• Repan

December bebis 2013

nyttliv85 skrev 2013-07-10 13:56:06 följande:

Känner heller inget speciellt sug efter sex, hoppas att det snart kommer tillbaka!

Från det ena till det andra... 
    Vågar man dricka cola-light... har inte gjort det fram tills för typ en vecka sedan, men nu har jag fått sådant sug... så har kommit på mig själv att jag typ druckit 40 cl om dagen nu i en vecka... och nu blir jag nojig... kan det vara farligt?      

Varför skulle cola-light vara farligare än tillsatser i annan mat, i köpemackorna/bullarna i brödet vi köper eller så? :) Tänk på koffeinet och självklart är det inte bra med för mycket sötningsmedel oavsett om man är gravid eller inte, men att cola light skulle vara någon fara känns lite överdrivet för mig faktiskt. Då hoppas jag man också bakar sitt eget bröd, absolut inte äter lättmargarin eller lätt-creme fraiche eller annat som har tillsatser ;)

Däremot lurar du ju hjärnan något enormt med sockerintaget, så du tänker på det om/när du blir sugen på annat sött, att du kommer vilja ha sjukt mycket mer av det, och behärskar dig.
    Att gå från lightcola till vanlig t.ex. kan bli katastrofalt om man inte har lite självkontroll!

Jag dricker cola light 1-2 ggr i veckan kanske, men jag tänker mest på koffein-intaget om jag samma dag druckit kaffe t.ex :) 
  • Repan

(Hade det på något vis varit belagt att man inte ska dricka det alls eller inte mer än en viss mängd så hade det också varit med i myndigheternas kostråd!)

Det är även aspartam och liknande i tuggummin, godis etc.
    Det handlar ju bara om att inte hälla i sig sådana enorma mängder!

Tycker f.ö. såklart det är bra att man tänker på tillsatser i maten, är ett stort fan av det, men gillar inte uppskrämning av gravida kvinnor. :) 

• Repan
    nyttliv85 skrev 2013-07-10 13:56:06 följande:

Känner heller inget speciellt sug efter sex, hoppas att det snart kommer tillbaka!

Från det ena till det andra... 
    Vågar man dricka cola-light... har inte gjort det fram tills för typ en vecka sedan, men nu har jag fått sådant sug... så har kommit på mig själv att jag typ druckit 40 cl om dagen nu i en vecka... och nu blir jag nojig... kan det vara farligt?      

Här, läs och känn dig lugn: www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

Om du googlar "aspartam och fosterskador" eller liknande är ju "källorna" lite mer tveksamma om man säger så ;) Men för din egen skull är det väl vettigt att inte dricka så mycket sur dryck! Tänk på tänderna! :D
  • Repan
    pyysen skrev 2013-07-11 09:16:04 följande:
    Hej allesammans!!

Längesen jag har skrivit nått här nu igen. Jag har liksom haft lite fullt upp nu. Skrattande

Min Syster, min Faster och jag själv renoverar lite som bäst. och jag som är utbildad husbyggare så hamnar då in på alla ställen :D Jag själv fixar till ett rum som har stått tom enda sen vi flyttade MEN nu skall det bli ett barnrum. De är så kul att gå å välja tapeter och målarfärg till Lilla babyn.Flört

Men snart lämnar jag det bakom mej för en vecka. För på lördag flyger min sambo och jag ner till Grekland Rhodos för att njuta av tiden vi har ensamma tillsammans. Nästa gång så får Lilla Knottet följa med Skrattande
    Så nu har jag några frågor som jag går och tänker på hela tiden...
    VAD FÅR JAG ÄTA? VAD SKALL JAG UNDVIKA?? Hoppas ni kan hjälpa mej. När man googlar så känns det som att jag kommer att måste Fasta en vecka. alla skriver bara om mat jag inte får äta så. Rynkar på näsan
    det som står på livsmedelsverket.se - allt annat hade jag struntat i för FL är trots allt ingen bra källa till någonting egentligen ;) Så bara kostråd för gravida på livsmedelsverket. 
    Det borde ju innebära att du inte ska äta opastöriserad fetaost t.ex. men de flesta är ju pastöriserade - kanske skriva ner ordet på grekiska via google translate och fråga om fetan är pastöriserad :) Annars är det ju kallskuret att tänka på.

Mmm bröd, olja, salt, oliver.. MUMS :D Vilken mat skriver alla att du inte får äta då? 
  • Repan
    Felinne skrev 2013-07-15 06:47:14 följande:
    Det enklaste hade ju förstås varit om vi alla slutade med att kommentera folks utseende över huvud taget. Eftersom både positiva och negativa kommentarer påverkar självbilden. Då kanske vi tillslut delvis hade fått bukt med både ätstörningar och bekräftelsebehov. Jag har faktiskt själv (nästan) slutat ge kommentarer om folks utseende (typ - vad fin du är i håret, vilken fin gravidmage du har osv).  I stället försöker jag säga saker som "vad roligt att se dig" eller något liknande. Jag försöker också att sluta tacka för kommentarer jag får på mitt eget utseende. Det känns bra för mig att göra det och jag hoppas att det ska bidra till att mitt/mina framtida barn får en bättre självbild. Får väl se om typ 15år om det funkade...

Oj, vad långt det blev och lite ot. Inte meningen ju. Men summa kardemumma så skulle jag önska att alla slutar kommentera folks utseende Flört. Ha en skön dag alla ni blivande mammor.
    Precis så känner jag också :) Jag har svårt för att det första och ibland enda man ska säga till varandra handlar om vikt, utseende öht, hy-status eller håret. Till små flickor är det ännu värre, de får ju aldrig höra något annat än att de är just söta, har fin klänning eller så vacker fläta... suck. Fråga nåt om MIG liksom! :)

Klart det är kul att höra att man ser bra ut eller köpt en fin tröja, men att det måste vara så mycket och precis hela tiden tror jag inte är bra för någon. Det är ju utseendefixering! 
  • Repan

Dåså, inne i vecka 18 och fortfarande seeeeg väntan på RUL den 25/7. Har ännu inte känt några tydligare fosterrörelser. Däremot tror jag att det nog är det jag känner då och då även om jag är osäker på om det är just det. Det verkar som att illamåendet nu efter över en vecka, nästan två, utan spyor, äntligen har lämnat mig! Hurra!

• Repan
    Annaa1988 skrev 2013-07-15 09:19:59 följande:
    Imorgon är det RUL, jag är så nervös och rädd. Fy, tänk om något är fel och vi måste avbryta? Hur klarar man av det, hur orkar man fortsätta sitt liv?
    Har nästan ångest inför det, vill knappt åka dit.. 
    Försök tänka att med största sannolikhet är det ingen fara. Hur man klarar av något sådant ska man nog inte förbereda sig på - det går knappast. Det överlever man bara.

Det är ju tråkigt att må dåligt och så är det inget fel - mått dåligt i onödan.
    Också tråkigt att må dåligt och så ÄR det fel pga då fick du ju må dåligt längre än du hade behövt och får problemen i dubbel dos hela tiden...

Is i magen och fokus på det positiva, lättare sagt än gjort, men ändå!
    Det kommer säkert gå fint och vara en underbar stund! :) 
  • Repan
    sarak skrev 2013-07-16 12:00:06 följande:

Hur ofta går ni till BM? Jag var där i vecka 12 och sedan är det inget besök före vecka 24. Känns som en evighet. ofs är det ett UL där emellan, men ändå! Jag längar till mitt besök, speciellt nu när jag är sjuk och har ont av foglossning och det känns allmänt jobbigt.
    Var där i v. 10 och nästa besök är i v. 25 :/
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-07-16 13:42:03 följande:
    Går enligt basprogrammet. Varit 2ggr och nu. +kubb och rul men det är ju inte bmbedök. Känns konstigt att inte ha fler ul inbokade. Gjorde rul så tidigt. Förra gången fick man inte veta kön på rul så då var det ju könsul i v 27. Och extrskoller fast då såg jag inte mkt
    Ja jag med antar jag, känns trist att ha 15 veckor helt utan barnmorskebesök. Man måste liksom själv ringa och tjata om man vill prata om något - dessutom känns det konstigt när jag sattes på järntabletter redan i v. 9 att inte kolla upp mitt järnvärde någon gång igen och se hur det ligger nu och om det är bra nog.
Svar på tråden December bebis 2013