• MissKaos

December bebis 2013

Ett hormonmonster till här. Sovit på dagen, sonen var hos en kompis hade tänkt göra en massa nytta då. Fixa med traderaprylar tex.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Fröken Ö skrev 2013-04-29 09:21:42 följande:
    Grattis till alla lyckade VUL/UL!!! Nu är det inte heller så länge kvar tills vi alla passerar v. 12=)

Jag har mitt andra VUL på torsdag, är då i v. 9. Mitt första VUL i v. 7 visade en  liten böna med hjärtslag så jag hoppas den lille fortfarande lever=)

Är det nån fler än jag som börjar känna av foglossning redan nu??   

Känner lite lite ont i ryggen efter att jag har sprungit. Vet inte om det är fogen eller "bara ont i ryggen" Knakade til llite nu på em sen kändes det bättre igen..

Trött idag. Ska jobba till kl 18! Tänk om jag somnar?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Jag fryser med. Eller svettas. Hela tiden!
    Inatt hade jag grymt ont i magen.. Men imorse hade nog en elefant blivit stolt över det som kom ut tror jag. Om Elefanter blir stolta för sk Stort A.
    Sur och grinig, men illamåeendet har lagt sig. Ska gå och köpa mat nu. Finns kvar chokladkaka här sedan APT igår, nåde den som har tagit sista biten... 

• MissKaos
    babylängtan20 skrev 2013-04-29 23:47:40 följande:
    ja riktigt skönt med senaste vulets mardröm så kändes de som en stor oro försvann nu vet jag attdet tickar ett litet hjärta på den lille där inne :)

ja riktigt skönt ligger med pillret i mig .. dock innan jag tog de skulle jag kolla upp en sak om dem men sedan stod de massa om att just den saken  inte skulle tas vid en tidig gravidtet.. men alltså hon var gynläkare och hon måste veta sin sak för hon sa att de inte är skadligt måste vara medicinens krämer osv de står om för detta är vagitorer slidpiller .. aja det märks kör bara e 3 dagars antibiotikakur iaf så håller tummarna för att inget händer..
    Man ger ibland läkemedel som KAN vara fosterskadande under grav. Vissa saker är tex helt ok att äta under vissa delar av grav och inte under andra. Vissa är man tvungen att ge, och väga risken för fostret mot nyttan. Tex så kan det ibland skada mer att inte ge läkemedel än att ge. Den situationen har vi i princip med alla gravida som går på den mott jag jobbar på.  Lita på din läkare, om det inte känns helt uppåt väggarna och isåfalll ifrågasätt till henne. Men det låter ju adekvat  det hon gör. Din infektion kan ge mf och då ger man en kortkur AB för att bli av med infektionen och ge fostret och dig bästa möjliga chanser. Sen måste man se vilken typ av skador det kan ge osv.
    Att ge kortkurer AB är modern behandling.

• MissKaos

Ingen fara med det hbt. Hade du sagt 200 så...bra utgång. Jag låg bara på 130 sista kollen jag gjorde brukar ligga runt 150. Borde kanske kolla. Tog bl.tr och b.gluc i veckan vår läkare muttrade lite och undrade om jag aldrig äter godis. .. skönt för jag hsr legat på gränsen ibland.

mammatilltvå85 skrev 2013-04-30 19:22:18 följande:
    jag hade 154 i jan innan jag blev gravid, dock var det taget innan frukost och fastevärde kan ju vara lite högre. Igår hade jag 139 så jag blev lättad att det sjunkit....bm kommentar var " tror det är första gången någon blir glad för att hb:t gått ner" hahaha. Ja men att ha för högt är ju inte heller bra....

• MissKaos
    mammatilltvå85 skrev 2013-04-30 20:20:46 följande:

Jag var själv "bekymrad" då över att ligga på övre referens....men läkaren menade att det inte var nåt att oroa sig över. Jag har aldrig haft lågt hb, jo i slutet av graviditeterna men inte extremt lågt...men 139 känns ju mer rimligt än 154 åtminstone...Läkarens förklaring var ungefär att jag är så liten och lätt men äter ju bra så troligtvis får jag i mig massa järn, hm, vet inte om jag köper den riktigt men men...

Hoppas att det inte blir för lågt sen bara så jag måste äta niferex, åt de ca en vecka sist jag var gravid och mådde sååå illa av dem.

Jag har lågt blodtryck, 105/60 och b clucos var 4,0 (hade inte ätit ännu) så jag antar att det är godkänt. Vad är normalt referensvärde för b-clucos?     
    Aha.l Jag menade då B-gluc. Inte Hb som jag har legat på gränsen i. Jag har haft något enstaka faste socker runt 10,1 och något ner emot 2. Ingetdera är bra.
    Normalt B-gluc
    På en frisk människa ska ett faste socker ligga under 5,6. Över 8,7 börjar det vara dax att kolla upp. Att tänka på är att tex en infektion och kortisonbeh kan få sockret att stiga. Ditt värde är mkt bra.
  • MissKaos
    mammatilltvå85 skrev 2013-04-30 20:20:46 följande:

Jag var själv "bekymrad" då över att ligga på övre referens....men läkaren menade att det inte var nåt att oroa sig över. Jag har aldrig haft lågt hb, jo i slutet av graviditeterna men inte extremt lågt...men 139 känns ju mer rimligt än 154 åtminstone...Läkarens förklaring var ungefär att jag är så liten och lätt men äter ju bra så troligtvis får jag i mig massa järn, hm, vet inte om jag köper den riktigt men men...

Hoppas att det inte blir för lågt sen bara så jag måste äta niferex, åt de ca en vecka sist jag var gravid och mådde sååå illa av dem.

Jag har lågt blodtryck, 105/60 och b clucos var 4,0 (hade inte ätit ännu) så jag antar att det är godkänt. Vad är normalt referensvärde för b-clucos?     
    Ditt tryck är jättebra. Hade inte oroat mig för det. Jag ligger betydligt lägre, vi har haft mig som övningsobjekt till elever eftersom dom inte förväntar sig ett undertryck ner mot 40.. Blodtryck i vila kan ju som puls sjunka för att man är vältränad, ligger på ett relativt lågt BMI etc.
  • MissKaos
    babylängtan20 skrev 2013-05-01 17:12:40 följande:
    kan vi inte öka ett nummer för varje ny person som kommenterar så får vi reda på ett hum om hur många december mammor det är :)

då börjar jag med 1
    Kan du inte räkna i BF tråden? De flest är väl med i den?
  • MissKaos
    babylängtan20 skrev 2013-05-01 17:17:12 följande:
    välkommen :)

inte bara jag som är yngre här :) skönt!  vad länge ni försökt  :/ hoppas de går vägen för er :)

Ni som är lite yngre har ett par fördelar: (har kompisar sm fick tidigt som jag jämför med)
    1. kroppen hämtar sig snabbare efter förlossning än för oss tanter.
    2. Ni orkar med vaknätter bättre
    3. Ni behöver inte stressa om ni vill ha fler barn utan kan välja det som passar ER!
    4. Ni har sannolikt inte blivit bekväma och bortskämda modell 2 löner, 2 vuxna = pengar och tid till alltmöjligt...

Så tänk inte bara att du är ung, utan det ahr sina fördelar tror jag. Såklar fördelar att vara äldre mamma med...
  • MissKaos
    babylängtan20 skrev 2013-05-01 17:49:50 följande:
    nej jag tänbker inte så men många av våra vänne roch våra föräldrar.. :/ men de vet inget än förutom att vi försökt pga våra mf :/ men i juni får de veta  :)

förstår inte punkt 4?

Vi fick första när vi hade passerat 30 by far. Då hade vi ju råd att resa bekvämt, vant oss att leva rätt bekvämt som man gör två vuxna utan barn. När jag var 25  hade man inte alls samma  ekonomi etc och var inte alls så bekväm som man sen blev..
Svar på tråden December bebis 2013