minnymilou

Ja, grattis till alla lyckade KUB!

Är det någon fler som har blivit sjukt känslig av att vara gravid? Jag kan inte se på Greys Anatomy längre utan att börja böla så fort det blir känslosamt och det räcker med att se en mamma krama om ett barn på vilket teveprogram som helst för att tårarna ska komma... Jag läste en gång om en höggravid tjej (här på forumet, tror jag) som råkade tappa några köttbullar i golvet en gång och började stortjuta eftersom hon då blev tvungen att böja sig ner och plocka upp dem - den lilla lilla grejen var liksom droppen som fick bägaren att rinna över efter tusen andra jobbiga grejer hon upplevt samma dag. Jag är inte där än Glad, men när man är sjukt trött ibland och inser att, shit, jag måste laga middag/dammsuga/bada barnet/vattna i trädgården osv osv och det bara har blivit för mycket efter en lång, lång dag, då är tårarna inte långt borta. Någon som känner igen sig? 

Förresten - alla ni som har fått foglossning, har ni några bra träningstips för hur man kan bromsa eländet?  

• Minnymilou

Tack för länken till övningar, Felinne! Jag måste verkligen komma igång och träna nu regelbundet, helst varje dag lite försiktigt - jag måste akta mig väldigt så att jag inte överanstränger mig och det blir sämre i stället. Härligt att du kan löpträna! Själv har jag svårt att gå om kvällarna efter en lång dag, men på morgonen är det alltid lite bättre igen. Att springa är helt uteslutet för min del, tyvärr, det skulle vara döden för fogarna. Får göra som miss Kaos, tror jag, och kontakta en sjukgymnast.

Och grattis Bellbar till Kub-testet! Glad

sillan01 skrev 2013-06-03 20:54:28 följande:
    Hej tjejer:)
    Ni som har gjort kubtest, vad fick ni för resultat i siffror? Är lite orolig, ska göra kubtest på onsdag.
    Jag var också orolig innan jag gjorde testet, det är svårt att låta bli att oroa sig hur mycket man än intalar sig att det ska gå bra. Jag fick som jag skrev tidigare oddsen 1/5000 ca för alla tre trisomier. Av det borde jag ju en gång för alla lära mig att jag inte borde ta ut så himla mycket oro i förskott, men det är ju väldigt lätt att säga så här i efterhand...

• Minnymilou
    LillaBulan skrev 2013-06-03 22:36:53 följande:
    Inte hängt här så mycket på senare tiden. Min borderline och hormoner har gett mig en fruktansvärd ångest. En ångest som gör att jag inte klarar av att äta.

Jag tror matproblemet har satt sig som en spärr då BM sa sist "du får inte gå upp så mycket i vikt" och sedan satte sig den spärren direkt.

Gråter konstant, ligger under mitt kedjetäcke för att lugna mig och äter lergigan mot ångest. Så här dåligt har jag inte mått på länge.

När ångesten är som starkast så tänker jag att jag inte vill mer men när jag mår bra så vill jag givetvis ha min lilla bula.

Någon som mått på liknande sätt eller är jag helt udda? :(

Åh, vad jobbigt det låter, jag håller tummarna för dig att du snart mår bättre igen. Jag har en vän som upplevt något liknande som gravid - inte riktigt lika illa som för dig kanske, men nära inpå. Fruktansvärd ångest och oro och mycket, mycket gråt. Det är inte lätt - du låter otroligt stark som kämpar! Kram!

Plopps80: Härligt att du börjar må bättre igen efter att ha förlorat din hund.Glad 
  • Minnymilou
    MissKaos skrev 2013-06-05 20:11:27 följande:
    Läkaren idag sa att man inte jan ha fogproblem såhär tidigt. Han sa även att det kommer bli värre och skrev ut citodon. Gah
    Ja, skumt. Hur kan man först säga så och sen påstå att det kommer att bli värre? Egentligen är det läskigt att det finns så få experter på foglossning och att det forskas så lite på att hitta metoder för att verkligen lindra det. Som jag läste i den här länken:

http://www.babyvarlden.se/Gravid/Komplikationer/Ska-man-bara-sta-ut-med-smartan--Varannan-kvinna-drabbas-av-foglossning/

...så stämmer nog det, att hade det här varit ett problem som drabbat män skulle det satsats miljontals kronor och åter miljontals kronor på att lösa, men nu drabbar det ju "bara" kvinnor och då får vi väldigt ofta höra att vi bara får stå ut och att det är något man får räkna med när man är gravid (som jag fick höra från min förra barnmorska).  

• Minnymilou
    MissKaos skrev 2013-06-06 20:58:53 följande:
    Fanfanfan vad ont. Jag är mkt sämre. Vhur tar jag mig till jobbet om det blir värre? Klarar inte gp till spårvagnshpl. Man får inte köra bil på opiater. Cykla verkar med småfarligt och troligen smärtsamt.
    Sen sks man jobba när man väl är där. Hoppas det blir bättre igen.

Kanske kan du försöka se om du kan få kryckor om det blir värre? GladDet använde jag de sista månaderna i min förra graviditet, hade dem med mig överallt och skulle aldrig ha klarat mig utan dem!
  • Minnymilou

Kiira: Oj, det låter väldigt tufft, så trist med din mans uppsägning. Ingen drömsits direkt att ni skiljs åt varannan vecka och att du blir ensam med allt arbete där hemma. Hoppas ni klarar det ändå, kram!

Annaa1988 skrev 2013-06-14 20:21:36 följande:
    Är det någon mer som är sjuk mycket som gravid?
    Jag var inte det med mina andra barn men nu, efter 14 veckor har jag varit sjuk 4 gånger och känner mig krasslig idag med.. Börjar bli måttligt less! 
    Ja, som gravid får man ju lite sänkt immunförsvar för att kroppen inte ska stötat ut fostret, och då blir man lättare sjuk. Under april/maj var jag förkyld 3 gånger efter varandra och sedan direkt på det magsjuk i en vecka med hemska kräkattacker. Härligt...!

Jag är just nu i v 14+5 och börjar längta till RUL, som är om ca tre veckor. Jag tror att jag känner livmodern ibland när jag ligger ner, den har i så fall nått halvvägs mellan blygdbenen och naveln ungefär. Magen ser grymt stor ut och igår när jag passerade a-lagarna på deras bänk i parken sa den ene: "Jaså, har degen börjat jäsa?" Jag började storskratta och sa att det stämde bra, de trodde väl jag skulle bli förnärmad, men inte, jag passerar ju förbi dem då och då på väg till jobbet och är rätt van vid att de slänger käft! Skrattande

• Minnymilou

Jag tror också jag har en liten grabb i magen, inte för att jag har varit så mycket sjuk, utan för att alla andra i min bekantskapskrets får flickor (och så har jag ju en tjej sedan tidigare). Sex tjejer och ingen kille, så nu borde oddsen jämnas ut, tycker jag.

• Minnymilou

Är det någon som har erfarenhet av Bugaboo bee+ och kan säga om den är bra? Vi har ju en stor, klumpig vagn sedan tidigare (superbra i ojämn terräng, men tung), och en liten cityvagn som vi köpte billigt på Blocket och som jag inte är helt nöjd med. Skulle vilja byta ut den mot en bra cityvagn som går att ha både i bekvämt liggläge för nyfödda och bakåtvänd i sittläge för större barn, och då ska ju bugaboo bee+ funka har jag hört. Några andra tips? Vi vill helst köpa lokalt på Blocket, och då blir ju urvalet lite begränsat och man måste titta på flera olika märken.

Funderade faktiskt också ett tag på om vi inte borde skaffa en Donkey i stället, men jag är ju inte världens största och starkaste, så jag är rädd att den skulle bli för tung att hantera för mig. Hellre då ståbräda, och så om storasyster vill vila i vagnen får minstingen flytta över i bärsele i stället. Glad

• Minnymilou
    Annaa1988 skrev 2013-06-18 21:31:08 följande:
    Jag älskar Bee! Hade ett Classic, och jisses, vilken smidig och enkel vagn! Väger ingenting, lätt att fälla och rullar väldigt bra trots de små hjulen. Bee+ är desutom bättre än Classicen ;) 
    Vad kul! Jag blir verkligen sugen på en bee+, gillar att den verkar så lätt och smidig. Tänkte förvara den i bilen, borde passa perfekt när man går på stan osv och när man åker på bilutflykter. Läste tips på nätet om att man till den kan skaffa en Phil och Ted mjuklift att ha till den nyfödda, den är tydligen stabilare och bättre än bugaboos cocoon.
    moto skrev 2013-06-20 12:08:09 följande:
    Vad hade ni för ferritin-värde?(järndepåerna) Eller är det bara de med låga som får veta kanske? Jag har haft lågt tidigare (inte pga graviditet) och nu låg det på 18 så jag skulle äta de där hemska (!) järntabletterna igen! :( tidigare hade jag ännu lägre men nu har jag känt tröttheten komma tillbaka och göra mig helt matt, så jag tänkte ringa min bm och höra om proverna men precis då ringde hon mig! Någon annan som äter järn? Hur lång tid tog det innan energi återkom och tas provet på nytt för att se om det gått upp? För mig tog det jättelång tid förra gången och jag tror jag åt 2-3 tabletter om dagen!?
    Jag har hört något om att äter man tex Niferex kan det ta ca 20 veckor innan det gör ordentlig skillnad - därför är det bra att börja med dem tidigt i graviditeten om man skulle ha lågt ferritin/lågt HB så att det verkligen hinner gå upp innan förlossningen. Själv har jag ganska konstiga järnvärden, min barnmorska kontaktade två olika läkare för att få grepp om dem. Jag har tydligen superhögt ferritin (typ 180), men lågt HB (just nu under 110 nånting) trots att jag äter rätt mycket järntabletter. Börjar inse att jag nog kommer att få ta järndropp i slutet på graviditeten precis som förra gången, och ändå sluta på typ under 100 i HB inför förlossningen. Nån annan som har jättehögt ferritin och jättelågt HB, fattar precis som barnmorskan inte riktigt hur det kan gå ihop!

• Minnymilou

Plopps80: Jag går in i v 17 på måndag och jag känner inte heller några sparkar från bebisen. Ibland har jag inbillat mig att jag känt någon buff, men insett att det bara är tarmrörelser... Har fortfarande en väldig magknip från och till och tycker hela magen är som ett hela havet stormar, stor och uppblåst. Förvånad

Svar på tråden December bebis 2013