• Charlow

December bebis 2013

Hejsan jag hänger gärna på  här om det går bra :) 
    Är gravid med andra barnet nu. Mår super illa till skillnad från första graviditeten.
    Illamåendet är inget att leka med alls fy.
    Hur mår ni andra? :)  

• Charlow
    Felinne skrev 2013-05-13 17:18:32 följande:
    Välkommen! Och grattis :)
    Mår själv ganska bra tycker jag. Lite smågrejer bara som är ganska hanterbara: ingen aptit (astråkigt och lite jobbigt eftersom jag blir illamående när jag blir hungrig), mårgonillamående ibland och lätt foglossning. Det sistnämnda är utan tvekan värst och jag hoppas att det inte blir värre eftersom jag bara är i v9 (8+5). Men som sagt, allt är ganska hanterbart än så länge. Känns bra. Ska till BM idag och göra UL eller VUL för att bestämma exakt datum för beräknad födsel. Ska bli superspännande.
    /F 
    Tack! :) Ja fy dumma illamående! 
    Okej vad mysigt med UL såhär tidigt! :)  Varför gör ni det? Jag vet inte heller exakt datum har endometrios så jag har jätte oregelbunden mens ibland kan det vara 3 månaders uppehåll. Men om man ska tro på Familjelivs uträknare så är det 9+0 idag. Men man vet ju aldrig :)  
  • Charlow
    Rökning och graviditet? 

Jag är medlem på en ett Mamma forum på facebook där det diskuteras allt möjligt som har med familjelivet och graviditet och barn och göra. Det finns helt galna människor där inne enligt min åsikt. Många kloka också, men jag förvånas lika mycket varje gång jag loggar in där. 

En mamma inledde debatten med rubriken: 

Och så blev det världens debatt. Och det lustiga är att de flesta som kommenterade där var faktist gravida som röker/rökte under sin graviditet och verkligen försvarade det in i det sista. Kom med massa ursäkter och undanflykter. Jag tycker det är helt galet att röka när man bär ett barn i sin mage. Det är livsfarligt och medför massa risker för barnet, vilket dessa mammor verkar skita i. Trots att de på mödravårdcentral informerar jätte nogrant med riskerna för alkohol och tobak under graviditet. Idioti!  Trots att en utav mammorna skriver att hennes dotter föddes förtidigt och dog av att hon rökte när hon var gravid så fortsätter de att försvara rökning när man är gravid.. Hela debatten tog jag inte med utan bara en liten liten del för den var galen och på sandlådenivå där folk hotade och hoppade på varandra som galna hönor.

Kolla gärna in den är väldigt intressant och knäpp...

www.charlottesplace.blogg.se 
  • Charlow
    gosnosen skrev 2013-06-13 11:36:02 följande:
    Charlow: Man tappar ju hoppet om mänskligheten av sånt här!
    Absolut. Och en mamma skriver där i debatten att hennes dotter dog. Men de blundar de för och en har till och med mage att fråga om det var "bevisat" att det var pga av rökningen.
  • Charlow
    MissKaos skrev 2013-06-13 12:19:28 följande:

Jag kan itne såga alla rökare som är gravida rakt av -Men jag kan såga alla som inte verkligen KÄMPAR för att sluta röka och göra det bästa för sitt barn. Och folk som försöker få det till att bli ok? Puckon. Det skadar barnet, det kan döda och är skitfarligt.  JAg jobbar i en branch där många patienter röker även under sina graviditeter. Deras förutsättningar är inte som våra, vissa har tom förståndshandikapp (heroinmissbruk, fd substitutionsbehandlas). Däremot vill man ju stötta även dem att sluta eller iaf minska rökandet.

Jag genomled själv min rökavvänjning INNAN jag blev gravid med första. Har både rökt och snusat rätt bra innan. Det går sluta. Det är jobbigt men det går. NU som gravid vill jag inte stå nära någon som röker vill inte andas in skiten. Innan grav kunde jag väl tänkt mig ett bloss på någon firmafest eller så.

Även kaffe/koffein i större mängder är skadligt för ett foster. Det stör mig LITE när jag ser högfungerande människor bälja i sig både cola och kaffe. Det kan ge tillväxthämmningar hos fostret. 

Och diskussionen ovan. Man blir mörkrädd.. KAn man inte bara förbjuda rökning? Det finns ju noll positiva saker med det.

Precis förbjudning vore bra. Varför ska andra behöva uppleva passivrökning? Det finns många som inte gör det på ett "sjysst" sätt. Röker tex min lillasyster och hennes kompisar nära mig som är gravid eller lillen så ber jag dom snällt att flytta på sig lite. Samma sak på hållplatsen när sonen var nyfödd och låg i vagn och jag stod i spårvagns kuren så stod det ibland folk INNE där och rökte bara för att det regnade. Inte mitt problem om de blir blöta tyckte jag och bad de ställa sig ute i regnet så att min bebis slapp få in äcklig rök i barnvagnen. Man får lära sig att säga ifrån för det är tyvärr inte alls som fattar konstigt nog.. 

Men sen är det tacksamt att de som tänker sig för faktist går undan lite. 
  • Charlow
    MariaOchNiklas skrev 2013-06-13 21:49:25 följande:

Undrar om andra kan se som man är vänner med på fb att man är med i den gruppen? Eller är den typ hemlig? Vill inte att folk vet på fb om min graviditet. De jag vill ska veta vet det redan utan massa rykten och så? Hoppas du förstår vad jag menar
    Gruppen är hemlig! :) 
Svar på tråden December bebis 2013