• Plopps80

December bebis 2013

Repan skrev 2013-04-16 09:46:48 följande:
    Jag har haft både aco (några tabletter kvar) och kronans mitt val kvinna eller vad den heter - den senare är mycket bättre. ACOs tabletter både smakar och luktar riktigt illa. Andra är bättre, så jag förstår faktiskt det där :) När man svalt aco-tabletten så kommer den äckliga smaken liksom upp med andningen också. Blä.

Men jag äter upp dom sista tabletterna ändå ;) Däremot köper jag dem inte igen. 

Sjukt att man gör tabletter för gravida kvinnor som smakar och luktar skit, är ju inte ett smart affärside direkt, att de dessutom kan orsaka illamående är inte klokt de borde förbjudas. Är det något man inte vill spä på så är det ju illamående. Mitt val kvinna varken smakar eller luktar. Jag började äta i dec och har läst att man kan reducera illamående genom att äta vitaminer innan man blir gravid (gäller väl inte aco gravid då ). Jag mår inte hälfen så illa denna gången.
  • Plopps80
    Fröken Ö skrev 2013-04-16 09:58:57 följande:
    Jag äter omega 3; Eskimå 3. Vi äter fisk/skaldjur max 1 gång i veckan och rekommendationen är 2-3 ggr i veckan. Min bm har sagt att det går jätte bra att äta omega 3 under graviditeten, det är fiskleverolja man ska se upp med=)

Är det någon som äter blodförtunnande för att förhindra missfall eller tar extra progesteron? 

Vad bra! Jag vill hemskt gärna äta omega3 men har inte vågat. Jag har en burkt från Friggs som är från Coop har för mig att det står på den att man inte skall äta de tabletterna om man är gravid men dessa som du äter verkar ju okej om bm sagt det. Trodde alla omega3 innehöll tungmetaller men där ser man.
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-04-16 10:06:14 följande:
    Är det sant!? Kanske är det därför jag inte mår så illa då. Jag har ätit vitaminer två månader före inseminationen.

Ja det är sant, det står på flera ställen. Jag mådde jätteilla med dottern åt enbart folsyra, nu vitaminer sedan i december mår bara lite illa
  • Plopps80

Älskar lax och gör en underbar lax med phiadelpiaost i ugn men det är allt, har skaldjursallergi så det blir det ju inte

• Plopps80
    vickis86 skrev 2013-04-16 10:59:59 följande:
    Idag har jag spenderat fm i sängen, det känns bättre med illamåendet när jag ligger ner. Medans sambon klagar på att jag ser så sur ut hela tiden, men jag försöker förklara för honom att det inte är så lätt att se glad ut när man måste koncentrera sig för att inte kräkas rakt ut. Det jobbiga är också att jag är hemma med min femåring idag och då måste jag vara uppe
    och se till att åtminstone hon får mat i magen.

Hur mår ni andra idag då?  :)      

Har en bra dag idag är inte så trött som igår och mår bara lite illa. Har inte mått speciellt illa någon gång denna gång ocj jag hoppas det håller i sig. Nä glad kan man inte se ut när spyan åker kana i halsen. Jag jämför gravidillamående med sjösjuka bara det att man inte kan gå av båten...
    Buzan skrev 2013-04-16 12:33:41 följande:
    Hemkommen från ultraljudet. Allt känns lite verkligare när man sett det lilla livet där inne. :) Ett litet hjärta tickade så fint och knytet var hela 6,5 mm. Haha. :) 7+0 idag.

Gud vad underbart! Den 29 är det vår tur och jag hoppas man får se ett tickande hjärta och en aktiv krabat. Jag är då i vecka 9...
  • Plopps80

Vi kommer göra abort om vårt barn visar sig ha DS eller någon annan skada som försämrar barnets livskvalitet. Arbetar med personer som har DS och andra former av förståndshandikapp. Vet vilket lidande det kan innebära för både barn och närstående. Jag skulle aldrig orka ta hand om ett barn med särskilda behov. Skulle älska det men vill inte, så är det! Vi kommer göra kub test. Skulle värt barn ha svåra skador och inte klara ett liv utanför livmodern vill jag hellre göra abort i v 13 än föda fram någon som inte kommer överleva!

• Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-04-17 08:32:52 följande:
    Åh är så nojig - plussade för 2 veckor sen å är beräknad till 10dec. Nu är det såhär att innan jag plussade så hade jag en del symtom som illamående å molvärk. Nu såhär 2 v senare känner jag mig inte alls illamående utan mer svullen, otroligt trött å kissnödig hela tiden. Är ett missfall på gång lr vad sker?! Gick in i v7 nu. Å testade så sent som igår starkt positivt.. Åhh är så nervös!

Känner mig som du. Mår bara yttepytte illa ibland inget som stör. Kissar massor, har svullnat upp och är dödstrött. Har inte haft molvärk på hela veckan. Brösten ömmar mindre vissa dagar mer vissa dagar. Jag är inte orolig eftersom symtomen kommer och går hela tiden. Du vet att man vänjer sig vid gravidhormonerna också. När jag väntade min dotter mådde jag konstant illa v.7-14. Detta är en ny upplevelse. Är enbart lite känslig om jag ser eller luktar på något äckligt. Blir alltid lite illamående efter lunchen men ingenting mot när jag väntade dottern. Alla fungerar olika, alla mår inte illa.
  • Plopps80
    dlra skrev 2013-04-17 09:24:12 följande:
    Tänk på att dom flesta handikapp, alltså i detta fall cpskador uppstår hos ett barn under en graviditet och förlossning pga syrebrist hos barnet. Förutom trisomi som man kan upptäcka genom kubtest, men det är en kromosomavvikelse, alltså inte en cpskada . Vill inte skrämma någon, men det är fakta. Alla vill ju ha ett friskt barn, men det finns inga garantier.

nä så är det ju absolut, det finns inga garantier men med kub så minskar ändå riskerna för obehagliga överraskningar. Med dottern gjorde jag inte kub då visste jag inte vad ett barn innebar det vet jag nu. Det är oerhört tufft stundtals med ett helt friskt barn så jag vill utesluta det som går.
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-04-17 12:54:19 följande:
    Fast det är inte ett barn i magen utan ett foster. Och skador kan ALLTID uppstå. Jag har ändå valt att ta bort ett foster med uppenbart svåra skador. Jag tror ingen vill döda ett fött barn- För mig ett ytterst märkligt resonemang.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

MissKaos skrev 2013-04-17 12:54:19 följande:
    Fast det är inte ett barn i magen utan ett foster. Och skador kan ALLTID uppstå. Jag har ändå valt att ta bort ett foster med uppenbart svåra skador. Jag tror ingen vill döda ett fött barn- För mig ett ytterst märkligt resonemang.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Håller med! Och den etiska diskussionen hör inte hemma här! I denna tråden ska man inte behöva försvara sitt val att abortera ett skadat/sjukt foster. Att abortera ett foster går inte att jämföra med att döda ett levande barn, det är inte jämförbart. Antar att man bara skriver så om man inga barn har annars vet man skillnaden. Jag vill inte föda ett barn med ett handikapp som kanske aldrig får annat än ett lidande och det är även själviskt eftersom jag inte vill ha ett handikappat barn.
  • Plopps80

Så man kan inte skaffa barn då för att man inte vill ha ett handikappat barn? Ett dumt resonemang! Har ni någon aning om vad Downs syndrom innebär? Oftast grava hjärtfel med många svåra operationer, de högfungerande med DS lider ofta av svår ångest och känner sig värdelösa eftersom dom vill klara sig själva. De med svår DS är som bebisar hela livet med blöja och kan inte ta hand om sig själva. Tycker man är egoist om man låter ett barn födas till ett sånt liv. Ja så kan ju jag resonera eftersom jag blir påhoppad för mitt beslut att abortera ett barn med DS eller andra hjärnskador. Tycker det är gräsligt att hoppa på folk och i stort sett kalla de mördare för att man väljer abort! Man erbjuder kub test av en anledning och det är för att minska människors lidande. Både det drabbade barnet och dess föräldrar.

Svar på tråden December bebis 2013