Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

idag var magen plötsligt liten igen...annars har den exploderat. Men jag tror det beror på var bebisen lägger sig och på vilken ledd....den börjar ju ändå bli lite längre nu...igår kände jag den med handen. Alltså var den låg...gissar att den låg med ryggen utåt...när vi petade lite försiktigt på den jag och mannen så började den sparka med sina små fötter en bit åt sidan....så sött så jag nästan började gråta!

Har ju RUL den 1 juli och hade tänkt vänta tills dess med att kolla kön. Men jag kan verkligen inte hålla mig. Bokade ett UL idag till den 19 juni om en vecka....då kollar de även missbildningar osv. Kostar 1500 kr så det svider ju lite men då kan barnen få följa med och kika då det är privat. har läst så mkt gott om han som utför dessa så det skulle kännas bra om även han ville kolla på bebisens hjärta. Och han är duktig att se kön tidigt också...."vet" ju att det är en pojke...men vill få det bekräftat så vi kan shoppa nån gång, hehe.....och spika namnet! 

Dock vet jag inte 100% om vi kommer ta detta UL....är ju bara 12 dagar sen till RUL så det känns ju onödigt på ett sätt....   

• mammatilltvå85

Jag blev riktigt irriterad på utebadet förra veckan. Vi satt på en filt jag och min man och våra barn, massa folk runtom och ingen röker, så kommer två par utan barn och båda kvinnorna börjar kedjeröka de satte sig ca 2 meter ifrån oss. jag har även astma och tål verkligen inte rök, min bad de om de kunde gå en bit bort när de skulle röka pga av min astma att jag var gravid samt med tanke på alla småbarn runtomkring, det sket de i och kedjerökte i 4 timmar säkert 10 cigaretter var.....DET tycker jag var respektlöst.

var ute och åt med några klasskompisar på en uteservering också häromdagen, naturligtvis hamnar vi bordet bredvid 4 som röker och det blåste åt vårt håll....jag sa ingenting men led verkligen av den passiva rökning både jag och bebisen i magen tvingades få i oss...åkte hem rätt tidigt då de bara rökte mer och mer desto mer vin de hann dricka...

Hade dåligt samvete gentemot bebisen sen hela dagen efter, hoppas verkligen den inte tog någon skada=(

Jag har börjat få så mycket sammandragningar nu. Usch. har säkert haft 25-30 stycken idag, lugnar sig när jag vilar, men inte helt. Har varit exakt såhär de andra graviditeterna ju...=( Tur att maken gick på semester igår och är hemma 8 veckor nu (jag är hemma hela sommaren med barnen så vi njuter av långledigt i år) och kan ta sånt som är tungt som att storhandla och typ dammsuga och sånt som jag vet ger sammandragningar....tyvärr kommer mina sammandragningar även av psykisk stress, kan få en sammandragning av att pulsen går upp om jag ser nåt otäckt i en film, om jag blir ledsen/irriterad eller bara är allmänt stressad, så att enbart vila hjälper inte....Insett att jag har en extremt lättretad livmoder. Hoppas bara den här bebisen inte tittar ut alltför tidigt. Vill gärna gå till v.34 i alla fall då son nummer 2 föddes.....usch vill inte föda jättemycket förtidigt.=(

• mammatilltvå85
    Stinakri83 skrev 2013-06-13 21:16:53 följande:
    Mammatilltvå84 : jag har rökfritt på min uteservering, och mycket är för att halva restaurangen är ett café/ glassbar, det sjuka är att vissa rökare blir super arga när vi säger att vi har rökfritt, det gör mig så himla arg! Jag har med varit rökare, men man måste vissa respekt!!!

härligt initiativ med rökfritt även på uteservering! Det är ju rökfritt på restauranger inomhus där man äter och blåser det inte ute så blir det ju väldigt "rökigt" även där....
  • mammatilltvå85

Jag har verkligen inga cravings alls=( lite trisst...är dock sugen på det mesta, mest sånt jag inte "får" eller törs äta....typ parmaskinka och riktigt blodig oxfilé...slurp eller rökt lax i massor.

Tycker magen stannat totalt i växten sista veckorna...inte hänt nånting alls. riktigt tråkigt. Här är i alla fall en bild från idag. Går in i v.17 imorgon (eller idag enligt första ultraljudet)...

• mammatilltvå85

Vi ska ha en bugaboo bee+ till bebisen, har köpt en redan men ej testat den...den väntar i förrådet;=) Tänker ha en cocoon i den när bebisen är liten, samt bära mkt i sjal....Vill verkligen inte ha en stor klumpig "bebisvagn" denna gång så detta blir perfekt...går använda i flera år sen också utan att behöva byta vagn vilket vi gjort en mängd ggr med de äldre barnen....

• mammatilltvå85

Åh igår var vi på UL/3dUL på crocus kliniken i Linköping, Det kostade 1500 kr men makens första kommentar när vi kom därifrån var typ WOW det var SÅÅÅ värt det! Detta var den absolut häftigaste ultraljudsundersökningen någonsin=)
    Våra söner var med 6&7 år gamla och de satt som ljus (efter viss förmaning innan) så han som gjorde undersökningen tyckte det var så roligt och tog tillfället i akt att förklara allt på barnnivå för de (och automatiskt för oss) i minsta detalj....Han gick igenom hela bebisen och kollade efter missbildningar, kollade till och med hornhinnan, jag fattar inte att det går att se allt så tydligt! Och så bytte han över till 3d och det var så coolt!! I alla fall var bebisen helt frisk och normal med ett friskt hjärta vilket var vår största oro då son nr 2 är född med hjärtfel. Vi fick också veta att vi väntar en liten lillasyster! Pojkarna blev överlyckliga då det var vad de hoppats på och gissat på och vi blev också glada, könet spelade verkligen ingen roll, men jag var 99,99% säker på en pojke så det blev en liten lätt chock...haha...men nu längtar vi massor efter lillasyster!

Vi fick massa fina bilder och barnen fick varsin egen bild i 3d av sin syster som de är så stolta över! En cd skiva med små filmsnuttar och bilder fick vi också. Denna genomgång av barnet var betydligt mkt mer noggrann och grundlig än de vi gjort på RUL innan så det känns jättebra verkligen. En fantastisk upplevelse som jag verkligen kan rekommendera. Och har ni äldre syskon som kan sitta stilla i 30 minuter så ta med er dem=)

• mammatilltvå85
    Fröken Ö skrev 2013-06-20 10:44:25 följande:
    Vad spännande med 3dUL! Och grattis till lilltjejen=)

tack=) det var verkligen häftigt med 3d=)
  • mammatilltvå85
    moto skrev 2013-06-20 12:07:57 följande:

Vad kul! Vilken v är du i? Jag vill också göra det! Och nu när du skrev att dina barn fick vara med blir det ju ännu roligare! Vore kul att få ta med sonen på ul! Har kub på måndag så man kan få en hint om det verkar okej innan man gör 3-d och sonen följer med! Var det lång väntetid? Är det bäst att göra mellan vissa veckor?

Jag var i v.16+1 igår när jag gjorde det...det är det tidigaste de gör i och säger könet....

Oftast är det nog bättre att göra det lite senare men vi ville inte vänta sedan var det enda tiden som fanns fram till augusti nångång....nu har han semester.

• mammatilltvå85
    Buzan skrev 2013-06-20 12:28:07 följande:
    Mammatilltvå: Va kul! Grattis till flickan. :) tycker du att graviditetena skiljer sig med tanke på könet? Med sonen mådde jag ju hur bra som helst, denna gången har jag S året att dricka kaffe men mår fortfarande bra. :) undrar så vad det blir denna gång! :)

Så sjukt nyfiken på hur bebis mår och på könet. :) Den 5 juli får jag veta. För övrigt känner jag nu bebisen varje dag.

Nej de är verkligen lika! Mår lika bra nu som då. Dock tycker jag magen har liiiite annan form nu...tänkte det berodde på att jag väger mindre men inser nu i efterhand att det kanske är för att jag väntar en flicka. En annan skillnad är mitt sug efter lakrits, inte extremt eller så...men hatar det i vanliga fall och nu köper jag alltid nåt med lakrits när vi handlar...idag blev det delicatobollar täckta med nån sorts turkisk peppar;=)
Svar på tråden December bebis 2013