Repan skrev 2013-10-14 17:07:18 följande:
Nä, du är inte fånig. Den andra pojkens föräldrar är fåniga.
Tyvärr förstörs ju barnen av samhället rätt effektivt, så antagligen så kommer han begränsa sig rätt mycket beroende på vad kompisar och andra vuxna osv ger honom uppmuntran för. Och han kommer inte bli uppmuntrad för att gråta, ha "tjejfärger" eller gilla hello kitty.
Det ni kan göra är väl att prata med honom. T.ex. ifrågasätta, vad gör en färg till tjejfärg? Om pappa har en rosa skjorta på sig, är det en tjejskjorta då? Inte? Varför inte det då? Varför skulle du då inte kunna ha en rosa t-shirt? (eller lila eller vilken färg det nu är han inte vill ha på sig). Alltså få honom att tänka lite och inte bara leka följa john med den andra pojken. :)
Vi försöker ju det, men alla vill ju tyvärr vara som kompisarna.
Och Pappan hade en rosa skjorta.. Eg är det inte grejjen med färgerna utan konceptet som stör mig. Begränsningarna i vad man "får" och inte "får". JAg är ganska mkt uppfostrad som pojkar blir -och det märks ibland på gott och ont. KOm hem och var skitsur för att pojkarna fick fler frågor på lektionerna än flickorna som liten.
Sen är varken jag eller barnets far så intresserade av ridsport, gymnastik etc utan har spelat fotboll, hockey, basket och nu är det mkt löpning gym för mig basket gym för pappan. Men han får ju välja. Kommer han hem och vill rida så får han testa. En i min mammagrupp har en son som ÄLSKAR ridning och har bett om det själv. Kul!