Ja, väkommen, MallanB, jag har också BF kring den dagen! Åtminstone enligt barnmorskan, jag trodde ju innan ul att jag hade BF några dagar tidigare.
Felinne skrev 2013-05-10 14:53:08 följande:
Av vad jag har läst och hört från andra (nu sedan jag skrev inlägget) så verkar det som att foglossning går att känna av tidigt i graviditeten. Verkar dock vara någorlunda milda besvär i de tidigare veckorna. Men som du säger behöver det ju inte vara det. Men det hugger till exakt på de ställen där bäckenfogarna sitter och jag känner mig öm över blygbenet när jag cyklar så det är därför det ligger närmast till hands för mig att tro att det faktiskt är foglossning. Får fråga min barnmorska på måndag när jag ska dit.
Jag trodde att foglossning är något som alla får eftersom det innebär att brosken mjukas upp för att förbereda kroppen på att en bebis ska passera genom bäckenet? Det är väl dock bara vissa besväras av det?
Första graviditeten japp och inga tidigare ryggbesvär. Dock har jag extremt otränade rygg/magmuskler så det är ju knappast till min fördel. Är också någorlunda nätt i kroppen (53kg, 161cm).
Ja, hu, det låter som foglossning det du beskriver, jag kunde knappt sitta på en cykel heller för att det blev för hårt och obehagligt. Hoppas i så fall att du får en mild variant, och hoppas din barnmorska kan lite om det och ger bra stöd - min första bm kunde typ ingenting alls och hade inte ett enda råd att ge, hon verkade bara tycka att jag skulle tiga och lida och härda ut tills barnet var fött!
Jag är också rätt otränad i rygg och mage, önskar jag tänkt på att börja träna tidigare under den här graviditeten. Och det att alla får foglossning som du skriver kanske beror på hur man menar? Brosken mjukas väl upp mer eller mindre hos de flesta gravida, men jag trodde det kallades foglossning först när man får besvär av det? Vet egentligen inte exakt hur vanligt det är med mild foglossning, i mitt huvud är det typ knivhugg i underlivet bara man reser sig upp och kryckor som menas eftersom jag själv fick så, så jag har kanske ett lite extremt perspektiv. (Kände ingenting alls fram till v 27 då det plötsligt bara exploderade över ett par dagar efter att jag överansträngd mig med motion och lite ommöbleringt i vardagsrummet). Är glad för varje dag jag slipper kryckorna, hoppas jag kan mota Olle i grind ett tag till.