Inlägg från: AnnaSthlm |Visa alla inlägg
  • AnnaSthlm

December bebis 2013

Håller med om att det är ganska respektlöst att skriva grattis till graviditeten på tidslinjen för allas åsyn, även om avsikten givetvis är god. Vill man gratta får man skriva ett privat meddelade.

• AnnaSthlm
    Kiira skrev 2013-07-20 20:54:53 följande:
    Jag mår rätt ok, huvudet är lite segt och trött, samt att ja blir anfådd av minsta lilla. Ska ringa vc på måndag. min bm är tyvärr inget att hänga i granen (kan inte byta, finns ingen annan om ja inte vill köra 7 mil enkel väg). Gubben min är dock rejält orolig och vill inte lämna mig ensam för han är rädd att de ska hända igen.. 

Låter otäckt! Håller med övriga i tråden- kräv en ordentlig datortomografi av hjärnan. Det kanske aldrig händer igen men du måste kunna vara trygg!

Det där med standardtester är bara skit om man inte använder sunt förnuft. När jag var 18 hamnade jag på akuten med kraftiga smärtor i buken på höger sida. Ingen inflammation hittades i blodprove (så blindtarmen kunde uteslutas) så jag blev utkörd med Alvedon. Smärtan avtog inte och när jag åkte till akuten tre timmar senare igen, denna gång med min mamma, krävde hon att ultraljud skulle göras. Efter lite tjat gjordes det och ja, jag hade en äggstockscysta som vridit sig och fick opereras ut. De kunde rädda äggstocken men äggledaren ryckte.

Så kräv en ordentlig undersökning, du kanske behöver så lite som blodförtunnande för att minimera riskerna framöver. Lycka till!!
  • AnnaSthlm
    Plopps80 skrev 2013-09-09 18:07:01 följande:
    Tack för era peppande värmande kommentarer. Håller med, helt sjukt att folk tar sig rätten att döma och uttala sig om gravida kvinnors kroppar! Som om man vore allmän egendom. Har nog blivit lite starkare för det rann av mig relativt snabbt. Blev så ledsen att jag ville gråta men sen tänkte jag so what! Jag har en 35 cm lång bebis i magen den får väl vara stor då....

Nästa gång du får en kommentar om hur "stor" du är kan du svara tillbaka med ett leende, lite lagom sarkastiskt,

- Du, jag har en hemlighet, det smittar inte, så du behöver inte vara orolig
  • AnnaSthlm
    Plopps80 skrev 2014-01-01 12:09:20 följande:
    Här är en som inte kan vänta på att tiden ska gå lite. Är ingen bebismamma! Ammar gör jag för att jag måste. Visst njuter jag av min lille son han är ljuvlig. Men jag är mer för äldre barn. Vill ha rutiner och det finns inte med nyfödd de styr hela tillvaron med järnhand. Längtar till han sover 2 ggr/dag och lägger sig vid 19-20 på kvällen. När han äter annat än bara på mig, när han kan sitta upp i en stol, när man kan fresta med en majskrok eller smörgåskex. Runt 3- 4 månader kan man ju börja införa rutiner och det gillar jag. Här blir heller inga fler barn. Ibland kan jag få lite panik bara några sekunder eller så när jag tänker på att jag börjat om. Dottern är 5,5 år så stor och redig. Nu ska man gå igenom allt igen. År av sömnbrist, flera år av sjukstuga när han börjar på dagis, trotsperioder, ständigt passande. Men så tänker jag på allt kul man ska gå igenom också och hur lycklig jag är att han är här, älskar min lille bebis något vansinnigt!
    +1
    Vår son är 2 veckor imorgon och om jag hade vetat vilken mardröm det skulle vara hade jag tänkt till riktigt ordentligt om jag är redo för den extrema sömnbristen...
  • AnnaSthlm
    Plopps80 skrev 2014-01-01 17:32:00 följande:

Det blir bättre med sömnbristen men min dotter har inte sovit riktigt bra fören runt 3-4 år. Men bebistiden är ju extrem. Hur känner du annars? Jag kände att allt var svart när jag fått mitt första barn. Jag fick en depression. Jag lovar dig att allt kommer bli bättre. Allt blir roligare och lättare.

Tack så mycket för dina värmande ord! Det tröstar =) Jo, det är ju extremt... Mådde riktigt dåligt första veckan, kändes som att det inte är ett sådant liv jag vill ha. Men det känns bättre nu. Om jag trillar dit igen kommer jag att söka hjälp =)
    Jag hoppas verkligen att det blir roligare snart!
  • AnnaSthlm

Är så fruktansvärt avundsjuk på er vars bebisar sover flera timmar i sträck på natten. Min son är 3 veckor och har INTE sovit mer än 2 timmar i sträck mellan 22 och 07, någonsin.

Han får ersättning från födseln (och även lite utpumpad bröstmjölk). Han vaknar varannan timme på natten och är hungrig, kan i princip klocka honom...

Han sover knappt längre stunder på dagen heller, så jag är ett vrak, men han går upp i vikt som han ska.

Jag drömmer om 3-4 timmars nattsömn i sträck...

• AnnaSthlm

Ett tips till er som har svårt att ge Minifom med sked: köp en liten spruta på apoteket och ta bort droppmunstycket på Minifom flaskan. Inga droppar går till spillo och det är lätt att ge barnet dropparna. Blev tipsad av barnmorskan på BB när vi skulle ge killen flytande medicin.

• AnnaSthlm
    Plopps80 skrev 2014-01-18 17:53:56 följande:
    Så härligt det låter! Önskar jag trivdes i bebisbubblan. Tycker allt känns lättare nu när Ludwig är 8 veckor. Han börjar gå att avleda lite genom att skoja och prata. Igår avbröt han Kvällskinket och tittade på mig en lång stund och skrattade. Sen kom han på att han var missnöjd Samma om han är ledsen i vagnen men ser mig och jag pratar med honom. Då kan han lugna sig. Stora barn passar mig bäst. När man kan resonera med de och de fattar handling och konsekvens. Försöker njuta också. Blir ju ingen mer bebis här ever!

Känns skönt att veta att det finns fler som inte älskar bebistiden. Jag kämpar också på med nattmatningar varannan timme...
  • AnnaSthlm
    Felinne skrev 2014-03-24 13:36:38 följande:
    Är det någon här som har någon erfarenhet av någon sömnmetod (absolut ingen metod som tycker att skrik är ok dock) för att få barnet att sova längre pass eller somna om när det vaknar? Min kille sover bara långa pass när han sover i selen och så ett längre pass på natten och jag tycker det vore skönt om han kunde sova längre pass än bara 30min på dagen.

Anna Wahlgrens standardmodellen. Min son har blivit en mycket gladare bebis. Sover bra. Inte skrikit pga detta en enda minut.
  • AnnaSthlm
    Plopps80 skrev 2014-03-24 18:15:01 följande:
    Inte för att jag vill verka taskig men jag anser att AW metoden är tortyr mot barn. Vissa buffar barnen så de får hjärnskador och de får ligga och skrika sig till sömns.

Oj, det får nog de föräldrar som gör så som får stå för det. Jag har aldrig behövt låta min son skrika sig till sömns. Många blandar ihop Standardmodellen och Sova hela natten- kuren. Den senaste behövs inte om man följer den första, och där finns varken skrik eller gråt eller våldsamhet.

Jag önskar att fler faktiskt läste vad som står i böckerna (vad man än tycker om AW som person) istället för att läsa en massa skräckpropaganda på nätet.

AW standardmodellen var mitt tips iaf, funkar för oss.
  • AnnaSthlm

Kul att läsa vad era små äter! Tänkte lämna mitt bidrag:

07.00 Upp+ ersättning ca 200 ml
    10.15 Ca 1/3 matburk+ ersättning, mängd varierar mellan 80-150 ml
    14.00 Ersättning ca 200 ml
    17.15 Ersättning ca 150 ml
    19.00 Ersättning ca 230 ml

Sk börja med 2 mål mat om dagen efter midsommar, nu när sonen fyller 6 månader och har fattat hur det fungerar med sked.

Svar på tråden December bebis 2013