• Plopps80

December bebis 2013

Litar stenhårt på min BVC sköterska som har lång erfarenhet av barn. Säger hon att det är viktigt att träna nacken och att bebisar ska ligga mkt på mage så tror jag på det! Enligt henne främjar det motorik och utveckling. Barn som ligger mkt på mage ålar och kryper tidigare än barn som inte ligger på golvet. Givetvis lyssnar jag på människor som kan sin sak!

• Plopps80

Vi kämpar på med nappen men det går inget vidare. Har testat avent men den spyr han bara av. Eska 0-6 mån kan han ta en stund ibland. I natt har han vaknat varje timme mellan 03-07 vi har knappt hunnit somna mellan. Är sååå trött. Två dåliga nätter på rad. Är så megaförbannad på min sambo också. Jag har ju allt ansvar på veckorna för barnen och matlagning mm då han jobbar. I lördags hjälpte han sin pappa med bilen hela dagen. Fick ingen avlastning alls. Igår åkte han skidor med dottern och några goda vänner. De var borta i 7 timmar. Jag var sjukt trött då jag sovit dåligt på natten så jag orkade inte göra så mkt. Passade på att vila med Ludwig, kolla på tv och när han kissade ner hela mig fick jag skynda in i duschen. Jag tvättade två maskiner och hängde upp. Dessutom tog jag hand om bebisen hela dagen. Han ville inte ligga själv utan krävde närhet. När sambon kom hem var han skitsur sa inte ett ord. Började städa hysteriskt och verkade skitsur. Frågade på kvällen och då har han mage att klaga på hur lite jag gjort under dagen. Att jag bara hängt upp tvätten... Jag fick mig ett sånt jävla utbrott jag bara skrek fy fan för dig. Han har roat sig med skidåkning hela dagen. Inte så att det är så jävla kul att gå här hela dagen. Dessutom passar jag på att vila lite när stora dottern inte är hemma. Det går i ett här hemma. Han måste varit på dåligt humör och trött för han är verkligen ingen mansgris som kräver att jag ska städa annars. Jag grät mig till sömns. Tycker det var ett oerhört orättvist påhopp.

• Plopps80

Vad härligt förstaförsökaren att hon sov själv. Ibland behöver de lära sig söva sig själva och ofta sover de bättre och hårdare om de somnar själva. Ludwig somnar ofta om han är väldigt trött när jag lägger han i vagnen men ibland går det inte alls. Just nu är han rätt svår. Vill amma konstant och sover inte mkt själv. Ang napp vill ju Ludde använda mig som levande napp på kvällen. Har kämpat och kämpat med nappar men börjar ge upp. Han blir ingen nappbebis. Samma med dottern men hon hade tumme från 3 mån. Ludde försöker ta tummen. Hoppas snart han får till det. Älskade att ha tumbarn.

• Plopps80
    Felinne skrev 2014-02-03 09:37:54 följande:
    Plopps80: usch vilken dålig stil! Jag och min man har kommit överens om att han fixar all "markservice". Om jag får tid/ork försöker jag också göra något men det får jag sällan. Funkar jättebra för oss även om jag vet att han tycker att det är tråkigt att göra all tvätt, matlagning och städning. Men ju mer rutiner jag och bebisen får, desto lättare blir det nog för oss att hjälpas åt ned hemmet. Och så tror jag att det blir lättare när jag läkt lite mer från förlossningen.

Jag klagade rejält på honom igår. Att han är borta för mkt. Han är ordförande i en styrelse, han spelar innebandy, ishockey, åker skidor och hjälper folk med bilar på helgen. Jag har barnen själv rätt mkt. Spydde ur mig hur trött jag är på det och att han måste ha Ludwig mer så de får en bra relation. Det blev nog för mycket. Han är aldrig sån annars. Talar alltid om att jag ska vila och han städar jämt så det kom väldigt oväntat. Är så besviken. Känns som min enda uppgift i livet är att amna, städa, laga mat. Stora dottern kommer så i kläm. Han gör ju grejer med henne men jag får aldrig tid för bara oss. Saknar det vi hade förut. Sen blir allt lättare när jag slutar amma. Då är det mannen som får sitta här hela dagen medan jag och dottern roar oss. Längtar sjukt mkt. Fattar inte hur jag ska orka amma och vara så här låst i 4 månader till!!! Dock ska jag börja med smakisar vid 4 mån och då kan man vara borta längre än 2 timmar. Han äter väldigt ofta lille mannen.
  • Plopps80
    Jis skrev 2014-02-03 09:59:03 följande:
    barnläkaren sa samma sak till oss. Det känns logiskt och jag kommer def öva mer med Stella. Jag litar oxå på min BVC sköterska, hon har jobbat länge och har stor erfarenhet vilket jag uppskattar och lyssnar på.

• Plopps80
    Felinne skrev 2014-02-03 11:04:54 följande:
    Kan du inte pumpa eller komplettera med ersättning om du tycker att amningen är ett problem? SÅ blir du inte lika låst som du verkar känna dig nu.

Det sitter i mig. Även om jag pumpar och åker bort kan jag inte njuta och släppa kontrollen alls. Detta försvinner ju äldre barnet blir är ju symbiosen. Jag kände exakt samma med dottern. Amningen är hemsk pga att jag känner mig låst men jag skulle inte kunna sluta amma och slappnar inte av när jag är borta även om jag pumpat. Får stå ut helt enkelt.
  • Plopps80

Nu kom mannen hem på lunchen djupt ångerfull. Han var jättetrött igår och tog ut det på mig. Men nu har vi pratat ut och nu älskar jag honom igen Miss kaos så är det här med, några perfekta nätter några jobbiga. I natt har han bökat och rört sig oavbrutet sedan kl 03. Mkt gaser. Åt paprika och lök i helgen å en del choklad. Så det är mitt eget fel.

• Plopps80
    Repan skrev 2014-02-03 11:53:03 följande:
    Näe men jag tycker inte heller synd om bebisen för att hen anstränger sig, skillnad på skrik o skrik!

Så ser jag det också. Ludwig har gnällt och protesterat på mage men det är ju för att han inte kan. Sen när jag märker att han tröttnat och blir ledsen tar jag upp honom direkt. Hör när han blir ledsen. Nu kan han ligga länge och kika då han vant sig. Han gillar att rulla också vill ha kontroll på sin kropp.
  • Plopps80

Jag förstår inte motviljan att träna barnet att ligga på mage om de som är experter anser att det främjar barnet. Håller med du Repan!

• Plopps80

Skulle vi ses hos dig imorn eller nästa vecka miss kaos? För det var väl en tisdag vi sa?

Svar på tråden December bebis 2013